254239
۱۹ تیر ۱۴۰۳
فعال ادبیات کودک:

برخی از کتاب‌های چاپ شده در حوزه کودکان و نوجوانان جذاب نیست

یک فعال حوزه ادبیات کودک و کارشناس ارشد ادبیات کودکان و نوجوانان گفت: برخی از کتاب‌هایی که در سال‌های اخیر برای رده سنی کودکان و نوجوانان چاپ می‌شود جذاب نیست و با چنین روشی نمی‌توان نسل کتابخوانی به جامعه عرضه داشت.

به گزارش کودک پرس ، ۱۸ تیر به عنوان روز رسمی ادبیات کودک و نوجوان در تقویم رسمی ایران است. دلیل نامگذاری هجدهم تیر تقارن آن روز با درگذشت مهدی آذریزدی نویسنده کتاب حوزه کودک و نوجوان در کشورمان است.

این نامگذاری در سال ۱۳۸۸ صورت گرفته است و هم اکنون در تقویم رسمی ایران هجدهم تیر روز ادبیات کودک و نوجوان است.

روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نه تنها فرصتی برای آشنا کردن کودکان و نوجوانان با کتاب است بلکه می‌تواند زمانی برای آسیب‌شناسی این حوزه باشد.

یک کارشناس ارشد ادبیات کودکان و نوجوانان روز دوشنبه نبود جذابیت را از مهمترین آسیب‌های فراروی ادبیات کودک و نوجوان عنوان کرد و گفت: کتاب‌هایی که در سال‌های اخیر چاپ می‌شود برای نسل کنونی جذاب نیست و تعدادی از نویسندگان هنوز مخاطب خود را نسل‌های دهه گذشته می‌پندارند و به همان روش و شکل گذشته کتاب می‌نویسند.

ژیلا مهندس افزود: سالانه هزینه زیادی بابت چاپ کتاب در رده سنی کودکان و نوجوانان می‌شود اما همه این کتاب‌ها نتوانسته این گروه سنی را جذب خود کند و با نگاهی به آمار امانت کتاب در کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌توان دریافت که آمار کودکان و نوجوانان کتابخوان کاهش یافته است.

این مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سابقه ۲۴ سال فعالیت در این حوزه با تاکید بر اینکه کتاب‌هایی در گونه(ژانر) ترس و وحشت بیشتر با استقبال کودکان و نوجوانان روبرو می‌شود، تصریح کرد: در بین کتاب‌هایی که در کتابخانه کانون موجود است فقط ۲ کتاب “قلعه وحشت” و “قلعه مردگان” در ژانر ترس است که برای امانت آن از سوی کودکان و نوجوانان دعواست و تقاضای زیادی برای آن وجود دارد اما برای دیگر کتاب‌ها تقاضایی وجود ندارد.

مهندس با تاکید بر اینکه ادبیات کودک و نوجوان در کشور مهجور مانده و کتاب‌هایی که چاپ و در دسترس این رده سنی قرار می‌گیرد نمی‌تواند آنها را جذب خود کند، بیان داشت: در سال‌های گذشته برای چاپ یک کتاب در رده سنی کودکان حساسیت‌های زیادی به کار برده می‌شد و بر اساس آن کتاب جذاب و متناسب با نیاز این رده سنی تولید می‌شد اما در سال‌های اخیر استانداردهای لازم برای چاپ کتاب در حوزه کودک و نوجوان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

چالش در کیفیت، محدودیت در کمیت

وی ادامه داد: نه تنها در بخش کیفیت با چالش روبرو هستیم بلکه در حوزه کمی نیز با محدودیت تعداد کتاب مواجهیم و در حالیکه در سال‌های گذشته از هر عنوان کتاب ۱۲ جلد در اختیار کانون گذاشته می‌شد اما این تعداد در سال‌های اخیر به ۲ جلد از هر عنوان کاهش یافته است.

این کارشناس ارشد ادبیات کودکان و نوجوانان تاکید کرد: با روش و رویه‌ای که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در کشور وجود دارد نمی‌توان انتظار داشت همه نسل‌ جدید کتابخوان شوند.

مهندس با بیان اینکه میزان امانت کتاب در کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال‌های اخیر کاهش یافته است، افزود: از یک سو جمعیت کودک و نوجوان عضو کانون در سال‌های اخیر به سبب پیری جمعیت کاهش یافته و از سوی دیگر همین تعداد اندک عضو فعال هم که داریم خیلی کم اقدام به امانت کتاب می‌کنند.

مهندس افزود: اگر قرار است تحولی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان رخ دهد باید از زیربنا شروع کرد و کتاب‌هایی جذاب و مخاطب‌پسند چاپ و در اختیار این رده سنی قرار داد.

۱۲ هزار کودک و نوجوان عضو ثابت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری هستند که ۱۰ درصد کل جمعیت کودک و نوجوان استان را شامل می‌شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار