253929
۰۶ تیر ۱۴۰۳
کاترین راسل

میلیون‌ها کودک در سودان گرسنه‌اند

رئيس یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید سودان یکی از بدترین کشورهای جهان برای کودکان است.

به گزارش کودک پرس ، رئيس یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید سودان یکی از بدترین کشورهای جهان برای کودکان است.

کاترین راسل،  می‌گوید سودان در حال حاضر بیشترین میزان کودکان بی‌جا شده را داد و میلیون‌ها کودک در این کشور دچار سوءتغذیه و محروم از مدرسه هستند.
بنیان اقتصاد غذایی سودان متلاشی شده و هر دو طرف جنگ داخلی در این کشور، ارتش سودان و گروه نیروهای شبه نظامی پشتیبانی سریع آر اس اف برای کمک رسانی به مردم در این زمینه محدودیت ایجاد می‌کنند.
کاترین راسل گفت: ۹ میلیون کودک در این کشور غذای کافی برای خوردن ندارند و نزدیک به ۴ میلیون نفر دچار سوءتغذیه شدید هستند: «مدتهاست که از زمان لازم برای پا به میدان گذاشتن گذشته است. اگر همین الان وارد عمل نشویم تنها وضع بدتر خواهد شد. در نهایت می‌توان هر وضعیتی را بهتر کرد و همه چیز کاملا غیرممکن نیست. اما برای تک تک نوزادان، برای کودکانی که الان از گرسنگی رو به مرگ هستند، دچار سوءتغذیه شدید هستند، برای آنها کار از کار خواهد گذشت.»
اوایل ماه جاری تیمو گاسابیک، یک کارشناس امنیت غذایی گفت تا ماه سپتامبر، ۷۰ درصد از جمعیت سودان دچار گرسنگی حاد خواهد بود که ممکن است به مرگ دو تا دو و نیم میلیون نفر منجر شود. غذای کافی برای همه نیست. ممکن است مرگ و میر به چهار میلیون نفر هم برسد.»جنگ داخلی بین نیروهای پشتیبانی سریع و ارتش سودان یک بحران انسانی عظیم در این کشور ایجاد کرده و حداقل ۱۳ هزار نفر کشته و ۹ میلیون نفر آواره شده‌اند.دو طرف کشور را تقریبا به دو قسمت شقه کرده‌اند و ارتش کمک‌های غذایی را به مناطق تحت کنترل نیروهای پشتیبانی سریع محدود می‌کند.اعضای نیروی پشتیبانی سریع سودان متهم به غارت منابعند و بیش از یک ماه است که شهر الفاشر با دو میلیون جمعیت را محاصره کرده‌اند.
راسل می‌گویند نمی‌تواند درباره استفاده از گرسنگی به عنوان اسلحه جنگی اظهار نظر کند اما می‌گوید که بحران ایجاد شده صد در صد حاصل دست انسان است: چالش ما این نیست که غذا نداریم، چالش اصلی این است که نمی‌توانیم غذا را به مردم نیازمند برسانیم. بحران واقعی این است.»رئيس یونیسف می‌گوید سودان با ۵ میلیون کودک بیجا شده، بالاترین آمار جهان در این زمینه را دارد و نزدیک به نیمی از این کودکان به مدرسه نمی‌روند و ممکن است نسل سوخته‌ای باشند که می‌توانستند در آینده سودان نقش ایفا کنند: «آموزش به آنها دشوار است، هم حجم بزرگی از آموزش لازم است و هم رساندن دوباره به مدرسه کار دشواری است. به همین دلیل به نوعی از دست رفته‌اند. اگر این نسل از دست برود آینده چگونه خواهد بود؟ بی‌ثبات.»
راسل یکی از چندین مقام بین‌المللی است که خواستار پایان جنگ در سودان هستند. با این حال خواسته سازمان ملل متحد برای برقراری آرامش در ال فاشر نادیده گرفته شده و تلاش‌های آمریکا برای از سرگیری مذاکرات صلح به جایی نرسیده است.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار