استقبال کم از آثار بخش بینالملل تا لزوم تسلط نوجوانان به انگلیسی
دومین روز از جشنواره بینالمللی کودک و نوجوان را در شرایطی سپری میکنیم که تاکنون شاهد استقبال اندک از فیلمها به ویژه برخی فیلمهای بخش بینالملل بودیم.
به گزارش کودک پرس ، اصفهانیها جشنواره کودک متفاوتی را تجربه کردند، افتتاحیهای که این بار برخلاف سالهای گذشته به میان مردم آمده بود تا به جای سالنی با هوای نفس گیر و کوچک نسبت به حجم استقبال و التماس علاقهمندان برای حضور در مراسم، شاهد برگزاری شاد افتتاحیه جشنواره در فضای باز خیابانی باشیم.
اجرای موسیقی توسط کودکان، پخش کلیپهای خاطرهانگیز قدیمی از ویژه برنامههای این شب به یادماندنی بود و در انتهای مراسم نیز پرچم جشنواره توسط فرزند شهید مدافع حرم «آقابابایی» به اهتزاز درآمد.
حضور کودکان شینآبادی و تلنگری دوباره بر ذهن مسئولان
حضور کودکان شینآبادی در جشنواره گرچه خاطرهای تلخ را در ذهن اصفهانیها بیدار کرد اما اقدامی قابل تحسین در جشنواره سی و یکم است؛ شاید که تلنگری دوباره بر ذهن مسئولان بر پیگیری جدیتر در ارتباط با حمایت این کودکان در ادامه مسیر زندگی آنها باشد.
بادکنکهایی که بلافاصله پس از پایان افتتاحیه، سیاه آسمان شب نصفجهان را رنگی کردند و خندهای شاد کودکان از مشاهده فشفشههایی که شکلهای مختلف در آسمان میدان امام حسین (علیهالسلام) ترسیم میکرد فضایی شاد برای خانواده و کودکان رقم زده بود.
برگزاری یک افتتاحیه شاد و مردمی در فضایی باز
برگزاری افتتاحیه در فضایی باز که همه مردم از تماشای آن بهرهمند شوند از مزایای سی و یکمین جشنواره بینالمللی کودک و نوجوان بود که انتقادات مردمی به شیوه آغاز جشنواره در طول تمامی سالهای گذشته را کمرنگ ساخت.
گویی نصب المانهای مختلف رنگی و شاد در ارتباط با جشنواره کودک و نوجوان و در نقاط کلیدی شهر در استقبال خوب مردم از افتتاحیه جشنواره تاثیرگذار بوده است.
استقبال اندک از پخش فیلم در سیتی سنتر و فیلمی که حتی یک بلیت نفروخت
اما برخلاف این افتتاحیه شاد و پرشور، در دو روز نخست جشنواره تاکنون استقبال خوبی از برخی فیلمها به ویژه در بخش بینالملل شاهد نبودیم به نوعی که فیلم «راه مریم» ساخته آتی ال درجی از عراق به دلیل عدم فروش حتی یک بلیت اکران نشد.
سالنهای ۴ و ۵ مجموعه سیتی سنتر نیز که مختص اکران فیلمهای پویانمایی و فیلمهای بخش بین الملل بود با وجود زحمت دوبلورها در دوبله همزمان، نتوانست مخاطب کودک خوبی را به خود جذب کند.
زیرنویس خوانی فیلمهای این بخش توسط مادران برای کودکان خردسال خود از حاشیههای جالب جشنواره بود که لحظات جذابی را رقم زد.
سیاستگذاری اولیه اشتباه در تخصیص سالنهای اصلی جشنواره کودک
به نظر میرسد عدم استقبال از فیلمهای اکرانی در سیتی سنتر نسبت به پردیس سینمایی چهارباغ و سینما فلسطین ناشی از سیاستگذاریهای اولیه اشتباه در تخصیص مکان باشد، مرکز سیتی سنتر در خارج از شهر اصفهان قرار دارد و با توجه به اینکه زمان چندانی از افتتاح سالنهای سینمایی آن نمیگذرد نمیتوان انتظار استقبال خوب مردمی را از سانسهای این مکان طلب کرد و طبیعی است سپاهان شهر نیز آن اندازه ظرفیت ندارد که کودکان ساکن در این شهر جدید تمامی سالنهای سینمایی سیتی سنتر را پوشش دهند.
نباید از کیفیت سالنهای سینمای سیتی سنتر نیز غافل شویم اما به نظر میرسد اقدامات و پیش زمینههای لازم در راستای فرهنگسازی برای تماشای فیلم در این مکان تدارک نشده است.
تردید در انتخاب ستاد مرکزی جشنواره، خارج یا مرکز شهر؟
شاید این تصور که اکران فیلمهای جشنواره در یک سالن خارج از شهر اصفهان بتواند بر رونق یک مرکز تجاری بیفزاید یا هر سیاست دیگر موثر در تصمیمگیری درباره تخصیص سالنهای این مکان به بخش اصلی جشنواره کودک صحیح نبوده است به ویژه اینکه به نظر می رسد خود مسئولان جشنواره نیز در انتخاب این مکان به عنوان ستاد مرکزی جشنواره تردیدهای زیادی در دل داشتند و در نهایت دو ستاد برای جشنواره در نظر گرفته شد.
اکران فیلمهای نیم بها یا رایگان در نقاط محروم و لزوم اکران محلی در سیتی سنتر
امسال قرار است فیلمهای جشنواره کودک به صورت نیم بها و یا رایگان در نقاط محروم استان نیز اکران شود که اقدامی جالب توجه است و بر این اساس به عقیده کارشناسان اگر نمایش فیلم در سالن سیتی سنتر نیز به عنوان یکی از بخشهای جنبی و اکران محلی و نه اصلی جشنواره در نظر گرفته میشد استقبال بهتری از اکران فیلم در این مکان را شاهد بودیم.
نکته جالب اینکه در نخستین روز اکران فیلمهای جشنواره کودک در سیتی سنتر خبرنگاران با وجود داشتن کارت ویژه مجبور به تهیه بلیت شدند که ناشی از نبود هماهنگیهای لازم در این ارتباط بود.
ضرورت تسلط نوجوانان به زبان انگلیسی و پیش زمینههایی که فراموش شده است
در جشنواره امسال برخلاف سالهای گذشته که کارگاههای آموزشی و اکران فیلم با حضور مترجم برگزار میشد برای برخی کارگاههای بخش بینالملل نیاز به تسلط نوجوانان به زبان انگلیسی است و این سوال را به ذهن متبادر میسازد که مگر چند درصد از نوجوانان به زبان انگلیسی مسلط هستند.
اگر قرار است در این زمینه مهارتی برای نوجوانان ایجاد شود باید حداقل یک سال قبل موضوع اعلام و بسترسازیهای مناسب مانند برگزاری کلاسهای تخصصی زبان در ارتباط با فیلم، توسط خود دستاندرکاران جشنواره برگزار می شود.
در طول این دو روز استقبال خوبی را از فیلمهای سیمین و آهوی پیشونی سفید ۲ در سیتی سنتر شاهد بودیم به نوعی که فیلم سیمین به سانس فوقالعاده نیز رسید.
اتاق تاریک، فیلمی که مادران دغدغهمند را تا انتها در سالن نگه داشت
فیلم اتاق تاریک دیگر فیلمی بود که با توجه به ابعاد روانشناختی خاص و پرداختن به امنیت کودکان مورد استقبال خوبی از سوی مردم، جامعه شناسان و روانشناسان قرار گرفت و صد البته با موضوع خاص خود مورد استقبال والدین و نه مخاطب خاص جشنواره بود.
این فیلم که در بخش بینالملل حضور دارد و در سالن سیتی سنتر نیز اکران شد در سانسهای خود با استقبال نسبتا خوبی روبرو شد به نوعی که مادران دغدغهمند را تا انتهای نشست نقد و بررسی میز در سالن سینما نگه داشت.
کیفیت خوب پخش فیلم در سالنهای سینمایی
نکته دیگر اینکه در سال گذشته کیفیت پخش فیلم در سالنهای سینمایی مورد انتقاد کارگردانان ایرانی و خارجی بود اما امسال شاهد اکران فیلمهای جشنواره کودک در سه سالن دارای استانداردهای بین المللی هستیم که از نقاط مثبت جشنواره است.
بسیاری از فیلمهای بخش بین الملل و سینما تجربه تنها در جذب مخاطب بزرگسال موفق بوده است و بار دیگر زمینه بحث در زمینه فیلمهای درباره کودک یا برای کودک را برای منتقدان جشنواره فراهم ساخته است.
به طور کلی میزان استقبال مردمی از نخستین روز جشنواره کودک و نوجوان چندان خوب نبود که به طور معمول این روند در جشنواره های فیلم طبیعی است و امید می رود با رونق گرفتن جشنواره در روزهای بعدی شاهد استقبال بهتری باشیم.
منبع: مهر
ارسال دیدگاه