نقش آموزش و پرورش در رشد کتابخوانی دانشآموزان
یک نویسنده حوزه کودک و نوجوان میگوید کودکان باید زندگی را بیاموزند و با خواندن کتاب مفهوم زندگی را درک کنند و در این میان آموزش و پرورش در رشد کتابخوانی دانشآموزان نقش مهمی دارد.
به گزارش کودک پرس ، مهدی میرکیانی، نویسنده شناخته شده حوزه کودک و نوجوان از دغدغههای خود درباره میزان مطالعه کتابهای کودکان و نوجوانان، گفت:« کودکان امروزی بهسرعت در حال رشد و پیشرفت هستند و هرچه با تکنولوژی بیشتر انس میگیرند از مفهوم کتاب دور میشوند و اصلاح این ایراد به کمک خانوادهها نیاز دارد.»
وی ادامه داد: «خانوادهها خود باید آموزگار باشند و کتاب و کتابخوانی را به کودکان بیاموزند. امروز متاسفانه خانوادهها علاقهای به کتاب و کتابخوانی نشان نمیدهند و این مشکلساز است و باعث دور شدن کودکان و نوجوانان از این حوزه میشود.»
میرکیانی ادامه داد: «والدین قبل از کسب سواد کودکان باید برای کودکان کتاب بخوانند و پس از آن همراه کودک کتاب بخوانند و ساعاتی را در خانواده به کتاب خواندن اختصاص دهند و سعی کنند برای کودکان کتابهای مورد علاقهشان را تهیه کنند، کتابهای خوبی که حرفی برای گفتن دارند و آموزنده هستند.»
این نویسنده گفت: « آموزش وپرورش و مدارس نیز میتوانند کمک شایانی به رشد کتابخوانی در جامعه داشته باشند و به نوعی ما در این حوزه به اعلام حضور صد درصدی آموزشوپرورش نیاز داریم. به عنوان مثال در زنگهای انشاء آموزگاران میتوانند از دانشآموزان بخواهند از موضوعات کتابهایی که خواندند انشاء بنویسند و به آنها کتاب معرفی کنند و در کلاس از کتابها حرف بزنند.»
وی ادامه داد: «آموزگاران و مدارس باید دانشآموزان را به کتاب خواندن تشویق کنند و از آنها بخواهند در مدرسه مطالعه کتاب داشته باشند. خوشبختانه در مدارس فضای مجازی وجود ندارد و باید این فرصت را غنیمت بشماریم و برای دانشآموزان دورههای کتابخوانی برگزار کنیم و با این روش آنها را بیشتر با کتاب آشنا کنیم.»
این نویسنده حوزه کودک و نوجوان در ادامه به لزوم استفاده از تئاتر و هنر نمایش در مدارس اشاره کرد و گفت: «آموزش و پروش اگر در مسیر نمایش و هنرهای نمایشی قرار بگیرد، میتواند کمک بسیاری به آموزش نوین کودکان و نوجوانان کند، به عنوان مثال در زنگهای انشا از کتابها و داستانهای فاخر و آموزنده نمایشنامه بنویسند و متنها را در قالب نمایشهای دانشآموزی برای دیگر دانش آموزان اجرا کنند.»
میرکیانی بیان کرد: «برای ترویج کتاب و کتابخوانی باید فراتر از مبحث کتابخوانی توجه کرد و با کمک گرفتن از حوزههایی مانند نمایش به این فرهنگ کمک کنیم و کودکانمان را با این مقوله آشنا کنیم، البته در کنار همه اینها روحیه رقابتطلب کودکان نیز موردتوجه است که با استفاده از مسابقات کتابخوانی و جوایز میتوان به رشد فرهنگ کتابخوانی کمک کرد.»
وی همچنین ادامه داد: «ظرفیت مدارس و امکانات آنها برای اجراهای دانشآموزی و ترویج هنر کتابخوانی بالاست اما امروز کمتر از این ظرفیتها استفاده میشود و باید عنوان کرد این خلأ ایجادشده باعث میشود کودکان و نوجوانان به سمت فضای مجازی بروند.»
این نویسنده بیان کرد: «باید در انتخاب موضوعات کتابها نوآوری داشته باشیم و کلیشهها و سبک نوشتار قدیم را فراموش کنیم. من در کتاب دشت مرموز سعی کردم برای جذب مخاطب از موضوعاتی جدید و آموزنده و البته جذاب استفاده کنم و خوشبختانه انتخاب این موضوعات بازخوردهای خوبی نیز داشت و خوانندههای بسیاری را به سمت این کتاب جذب کرده است.»
میرکیانی در ادامه تصریح کرد: «نوجوانان و کودکان امروز علاقه زیادی به دنیای فانتزی و ماجراهای پر رمز و راز دارند و من هم در این مجموعه کتاب سعی بر انتخاب چنین موضوعاتی داشتم و البته در قصههای طنز، کوتاه و رمان قدیمی نیز همچنان جذب خواننده داریم و این طنزهای کوتاه قدیمی همچنان مخاطبهای خود را دارند.»
وی با بیان این موضوع که کودکان و نوجوانان از کتابهایی با نگارش کلمات سخت دوری میکنند، گفت: «در انتخاب کتاب هم باید دقت داشت چراکه کودکان امروز از کتابهایی که سخت خوانده شوند و سخت فهمیده شوند، دوری میکنند.»
میرکیانی بیان کرد: «نویسندهها باید داستانهای جذاب بنویسند و فضاسازیهای نو داشته باشند و همراه شوند باعلاقه کودکان امروزی، کتاب نباید به شکل مستقیم آموزگار باشد. کودکان میخواهند از کتاب لذت ببرند و ما باید داستان آموزنده خلق کنیم و برای کودکان صرفاً یک آموزگار نباشیم. کودکان باید زندگی را بیاموزند و با خواندن کتاب مفهوم زندگی را درک کنند چراکه امروزه ما بزرگترها این مفهوم را فراموش کردیم و به کودکانمان هم نتوانستیم زندگی را بیاموزیم.»
ارسال دیدگاه