254590
۰۲ مرداد ۱۴۰۳
با محوریت اربعین سالار شهیدان

بیست و دومین دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان برگزار شد

بیست و دومین دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان به همت مجمع فعالان حوزه کودک و نوجوان برگزار شد.

بیست و دومین دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان

به گزارش کودک پرس، بیست و دومین دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان، با محوریت و موضوع هم‌افزایی محصولات و خدمات حوزه کودک و نوجوان متناسب با ایام اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در تاریخ دوشنبه ۰۱ مرداد از ساعت ۹ الی ۱۲ در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

بیش از 160 نفر از فعالان حوزه کودک و نوجوان کشور در بخش‌ها و رسته‌های مختلف فعالیت، جهت حضور و ارائه محصولات و خدمات خود، نام نویسی کرده و بیش از 150 نفر از فعالان حوزه کودک و نوجوان در این گردهمایی شرکت کردند. این نشست به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار گردید.

 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاون کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد ملی اربعین حسینی (ع)، رییس بنیاد ملی نوجوانان سازمان تبلیغات اسلامی، قائم مقام شبکه کودک کشور عراق (شهاب)، نماینده موسسه هدهدسلیمان و چند تن از فعالان حوزه کودک و نوجوان کشور سوریه، نماینده معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش، معاونت فرهنگی هنری سازمان بسیج کشور، نماینده جامعه ایمانی مشعر، نماینده مجموعه مس ایران، نماینده سازمان اوقاف، دبیر کمیته کودک و نوجوان ستاد ملی اربعین حسینی (ع)، نماینده ستاد صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و برخی از حاضرین در نشست، مهمانانی بودند که با هدف هم‌افزایی محصولات و خدمات قابل ارائه جهت تعامل، همکاری و حمایت از دیگر فعالان حوزه کودک و نوجوان، در این گردهمایی حاضر شدند.

 

در ابتدای نشست، فعالان حوزه کودک و نوجوان به معرفی محصولات و خدمات خود با محوریت اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام پرداختند

 

در ادامه برنامه هدی تسخیری قائم مقام موسسه الهدی و شبکه شهاب عراق درباره مواکب اربعین کودک در کشور عراق و فرهنگ بومی و نیازمندی‌هایی که در ظرفیت‌های آن مجموعه توسط فعالان حوزه کودک و نوجوان قابل پاسخگویی است به بیان کردند: ما تلاش می‌کنیم بهترین محصولات پیام‌رسان را برای مواکب حوزه کودک و نوجوان در نظر بگیریم. محصولاتی که در آن بچه‌ها به این نتیجه برسند که پیاده‌روی اربعین چه برکاتی دارد و به درک درستی از آن برسند. باید توجه داشت که پیام اصلی پیاده روی اربعین پیامی سیاسی است لذا ما به دنبال فعالیت‌هایی هستیم که در این راستا با رویکرد استکبارستیزی به انتقال پیام بپردازند. از میان تمام فعالیت‌ها و خدماتی که در فضای اربعین قابل ارائه است، آن بخشی که شامل بازی‌های گروهی جذاب بوده و برای کودکان جلب توجه می‌کنند اما در کنار بازی حامل پیام هستند الویت بیشتری دارند. فعالان حوزه کودک و نوجوان می‌توانند با ما ارتباط برقرار کنند و طرح‌های خود را در این زمینه ارائه کنند و از بین آن‌ها ما بهترین‌ها را انتخاب کرده و با آن‌ها همکاری خواهیم داشت.

 

در ادامه دیگر فعالان حوزه کودک و نوجوان به معرفی محصولات و خدمات خود پرداختند و پس از آن حامد علامتی مدیرعامل کانون به بیان نکاتی پیرامون این گردهمایی و موضوع آن پرداخت: اربعین یک رخداد بزرگ عالم است که در آن بزرگترین اجتماع و گردهمایی عالم شکل می‌گیرد. این اجتماع که در نوع خودش بی نظیر است ظرفیت‌های جدید و ناشناخته‌ای را در درون خودش دارد که ما باید آن‌ها را شناسایی و برای آن برنامه‌ریزی کنیم. یکی از این ظرفیت‌ها حوزه کودکان و نوجوان است. این فضا که با حضور همه مردم از ادیان مختلف شکل می‌گیرد یک فضای تربیتی و یک فضای پرورشی است.

حامد علامتی در زمینه ظرفیت‎های کانون بر طراحی یک مدل تعاملی پیوسته، ایجاد یک دبیرخانه دایمی بین فعالان حوزه کودک و نوجوان تاکید کرد و گفت: کانون پرورش فکری واقعا یک سرمایه ملی است. کانون را یک نهاد اجرایی نبینید بلکه یک سرمایه متعلق به همه بدانید ما آماده همکاری در همه زمینه‌ها در حوزه اربعین هستیم.

در ادامه حجت‌الاسلام احمد سیاحی، مسئول ارتباطات کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین گفت: ما در کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین ۱۲ گروه داریم که یکی از این گروه‌ها، گروه کودک است. در سال‌های آینده اربعین در تابستان برگزار می‌شود و درصد قابل توجهی از زائران ما را کودکان تشکیل می‌دهند. سال‌های گذشته که این مراسم در پاییز بود، آمار حضور خانواده‌ها و بانوان کمتر بود و از زمانی که به تابستان رسید سال به سال برجمعیت بانوان و کودکان افزوده شده است و این تکلیف ما را نسبت به این قشر سنگین می‌کند، چرا که باید برنامه‌های مختلفی در نظر داشته باشیم تا هم خاطره خوبی برایشان باقی بماند و هم این که در حوزه فرهنگی نیز فعالیت مناسبی انجام گیرد. از سوی دیگر علاوه بر کودک ایرانی ما کودک عراقی را نیز داریم و باید به این قشر نیز توجه داشته باشیم. ستاد اربعین از ایده‌ها، محصولات و خدمات فعالان حوزه و نوجوان حمایت می‌کند و در این راستا آقای حقیقت مسئول کمیته کودک و نوجوان با فعالان حوزه کودک و نوجوان تعامل خواهند کرد.

پس از صحبت‌های حجت الاسلام احمدسیاحی بخش سوم معرفی فعالان حوزه کودک و نوجوان دنبال شد.

در ادامه چند نفر از فعالان حوزه کودک و نوجوانی که از کشور سوریه به ایران سفر کرده بودند و با پیگیری مجمع فعالان حوزه کودک و نوجوان در این نشست حاضر شدند به بیان نکاتی پرداختند:

شاهد بصری مسئول موسسه فرهنگی سراج از کشور سوریه گفت: ما می‌خواهیم در موکب خودمان درباره سوریه صحبت کنیم. بیشتر مواکب درباره غزه کار می‌کنند درحالی که در سوریه نیز جنگ است و هدف اصلی ما درباره سوریه است. موسسه ما چند بخش فرهنگی در حوزه کودک و خانواده دارد و بسیار علاقه‌مند هستیم تا بتوانیم با شما در اربعین همکاری داشته باشیم. این اولین تجربه ماست و حاضریم همکاری مستمری با شما داشته باشیم که صرفا مختص به ایام اربعین نباشد و در تمام طول سال این امکان فراهم باشد، ما در سوریه نیازمند استفاده از تجربه‌های شما دوستان در ایران هستیم.

همچنین حسن از دیگر فعالان حوزه کودک و نوجوان کشور سوریه، در خصوص ترجمه محتوای فارسی فعالان حوزه کودک و نوجوان به زبان عربی (به صورت افتخاری) اعلام آمادگی نمود.

 

در ادامه آقای امینی به نمایندگی از موسسه هدهد سلیمان درباره ظرفیت‌های قابل استفاده در مواکب اربعین ویژه کودکان صحبت کرد و گفت: هدف ما کمک به موکب‌های عراقی است که از بصره شروع می‌شوند. دوستان ایرانی تمرکزشان از نجف به کربلاست و خیلی تمرکزی روی کودکان عراقی ندارند. مدنظر ما این است که امسال از بصره آغاز کنیم و حدود ۳۰۰ موکب عراقی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند. اما مشکلی که ما داریم یکی بحث زبان است و دیگری بحث فرهنگی است. ما فراخوانی دادیم برای دوستانی که علاقمند به همکاری هستند. ما ۳۰ تیم برای این ۳۰۰ موکب می‌خواهیم تا از اول ماه صفر بتوانند در این موکب‌ها حضور داشته باشند.

از مصوبات این گردهمایی، تجمیع محصولات حوزه کودک و نوجوان با محوریت اربعین حسینی (ع) توسط مجمع فعالان حوزه کودک و نوجوان بود که مقرر گردید به ستاد مرکزی اربعین ارسال گردد تا پس از بررسی توسط مسئولین آن ستاد محتوا و خدمات مناسب انتخاب گردد. همچنین گروه اربعین فعالان حوزه کودک و نوجوان در پیام رسان بله به نشانی ble.ir/join/4rMpKm2zEL تاسیس گردید تا از این پس به عنوان پایگاه اصلی هم‌افزایی محصولات و خدمات فعالان حوزه کودک و نوجوان با محوریت اربعین بوده و دبیرخانه این موضوع شکل بگیرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار