فرد توانمندی به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شود
نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه باید آموزش و پرورش به عنوان گفتمان ملی مطرح باشد، گفت: باید فرد قوی و توانمندی به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شود.
به گزارش کودک پرس ، محمود نگهبان سلامی نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر با بیان اینکه سنگبنای توسعه هر کشور، آموزش و پرورش آن است، اظهار کرد: با توجه به اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش، انتخاب وزیر میتواند بسیار مهم باشد.
وی افزود: در حوزه آموزش باید مؤلفههای اساسی را مدنظر داشته باشیم و وزیر جدید باید روی مشکلات این حوزه تمرکز کرده و آنها را حل کند.
نگهبان سلامی با بیان اینکه بحث مربوط به «معلم» و «دانشآموز» جزو اولویتهای اساسی است، گفت: اعمال مدرک تحصیلی دوم فرهنگیان و مشکلات معیشتی و بسیاری موارد دیگر موجب کاهش انگیزه معلمان شده است.
وی با بیان اینکه یکی از مباحث مغفول مانده، اقتصاد آموزش و پرورش است، ادامه داد: تأمین امور رفاهی، بیمه و بازنشستگی از جمله حیطههایی است که باید برای ارتقای رضایت فرهنگیان به آنها توجه نشان داد؛ اگر وزیر، فرد توانمندی باشد و حرفی برای گفتن در هیأت وزیران داشته باشد میتواند قدمی برای آموزش و پرورش بردارد.
نگهبان سلامی در واکنش به اظهارات عمادی معاون سابق وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اعمال فشار به وزیر برای انتخاب مدیران و معاونان و در کل استفاده از اختیاراتش در حیطه انتصابات در این برنامه تلویزیونی، گفت: اینطور نیست که وزیر خود را مدیون نمایندگان مجلس برای رأی اعتماد بداند؛ مجلس به برنامه وزیر رای میدهد و انتظار است که عملیاتی شود.
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا وزیر از این حیث تحت فشار است؟»، افزود: خیر، اینطور نیست؛ به عنوان مثال یکسال قبل وزیر آموزش و پرورش برای مدیرکلی یک استان سه نفر را معرفی کرده بود که این سه نفر به جلسهای در کمیسیون آموزش آمدند و برنامههایشان را اعلام کردند؛ همکاران ما نظر مشورتی دادند ولی وزیر خودش تصمیم گرفت.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این پرسش که «چرا وزیر باید برای این کار از نمایندگان مشورت میگرفت؟»، گفت: این عمل مسبوق به سابقه نبوده و فقط آقای بطحایی نظر مشورتی نمایندهها را خواست بگیرد؛ مجلس ناظر است و مدیرکل تعیین نمیکند؛ الان هم نماینده مجلس این کار را نمیکند.
وی ادامه داد: وزیر در آنزمان با توجه به شرایط خاص استان، افراد مطرح را معرفی کرد، البته شخصی که وزیر منصوب کرد هم مورد نظر نمایندهها نبود؛ ما هم چنین بحثی را با وزرای دیگر نداشتیم؛ انجام دادن یا ندادنش فرقی نمیکرد و شاید هم وزیر میخواسته است منتی بر سر نمایندگان بابت این دریافت مشورت بگذارد.
نگهبان سلامی با بیان اینکه مجلس پیشنهادی به رئیس جمهور نمیدهد و ما گزینههای مختلف وزارت را در حد گمانهزنیهای مطرح میشنویم و آنطور نیست که مجلس پیشنهاد دهنده باشد، گفت: باید فرد قوی و توانمندی انتخاب شود که مورد وثوق دولت باشد و گفتمان آموزش و پرورش به عنوان گفتمانی ملی مطرح باشد.
وی در واکنش به اظهارات دیگر عمادی معاون سابق وزارت آموزش و پرورش مبنی بر عدم اجرای برنامههای مهارت آموزی و عدم توجه به آن در بودجهریزیهای کلان وزارت آموزش و پرورش، گفت: در کمیسیون بیشتر نظارت میکنیم؛ بخش اجرا بر عهده وزارت است؛ به هرحال آقای بطحایی شما را به عنوان معاون انتخاب کردهاند؛ نمیدانم شما چطور آمدید و معاون شدید؛ آیا توصیه ای و تحت فشار بوده یا طور دیگری، ولی حالا که آمدید باید برنامههای مدنظر ایشان را اجرا میکردید.
عمادی در واکنش به این اظهارات گفت: اینها در حوزه نگرشی، سیاست گذاری و بودجهریزی است؛ تنها یک رکن مهارت آموزی، مربوط به بخش اجرایی است.
همچنین زرافشان معاون اسابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این باره توضیح داد: وزیر و معاونانش در چارچوب قانون بودجه حرکت میکنند و اگر بودجه تخصیص یابد، میتواند فعالیت کنند و اختیارات معاونان وزیر در همین حد است؛ ابتدا داشتن برنامه ویژه و حمایت نهادها اصل است و بعد خود افراد.
منبع: فارس
ارسال دیدگاه