جهش خوب برنامهسازی ارزشی کودک طی دو دهه اخیر/ ضعف در معرفی و بازاریابی مناسب
برخلاف اظهار نظر و ادعای گروهی از منتقدان که حداقل در دو دهه اخیر حوزه برنامهسازی تصویری و نمایشی ویژه کودک و نوجوان را منفعل و ناکارآمد برمیشمرند، اتفاقاً جهش خوب و مؤثری داشتهایم.
به گزارش کودک پرس ، سیدمحمد میرکیانی؛ نویسنده و پژوهشگر عرصه ادب و فرهنگ کودک و نوجوان گفت: برخلاف ذهنیت غالب در حوزه برنامهسازی کودک و نوجوان به ویژه در معاونت سیمای رسانه ملی در دو دهه اخیر کارهای شاخصی برای این گروه صورت نگرفته است و اغلب برنامهسازی در دهههای ۶۰ و تا اندازهای ۷۰ را مثبت و مؤثر میدانند، باید تأکید کرد که اتفاقاً در دهههای ۸۰ و ۹۰ با حجم قابل توجهی از تولیدات در عرصه کودک و نوجوان مواجهیم که صرفنظر از بُعد کمی بر کیفیت آنها نیز میتوان صحه گذاشت.
وی که سابقه مدیریت گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما را نیز در کارنامه خود دارد، ادامه داد: از جمله مواردی که باید به آن تأکید کنم اینکه حجم قابل توجهی از تولیدات فرهنگی و هنری به ویژه در معاونت سیمای رسانه ملی اتفاقاً طی دو دهه گذشته به موضوعات ارزشی و دینی توجه و تأکید داشتهاند، بسیاری از آنها به شکل مستقیم به موضوع انقلاب اسلامی پرداخته و برخی دیگر نیز زمینه را برای آشنایی کودکان و نوجوانان با مفاهیم و معارف دینی و اسلامی فراهم کردهاند.
میرکیانی با رد برخی اظهارات منتقدان در حوزه برنامهسازی کودک و نوجوان که از منظر آنها برنامهسازی برای کودک و نوجوان صرفاً محدود به جُنگها و برنامههای ترکیبی که اصطلاحاً به مجری خاله و مجری عمو منحصر شده است، تصریح کرد: ما در دو دهه گذشته جهشهای خوبی در حوزه تولید برنامههای تصویری، انیمیشن ویژه این گروه سنی داشتهایم که به عنوان نمونه میتوان به انیمیشن «فرمانروایان مقدس» حاوی مجموعه قصههای قرآنی و زندگی پیامبران، زندگینامه تصویری شهید فهمیده، مجموعه «فرزندان آفتاب»، مجموعه «قصههای غزاله» حاوی مفاهیم ارزشی و مجموعههایی درباره مبارزات ملت فلسطین اشاره کرد.
برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: حتی سال ۸۸ برای نخستینبار با مشارکت یک گروه از نوجوانان، شاهد پخش برنامهای ترکیبی از مناطق اردوی راهیان نور بودیم که بازتاب وسیعی در میان مخاطبان برنامههای تلویزیونی کودک و نوجوان داشت و موجب شد که آنها با ابعاد تازهای از دوران هشتسال دفاع مقدس آشنا شوند.
نویسنده کتاب «قصه ما مثل شد» که براساس آن مجموعه انیمیشن سهبعدی ساخته و از شبکه کودک و نوجوان سیما پخش شده است گفت: در راستای آشنایی کودکان و نوجوان با مفاهیم ارزشی و انقلابی در سال ۹۳ شاهد تولید برنامهای بزرگ به نام«بچههای ایران، بچههای غزه» بودیم که اتفاقاً علاوه بر پخش از شبکههای داخلی، به جهت پخش از شبکههای برونمرزی، بازتاب خوبی در میان کشورهای منطقه و اسلامی داشت.
وی که تاکنون بالغ بر ۲۵ کتاب در حوزه ادبیات کهن ایرانی تألیف کرده است، تأکید کرد: در زمینه آشنایی مخاطبان کودک و نوجوان با مقولاتی همچون مردمشناسی، آداب و رسوم و سنتهای آئینی ایرانیان شاهد تولید و پخش مجموعه انیمیشنهای «قصه ما مثل شد» و «شکرستان» طی این سالها بودیم که علاوه بر اقبال عمومی، توفیقاتی نیز در حوزه برنامهسازی ویژه کودک و نوجوان در سطح بینالمللی نیز داشته است. صرفنظر از انیمیشنسازی در حوزه سریالسازی اصطلاحاً رئال مجموعه موفق«صیام و تیام» در دو فصل ساخته شد، یکی ویژه مفاهیم ارزشی و اسلامی و دیگر ویژه مفاهیم انقلابی که آن هم بازتاب خوبی داشت و مخاطبان ارتباط خوبی با آن برقرار کردند.
میرکیانی با اشاره به اینکه مواردی که ذکر شد تنها گوشهای از تلاش مجدانه برنامهسازان کودک و نوجوان طی این دو دهه بوده است، افزود: اما اینکه چرا با وجود این حجم تولیدات همچنان این ذهنیت وجود دارد که موضعی منفعل و ناکارآمد در برابر حجم برنامهسازی کودک و نوجوان خارجی داریم، باید گفت که ما طی این سالها در زمینه معرفی مؤثر و بازاریابی این تولیدات در حوزه بینالمللی چندان موفق نبودهایم و این امر نیاز به یک کار کارشناسی و فرایندی کاملاً هدفمند دارد که هم باید در حوزه رسانه تلویزیون و هم سایر رسانهها اعم از مجازی، شبکههای اجتماعی رخ دهد.
وی در پایان گفت: ضعف عمده ما در حوزه رسانههای دیداری و به طور کلی رسانههای نمایشی کودک و نوجوان عدم تربیت مدیران کارآمد و خبره است وگرنه که در حوزه برنامهسازی برمبنای طرح و ایدههای خلاقانه تقریباً روزآمد هستیم اما آنچه که به عنوان حلقه مفقوده چرخه تولیدات ویژه کودک و نوجوان به ویژه در حوزه رسانههای دیداری و نمایشی میتوان به آن اشاره کرد، فقدان معرفی درخور و مؤثر روند تولید و محصولاتی است که به عنوان خروجی این فرایند آماده ارائه هستند.
منبع: ایسنا
ارسال دیدگاه