253333
۱۱ خرداد ۱۴۰۳
بیماری کودکان

آلرژی های فصلی یکی از بیماری های شایع در کودکان محسوب می شود

استاد گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: علائم آلرژی فصلی در کودکان در برخی مواقع سال که کودک در معرض مواد آلرژی زای موجود در هوا مانند هاگهای قارچ ها یا گرده های علف ها و درخت ها قرار می گیرد، آغاز می شود.

به گزارش کودک پرس ، دکتر حمید آهنچیان با بیان اینکه آلرژی های فصلی یکی از بیماری های شایع در کودکان محسوب می شود خاطر نشان کرد: سیستم ایمنی کسانی که به گرده یا هاگ آلرژی دارند، این ذرات بی خطر را به عنوان مهاجم در نظر گرفته و مواد شیمیایی از جمله هیستامین در جریان خون آزاد می کند تا از بدن در مقابل این ذرات دفاع کند. آزاد شدن این مواد شیمیایی باعث بروز علائم آلرژی می شود.

فوق تخصص آسم و آلرژی کودکان با بیان اینکه کودک ممکن است به یک یا چند نوع هاگ یا گرده آلرژی داشته باشد و نوع ماده ای که به آن آلرژی دارد، تعیین‌ کننده زمان بروز آلرژی است، خاطر نشان کرد: در برخی مناطقی که گرده افشانی درختان در بهار است کسانی که به این گرده ها حساسیت دارند، آلرژی فصلی شان در فصل بهار بروز می کند و کسانی که به گرده های رها شده از علف های هرز حساسیت دارند، معمولاً در تابستان دچار علائم آلرژی فصلی می شوند. علائم آلرژی به هاگ های قارچ ها معمولاً از اواسط تابستان تا پاییز به اوج خود می‌رسد.

دکتر آهنچیان خاطر نشان کرد: کودکانی که تا سال گذشته هیچ آلرژی فصلی نداشته اند هم ممکن است دچار آن شوند. آلرژی های فصلی در هر سنی ممکن است شروع شود اما معمولاً از 5 سالگی شروع شده و در اوایل دهه بیست به اوج خود می رسد و علائم آن در بزرگسالی ممکن است از بین برود.

استاد گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد علائم آلرژی را عطسه، خارش بینی، خارش گلو، گرفتگی بینی، ترشحات شفاف از بینی و سرفه برشمرد و تصریح کرد: علائم معمولاً ناگهانی شروع شده و تا زمانی که فرد در معرض ماده آلرژی زا قرار دارد، ادامه پیدا می کند.

دکتر آهنچیان تشخیص آلرژی فصلی را نسبتاً ساده دانست، و یادآور شد: بسته به این که چه علائمی ایجاد می‌شود و شدت آنها چقدر است درمان آلرژی فصلی متفاوت است و بخش اعظم درمان، شناسایی عامل آلرژی است. برخی از کودکان ممکن است با کاهش مواجه با ماده آلرژی زا بهبود پیدا کنند.

وی بستن پنجره های خانه، استفاده از تهویه مطبوع مناسب ،بازی نکردن در چمن و علفزار ها،شستن دست ها، تعویض لباس های کودک بعد از بازی در پارک ها و فضا های باز و استفاده از رژیم غذایی را از راهکار های مناسب در رابطه با پیشگیری از حساسیت در کودکان برشمرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار