تنبیه مناسب کودک از دیدگاه جامعه شناسی

اگر تنبیه به طور صحیح انجام شود می تواند رفتار نامناسب را در کودک تغییر دهد اما تنبیه نامناسب نه تنها اثری در تربیت ندارد بلکه می تواند در روحیه کودک نیز اثری منفی بر جای بگذارد.

به گزارش کودک پرس ، یک جامعه شناس با اشاره به اینکه تنبیه کودک نیز به اندازه تشویق دارای اهمیت تربیتی است گفت: تنبیه باید مناسب، سازنده و کارآمد و موثر باشد.

مرجان انصاری در گفت و گویی در مورد اهمیت تنبیه مناسب عنوان کرد:تنبیه نقش بسیار سازنده در تربیت به ویژه در سنین کودکی دارد اما باید مناسب، سازنده و کارآمد و موثر باشد وگرنه نتیجه ای معکوس به همراه خواهد داشت.

این جامعه شناس افزود:اگر تنبیه به طور صحیح انجام شود می تواند رفتار نامناسب را در کودک تغییر دهد اما تنبیه نامناسب نه تنها اثری در تربیت ندارد بلکه می تواند در روحیه کودک نیز اثری منفی بر جای بگذارد.

وی تصریح کرد:مهم ترین ویژگی تنبیه مناسب این است که به هیچ عنوان نباید بدنی، فیزیکی و دردناک باشد و بر جسم کودک اثر دردناکی نداشته باشد تنبیه های بدنی نه تنها اثری در تربیت ندارد بلکه می تواند کودک را به سمت تکرار اشتباه این بار به واسطه روحیه انتقام گیری سوق دهد.

انصاری بیان کرد:تنبیه همچنین نباید موجب خرد شدن شخصیت کودک و ایجاد حس حقارت در او شود و عزت نفس او را بگیرد در واقع کودک باید پس از فرآیند تنبیه از کاری که کرده ابراز پشیمانی کند نه اینکه از خودش بیزار باشد و نسبت به شخصیت خود احساس حقارت داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد:برخی از تنبیه ها روحیه امید را از کودک و یا افراد باز می گیرد در صورتی که تنبیه علاوه بر جبران اشتباه باید مسیری را فراروی فرد بگشاید که برای جبران آن کاستی و اشتباه امیدی برای بازگشت داشته باشد.

این جامعه شناس در خصوص دیگر ویژگی های تنبیه گفت:کودک در قالب تنبیهی که می شود باید به خوبی بداند که چه کاری انجام داده است و نگرش صحیحی از میزان خطا و آثار منفی کارش پیدا کند نه اینکه در انتهای تنبیه هیچ نگرشی در زمینه خطایی که کرده است در او ایجاد نشود.

وی اظهار داشت: بهتر است تنبیه آخرین روش تربیتی در نظر گرفته شود و با گفت و گو و روش های کلامی فرد را از خطایی که کرده است آگاه کنیم به خصوص در مورد کودکان این روش ها می تواند موثرتر واقع شود.

انصاری بیان کرد: تنبیه به هیچ عنوان نباید موجب نفرت و کدورت و خصومت در کودک شود بلکه باید به گونه ای باشد که کودک را متوجه خطا و رفتار نادرست اش کند تنبیهی که در کودک احساس دوست نداشتن ایجاد کند نتایج و آثار مخربی دارد.

وی گفت: در تنبیه نباید کودک دچار تنش و فشار روانی شود به کار بردن اصطلاحاتی همچون “دیگر تو را دوست ندارم” از تو خوشم نمی آید” شخصیت و روحیه کودک را تخریب می کند و یک نوع تنبیه عاطفی محسوب می شود.

این جامعه شناس تصریح کرد: در تنبیه هیچگاه نباید کودک را به انزوا بکشانیم بلکه باید تلاش شود با ایجاد ارتباط های اجتماعی مناسب، خلاء های تربیتی کودک را رفع کرد.

وی تاکید کرد: بسیاری از بحران های اجتماعی که برای افراد در سنین بزرگسالی ایجاد می شود محصول تنبیه های ناصحیح و مخرب و اشتباه در دوران کودکی است از این رو روش های تنبیه باید تغییر یابد تا بتوان از بسیاری از آسیب ها در آینده کودک پیشگیری کرد.