دینآموزی به کودکان بدون نگاه تخصصی بیاثر است
یک مبلغ حوزه کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه دینآموزی به کودکان و نوجوانان بدون مجهز بودن به سواد و دانش این حوزه ممکن است آسیبزا باشد،گفت: باید با زبان هنر با نسل امروز سخن بگوییم زیرا کودکان و نوجوانان امروز اهل نشستن پای منبر و گوشدادن به سخنرانی نیستند بلکه مایلند در کوتاهترین زمان و سادهترین حالت ممکن مطلبی را یاد بگیرند.
به گزارش کودک پرس ، حجتالاسلام والمسلمین ایمان حسنزاده، مجری برنامههای کودک و نوجوان از چهارمحالوبختیاری با اشاره به اینکه از حدود هشت سال قبل فعالیتهای تبلیغی خود را در عرصه کودک و نوجوان آغاز کردم، اظهار کرد: با توجه به خلأ کار مناسب و جذاب تبلیغی در حوزه کودک و نوجوان و نیز تلاش شبانهروزی دشمن و هدفگذاری برای این قشر، بر خودم لازم دانستم که به این عرصه وارد شوم و بتوانم پیام دین و قرآن کریم را با زبان کودکانه به فرزندان این مرز و بوم انتقال دهم.
وی با استناد به حدیثی از رسول گرامی اسلام(ص) که فرمودند ««مَثَل الّذی یَتَعَلَّم فی صِغره کالنَّقْشِ فِی الْحَجَرِ»، ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) نیز در وصیتشان به امام حسن مجتبی(ع) به زیبایی به این نکته اشاره دارند که ذهن و دل کودک و نوجوان پذیرنده علوم است و هر علمی را دریافت کند در ذهنش برای همیشه ماندگار خواهد شد بنابراین بسیار اهمیت دارد که آموزههای صحیح دینی به کودکان و نوجوانان انتقال یابد نه آنکه با بیتوجهی در فضایی مسموم رشد کنند و رذائل اخلاقی در ذهن و دلشان نهادینه شود.
حسنزاده بیان کرد: خوشبختانه بنده این توفیق را داشتم که دورههای آموزشی کودک و نوجوان را بگذارنم و مهارتهای مختلف را کسب کنم؛ در گروه ما چند متخصص روانشناسی کودک و نیز مجری توانمند نیز عهدهدار تولید محتوا برای نمایشهای عروسکی و اجرا و ارائه جُنگهای قرآنی هستند که با کمک هم تلاش داریم برنامههای نمایشی آموزنده در مناسبتهای مختلف مانند جشنهای قرآنی، روزهاولیها، جشنهای تکلیف و … ناظر بر مضامین نورانی آیات و روایات به کودکان و نوجوانان ارائه کنیم.
این مبلغ حوزه کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه نمایش عروسکی و نمایش خلاق جزو پرمخاطبترین و اثرگذارترین برنامههای گروه ما است، توضیح داد: بر طبق تجربهای که از اجرای برنامهها در مدارس داشتیم، کودکان و نوجوانان از نمایش عروسکی استقبال بالایی داشتند و مصادیق پرشماری از اثرگذاری فوری و آنی این برنامه را در بین مخاطبان مشاهده میکنیم.
حسنزاده افزود: درواقع در نمایشهای عروسکی، همذاتپنداری کودکان با عروسکها شکل میگیرد بنابراین با کار ما همدل و همراه میشوند و این بهترین شیوه انتقال مفاهیم کلام وحی و روایات معصومین(ع) با شیوه غیرمستقیم و در عین حال جذاب و اثرگذار است.
وی افزود: برای نمونه در یک برنامه وقتی در مورد حجاب نمایش اجرا میکردیم و شعر میخواندیم وقتی به این فراز رسیدم که «دختر موهاش بیرون باشه چقده زشته» اکثر دانشآموزان را دیدم که دست به مقنعه خود بردند و آنرا مرتب کردند؛ لذا با زبان هنر به راحتی میتوان آموزهها را به فطرت پاک کودکان و نوجوانان انتقال داد. در آنجا بنده جمله امری یا سفارشی در مورد رعایت حجاب بهکار نبردم یا توصیه به حفظ حجاب نداشتم بلکه با زبان کودکانه بهطور نامحسوس و غیرمستقیم آموزه را انتقال دادم و اثرگذاری فوری آن را دیدم.
حسنزاده با ابراز خرسندی از استقبال خوب کودکان و نوجوانان از این برنامهها، گفت: این را یک توفیق میدانم و چه چیزی بهتر از اینکه انسان با ابزار امروزی و مطابق سلیقه نسل امروز بتواند پیام دین و آموزههای قرآن را به کودکان و نوجوانان منتقل و خاطرات خوب و زیبا را در ذهن آنان حک کند.
این مبلغ حوزه کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه دینآموزی به کودکان و نوجوانان بدون مجهز بودن به سواد و دانش این حوزه ممکن است آسیبزا باشد، افزود: یاد و خاطره مرحوم حجتالاسلام راستگو را گرامی میداریم که پرچمدار تبلیغ دین در عرصه کودک و نوجوان بود و پایه کار با کودک را بنا کرد؛ به طلاب علاقهمند حوزه کودک و نوجوان توصیه میکنم که برای ورود به این عرصه حتماً دورههای آموزشی مربوط را پشت سر بگذارند که خوشبختانه در قم و اصفهان دورههای تخصصی خوبی برگزار میشود.
حسنزاده ادامه داد: این دورههای آموزشی بهویژه برای طلابی که در مدارس مشغول کار بوده و با دانشآموزان سر و کار دارند بسیار ضرورت دارد، باید با زبان هنر با نسل امروز سخن بگوییم زیرا کودکان و نوجوانان و جوانان امروز اهل نشستن پای منبر و گوش دادن به سخنرانی نیستند بلکه مایلند در کوتاهترین زمان و سادهترین حالت ممکن مطلبی را یاد بگیرند.
وی تأکید کرد: مبلغ امروز در عرصه کودک و نوجوان باید بتواند مضامین و پیامهای گوناگون را اصطلاحاً ساندویچی به مخاطب عرضه کند یعنی در کمترین زمان ممکن بیشترین مطالب را بهصورت جذاب و اثرگذار ارائه کند. مبلغ باید بتواند با بهرهگیری از ابزارهایی مانند شعر، سرود، نمایش و … در دل مخاطبان خود نفوذ کند و بهویژه از حفاظ و حائلی که نوجوانان و جوانان امروز در مقابل مبانی دینی دور خود ایجاد کردهاند، عبور کند.
حسنزاده گفت: متأسفانه بعضاً مشاهده میکنیم افرادی که تخصص لازم را در زمینه کار کودک و نوجوان ندارند و نیازهای این قشر را نمیشناسند، وارد عرصه مدارس میشوند که گاه آثار منفی بر جای میگذارد، جا دارد حوزه علمیه و آموزش و پرورش به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.
ارسال دیدگاه