۸۰ درصد از محصولات اسباب‌بازی برگرفته از نمونه‌های مشابه خارجی است

مدیرکل مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکر کودمان و نوجوانان با بیان اینکه یکی از مشکلات صنعت اسباب‌بازی ایرانی در بحث کپی‌برداری از محصولات خارجی است گفت: بیش از ۸۰ درصد از محصولات اسباب‌بازی بر گرفته از نمونه‌های مشابه خارجی است.

به گزارش کودک پرس ، محسن حموله مدیرکل مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری در مراسم رونمایی از 12 طرح و ایده برتر حوزه اسباب‌بازی که  با حضور مسؤولان کانون پرورش فکری، سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و داوران،  در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری واقع در خیابان حجاب تهران رونمایی شد با اظهار امیدواری از اینکه با کمک به برگزاری دومین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی بتوانیم گامی در جهت خدمت به کودکان و نوجوانان این مرز پر گوهر برداریم گفت: فرهنگ هر ملت، سند هویتی آن ملت است. فرهنگ امری اکتسابی است و قطعا فرهنگ آموزی در دوران کودکی بهتر صورت می‌گیرد.

وی افزود: آموزش‌های ارائه شده به کودک و ابزارهای مورد استفاده او و به طور ویژه اسباب‌بازی از جمله منابع شکل‌گیری در هویت فرهنگی هستند. هر اسباب‌بازی حاوی پیامی است که می‌تواند؛ به نقش بستن، باورها و ارزش‌ها در ذهن کودک کمک کند. با ورود این پیام‌ها  نظام فکری، شخصیتی و هویتی کودک و به تبع آن جامعه شکل می‌گیرد. از این‌رو با توجه به نقش مهم بازی و اسباب‌بازی در انتقال ارزش‌ها و فرهنگ جوامع امروزه اسباب‌بازی‌ها به عنوان یک رسانه مطرح می‌شوند. بازی شادترین و سازنده‌ترین فعالیتی است که کودکان در طول دوران کودکی انجام می‌دهند.

حموله ابراز داشت: اسباب‌بازی‌ها عمدتا توسط بزرگسالان طراحی و تولید می‌شوند و حاوی پیام‌هایی هستند که جوامع خواهان آموزش آن‌ها به کودکان هستند. اینکه از طریق اسباب‌بازی چه پیامی به کودک منتقل شود میزان مفید یا مخرب بودن اسباب‌بازی را تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: توجه به نقش مهم طراحی اسباب‌بازی در انتقال فرهنگ، ما را بر آن داشت تا با جمع‌آوری ایده‌ها و طرح‌های اسباب‌بازی متناسب با فرهنگ این مرز و بوم اقدام به برگزاری چنین رویدادی در سطح کشور کنیم.

 

مدیرکل مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری  گفت: این رویداد با هدف گردهمایی طراحان، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه اسباب‌بازی برگزار می‌شود تا با معرفی طراحان و ایده‌پردازان به صنعت اسباب‌بازی، زمینه رشد و پویایی این عرصه بیش از پیش فراهم شود.

وی ابراز داشت: ایجاد فضای حمایتی از ایده‌پردازان ایرانی، ترویج و توسعه‌ی خلاقیت و نوآوری در صنعت اسباب‌بازی، اعتبار بخشی فعالیت‌های محققان حوزه اسباب‌بازی، گسترش ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی، شناخت اولویت‌های مهم صنعت اسباب‌بازی و هم‌افزایی سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی برای شناسایی و حل مسائل و مشکلات صنعت اسباب‌بازی از دیگر دستاوردهای این رویداد ملی است.

حموله ابراز داشت: دومین رویداد ملی ایده‌آزاد تلاش کرده است که راه و مسیر را برای طراحان خوش فکر و با استعداد در صنعت اسباب‌بازی ایرانی فراهم کند. در این رویداد آگاهی رساندن، برگزاری آموزش و کارگاه‌های تخصصی برای تقویت ایده‌ها توسط اساتید مجرب، موجب ارتقاء ایده‌ها و ظهورشان در صنعت اسباب‌بازی ایرانی شده است.

 

وی افزود: در این دوره طراحان با آگاهی و شناخت از استانداردهای تولید اسباب‌بازی و با توجه به شناخت گروه سنی کودک و نوجوان در سال رونق تولید و حمایت از کالاهای ایرانی امکانی را فراهم آورده که سرمایه‌گذاران در صنعت اسباب‌بازی برای تولید محصول انتخاب بهتری را داشته باشند. برگزاری چنین رویدادهایی در سطح کشور باعث بروز استعدادهای جوان و خلاق خواهد شد و محصولاتی تولید خواهد شد که متناسب فرهنگ و ذائقه ایرانی است.

مدیرکل مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری  خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اهداف این رویداد در کشور به راه انداختن جریان تولید اسباب‌بازی با هویت ایرانی در کشور است که باید سال به سال افزایش یابد.

وی ادامه داد: شاید یکی از مشکلات صنعت اسباب‌بازی ایرانی در بحث کپی‌برداری از محصولات خارجی است و بیش از 80 درصد از محصولات اسباب‌بازی بر گرفته از نمونه‌های مشابه خارجی است. با توجه به اینکه اسباب‌بازی نقش چشم‌گیری در فرهنگ آموزش کودکان ما دارد؛ محصولات کپی قطعا تاثیرات خوبی را نخواهد داشت.

 

به عقیده وی به این رویداد باعث ارتباط بین طراح و تولیدکننده را تسریع می‌کند.

 

 

 

منبع: فارس