254192
۱۸ تیر ۱۴۰۳
نشست شعرخوانی شاعران

محرم بستر آموزش و فراگیری برای کودکان و نوجوانان است

مدیرعامل کانون پرورش فکری در نشست شعرخوانی شاعران آئینی کودک و نوجوان محرم و آموزه‌های عاشورا را بستر مناسبی برای آموزش و فراگیری کودکان و نوجوانان دانست.

به گزارش کودک پرس ، نشست شعرخوانی شاعران آئینی کودک و نوجوان به مناسبت آغاز ماه محرم و در آستانه روز شعر آئینی و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان توسط مرکز آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در ابتدای این‌نشست گفت: مأموریت کانون، پرورش و تربیت کودکان و نوجوانان است. این مأموریت در دوره کودکی تعریف خاص خودش را دارد و در دوره نوجوانی هم اهداف خاص خودش را دنبال می‌کند. اما عامل اصلی تربیت چیست؟ خیلی خوب است ما این را بشناسیم. شهید مطهری در کتاب تعلیم و تربیت سه عامل را به عنوان عوامل اصلی تربیت معرفی می‌کند که خیلی خوب است علاقه‌مندان به آن مراجعه کنند.

وی افزود: عامل اول: تعقل، تفکر و تعلّم. این سه گزاره نخستین عامل رشد و تربیت است. تلاش برای تقویت تعقل و تفکر در کودکان و نوجوانان کاری است که به عنوان مأموریت کانون پرورش فکری شناخته می‌شود. تعلم یا آموزش دادن هم از مأموریت‌های آموزش و پرورش است و حتی بخشی از آن در کانون هم دنبال می‌شود. با تعلّم به تنهایی کسی نمی‌تواند به سرمنزل برسد و در واقع تعقل و تفکر حکم چراغ را برای انسان دارد تا بتواند مسیر را با دقت پیدا کند، ببیند و در آن گام بگذارد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری ادامه داد: دومین عامل از منظر شهید مطهری تقوا و تزکیه نفس است. اگر می‌خواهیم رشد معنوی داشته باشیم باید مراقبت کنیم تا فرزندان‌مان آلوده نشوند. مراقبت در مقابل آلودگی همان تقواست، تزکیه است. این فقط به اسلام هم ربط ندارد. شهید مطهری در همان کتاب می‌فرمایند حتی در مکتب‌های اخلاقی غیرمذهبی عامل تقوا و تزکیه نفس را برای تربیت به عنوان یک عامل اصلی می‌دانند. سومین عامل اصلی تربیت، عبادت و عمل است. یعنی ایجاد یک عرصه عملی برای تمرین آنچه فراگرفته است. ایجاد روح عبادت باعث می‌شود مدام انسان به خود تذکر بدهد. خداوند که به عبادت ما احتیاجی ندارد، اما این کار مسیر یادآوری است. تنها راه خروج از غفلت همین یادآوری در عمل است.

علامتی گفت: پزشک وقتی به من و شما دارو می‌دهد او نیازی به این دارو ندارد و برایش مهم نیست که من و شما این دارو را می‌خوریم یا نه. اما ما مرتب دقت می‌کنیم تا زمان خوردن دارو را فراموش نکنیم، دقت می‌کنیم سرساعت و مطابق دستور بخوریم. حالا شما اگر خودت می‌خواهی زمان خوردن را جابجا کنی یا میزان دارو را کم یا زیاد کنی خودت متضرر می‌شوی. عبادت و عمل عرصه خروج از غفلت و یادآوری سرفصل‌های مهم بندگی است. نکته مهم این است که شهید مطهری هم می‌فرماید: عبادت و عمل باعث ایجاد انگیزه و حرارت ایمان در انسان می‌شود. عبادت ایمان ایجاد می‌کند و از آن طرف ایمان هم عبادت را افزایش می‌دهد؛ این دو در هم تأثیر متقابل دارند.

وی افزود: از طرف دیگر وقتی ایمان و عمل شکل بگیرد تزکیه و طهارت روحی که عامل دوم بود هم تقویت می‌شود. هرکدام از این سه ضلع را شما تقویت کنید بخش‌های دیگر هم تقویت می‌شود. اما اینها را نمی‌توان جدای از هم دید. این مقدمه‌ای بود که این نکته را عرض کنم؛ وقتی ما کودکان و نوجوانان را در بستر محرم و اربعین قرار می‌دهیم این سه عامل در کنار هم به صورت کامل در محرم وجود دارد. اولاً محرم و آموزه‌های عاشورا بستر و موضوع تعقل و تفکر است. محرم بستر آموزش و فراگیری برای کودکان و نوجوانان است. مورد دوم اینکه کودک و نوجوان در بستر محرم طهارت و پاکی قهرمانان کربلا را می‌بیند و انگیزه و زمینه طهارت در او تقویت می‌شود. الگو و انگیزه پیدا می‌کند و هم این‌که محیط محرم در قالب هیأت و دعا و سینه زنی و… به او فضا می‌دهد و حمایتش می‌کند برای این‌که شفاف و نورانی شود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری گفت: و مورد آخر، فضای محرم فضای عمل است. هر آنچه کودک و نوجوان بیاموزد عرصه عمل و تقویت ایمان دارد. بستر و بذر ایمان اینجا شکل می‌گیرد. اگر تعقل و تفکر نباشد، اگر آموزش تکمیل نشود. اگر آن طهارت و فطرت حفظ نشود بذر ایمان شکل نمی‌گیرد و این مهم است. در محرم کسی برایش کسر شأن نیست کفش جفت کند. آن نوجوان، کودک و جوان این کار را می‌کنند و می‌بیند که پدرش و مادرش هم انجام می‌دهند پس مشتاق‌تر می‌شود. این، عرصه بروز عمل و ایمان است.

علامتی گفت: شما در کمتر موضوعی همه این عوامل را کنار هم می‌بینید. این خاصیت محرم است و باید از این فضا خوب استفاده کرد. از این فضایی که در محرم و اربعین داریم باید به صورت حداکثری برای تربیت بچه‌ها استفاده کنیم. امروز نشستی برگزار شده که نخست، همین موضوع‌ها را با هم در این نشست مرور کنیم و از ظرفیت ادبیات هم استفاده می‌کنیم. ظرفیت شعر و داستان باید به این عوامل تربیت کمک کند. شعر شما باید ظرفیت تفکر، تعقل و تعلم را تحریک و فعال کند.

وی در پایان گفت: از سوی دیگر الگودهی کند و این الگو این انگیزه را در کودک و نوجوان ایجاد کند که او هم مثل این قهرمان پاک شفاف و نورانی شود. از سوی دیگر زمینه ظهور و بروز عمل و ایمان باشد. این مسائل در این کتاب «گل کم تحمل است» هم به‌نوعی دیده می‌شود. این کتاب باید فراگیر شود و در اختیار همه بچه‌ها قرار گیرد. این کتاب نباید رها شود بلکه تولیدات صوتی و تصویری برای این کتاب تهیه و پیوست شود. در کتاب «گل کم تحمل است» ۷۲ شعر از ۴۰ شاعر بزرگسال جمع‌آوری شده و اتفاق خوبی است. خبر دارم که از سال قبل حتی معاونت فرهنگی دنبال تولید همچنین مجموعه‌ای برای تک تک ائمه (ع) بوده است که این هم ایده خوبی است. بالاخره الان ما چه‌قدر شعر کودک درباره امام حسن عسگری علیه‌السلام داریم؟ چقدر شعر نوجوان درباره امام باقر (ع) داریم. این‌ها اقدام‌هایی است که باید کانون برای آن نقش‌آفرینی کند.

در این آئین تعدادی از شاعران به شعرخوانی پرداختند و از کتاب جدید کانون پرورش فکری با عنوان «گل کم تحمل است» شامل ۷۲ قطعه شعر شاعران نوشته مریم اسلامی و فاطمه ناظری رونمایی شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار