مهمترین وظیفه آموزش و پرورش در مورد تربیت جنسی کودکان
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ملاکهای تربیت اسلامی مادر و مهمترین ماموریت آموزش و پرورش در زمینه تربیت جنسی کودکان و نوجوانان از ضرورت همبستگی نهادها و سازمانها در این حوزه سخن گفت و افزود: آنها باید بدانند بجای اینکه ورود مستقیم به این مسائل داشته، باید سطح آگاهی خانوادهها را در نوع ماموریت هرکدام ترسیم کنند.
به گزارش کودک پرس ، تربیت جنسی کودک یکی از مهمترین و حساسترین مسائل در حوزههای تربیت است چراکه نقش مهمی در آینده، سعادت و شقاوت کودک دارد؛ متاسفانه تربیت جنسی کودکان در نظام آموزش و پرورش و خانوادهها شناختهشده نیست و با آموزش جنسی اشتباه گرفته میشود.
وی در بخش ابتدایی سخنان خود با تشریح نگاه درون دینی نسبت به مسئله تربیت جنسی کودکان و توصیههای اسلام در این خصوص به مسئله نظارت به عنوان اولین اصل، پرکار کردن بچهها در زمینه نیازهای خودشان به عنوان دومین اصل و سوم پالایش محیط حضور کودکان و همسالان تاکید کرد. در ادامه با بخش دوم این گفتوگو همراه شوید:
حجتالاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم در گفتوگویی در پاسخ به سوالی مبنی بر بهترین زمان برای آموزش و انتقال مفاهیم تربیت جنسی به کودکان، گفت: معمولا این سوال در ذهن مخاطب ایجاد میشود که اصلا امکان دارد این اتفاق بیافتد؟ باید چنین مطالبی گفته شود و یا نه؟ و اگر قرار است گفته شود چه زمانی باید این اتفاق صورت گیرد؛ لذا پاسخ این است که بهترین زمان برای طرح این مسائل در دورهای است که بچهها به یک بلوغ فکری رسیده باشند؛ این زمان میتواند، موقعیت مناسبی باشد، البته این موضوع هم به نحوه انتقال محتوا، چگونگی بیان و مکان آن و اینکه چه کسی و چگونه گفتن آن بستگی دارد.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر عملکرد آموزش و پرورش و دولت به این مسائل گفت: آنچه که مهم است همبستگی نهادها و سازمانهایی است که در حوزه تربیت عمومی کار میکند؛ آنها باید بدانند بهجای اینکه ورود مستقیم به این مسائل داشته باشند، باید سطح آگاهی خانوادهها را در نوع ماموریت هر کدام ترسیم کنند. به عنوان مثال پدر و مادر و یا آموزش و پرورش باید بدانند که چه آموزشهایی را انجام دهند تا این موضوع نهادیه و تربیت درست صورت گیرد.
عوامل زمینهساز این آسیبها را کنترل و مدیریت کنیم
حجتالاسلام والمسلمین تراشیون تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش بهترین آموزشها را بر اساس مدل غربی ارائه بدهد ولی وقتی یک ناظم خوب بر سر دانشاموزان نباشد این آموزشها بیتاثیر خواهند بود و بچهها بیشتر آسیب میبینند؛ لذا ما باید عوامل زمینهساز این آسیبها را کنترل و مدیریت کنیم.
این کارشناس مسائل تربیتی ادامه داد: خیلی از اندیشمندان شرقی و غربی در کنار اندیشمندان اسلامی به این نتیجه رسیدهاند که نمیشود در شبکههای ماهوارهای فیلمهای مبتذل را نمایش دهیم و بعد به نوجوان بهترین آموزش دهیم و انتظار داشته باشیم آسیب هم نبیند؛ البته که آسیب هم میبینند؛ لذا اگر بخواهیم این آسیبها به سراغ بچهها نیایند ابتدا باید این موارد را پالایش کنیم.
جای خالی تربیت جنسی در سیستم آموزش و پرورش
وی با بیان اینکه جای خالی تربیت جنسی در سیستم آموزش و پرورش به شدت احساس میشود، اظهار کرد: این موضوع در آموزش و پرورش خالی است اما نه به شکلی که امروز غرب ورود پیدا کرده است. لذا در جامعه غربی باید ببینیم زمانی که اینها ورود پیدا کردهاند، نتیجه آن چگونه بوده است؛ بر اساس آماری که خود غربیها منتشر کردهاند، میگویند ۹۰ درصد دختران و پسران قبل از پایان دوره تحصیلات عمومیشان تجربه روابط غیر اخلاقی را دارند؛ پس اینجا نشان میدهد که فعالیتها و آموزشهای آنان در این زمینه بی تاثیر بوده است.
حجت الاسلام تراشیون تصریح کرد: اگر غربیها امروز میآمدند و بر اساس مدل اسلامی که ترسیم کردیم پیش میرفتند، قطعا این آسیبها به مراتب بسیار کمتر میشد. البته ما نباید بچهها را آزاد بگذاریم و نظارتها را کم کنیم و هر محتوایی را در اختیارشان قرار بدهیم و یا هر دوستی را کنارشان بگذاریم و بعد آموزش دهیم و از آنها بخواهیم که خودشان را کنترل کنند.
این استاد حوزه تصریح کرد: طبیعت دوره سنی کودکان کشف جنسیتی است و ما این مورد را باید مدیریت کنیم. نه اینکه بگوییم که این ویژگی در تو وجود دارد و اگر کسی به تو نزدیک شد این عکس العمل را داشته باش؛ و یا دوره نوجوانی که سن قلیان احساسات خاص جنسی است را نمیتوان به تنها به آنها آموزش داد تا آن را کنترل کنند و به این موضوع بسنده کرد.
شیوهای برای مهار آسیبها
وی با بیان اینکه باید به وسیله یکسری از رفتارها، رفتارهای نوجوان را مدیریت، کنترل و اطلاح کرد، گفت: با این شیوه میتوان آسیبهای زیادی را مهار کنیم. به عنوان مثال ما در آموزههای اسلامی داریم که میگوید بچهها در سومین هفت سال زندگی «وزیر» هستند. وزیر از «وزر» میآید یعنی اینکه باری بر دوش او گذاشتن و مشغولش کردن.
حجتالاسلام تراشیون ادامه داد: بسیاری از حکما و اندیشمندان میگویند نوجوان پرکار نوجوان سالم است. اما وقتی ما نوجوان را در سطح اجتماع بدون اینکه فعالیتی برای آن داشته باشیم رها کردیم، یا در گوشه پارک قلیان میکشد و یا به سمت رفتارهای ناصواب و ناصحیح حرکت میکند.
مهمترین ماموریت آموزش و پرورش در زمینه تربیت جنسی کودکان
این کارشناس مسائل تربیتی با اشاره به مهمترین ماموریت آموزش و پرورش در زمینه تربیت جنسی کودکان و نوجوانان گفت: مهمترین مسئله این است که آموزشهایی را به خانوادهها و به نیروهای تحت امرش بدهد که آنها بدانند چگونه این نوجوان را سرگرم و مشغول کنند و همین مشغول شدن به نوعی پیشگیری است؛ نه اینکه تنها آموزش دهیم و آنها را آزاد بگذاریم و انتظار آسیب هم نداشته باشیم.
وی با ذکر مثالی ادامه داد: نوجوان مانند فردی بدون تجربه است که او را در پشت فرمان ماشین بگذاریم و مدام از فرمان، گاز، ترمز و دندهها برای او بگوییم اما عملا رانندگی را به او یاد ندهیم و انتظار داشته باشیم که رانندگی کنند. قطعا هر کسی در این شرایط به دیوار میکوبد. دقیقا این مسائل در بچهها هم به همین شکل است.
برخی فکر میکنند لزوم آموزش کافی است
استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: برخی فکر میکنند آموزش کافی است. اما ما معتقدیم که نه تنها باید به او یاد داد بلکه گاهی اوقات خودکنترلی، تقویت اراده و مسائلی که در اسلام آمده به صورت یک مهارت و توانمندی به بچهها یاد دهیم تا بتوانند با اراده خودشان بر روی این مسائل کنترل داشته باشند و در شرایط خاص قدرت تصمیمگیری رفتارهای صحیح را نشان دهند. تمام این موارد باید به صورت عملی و تئوری آموزش داده شود چراکه تنها با حرف نمیشود به جایی رسید.
وی در ادامه به نقش مادر در تربیت جنسی کودکان اشاره کرد و افزود: مادر موفق از نظر ملاکهای تربیت اسلامی از سلامت جسمی و روحی برخوردار بوده، به فرزند و فرزندآوری و تربیت فرزند علاقه داشته و باید بتواند برای تربیت فرزندان خود وقت بگذارد. یک مادر موفق باید دانش، توانایی و مهارتهای لازم را برای تربیت فرزند خود کسب کند و بتواند رفتار و منش خود را در زمان و مکان مناسب انتقال دهد.
مادر موفق باید انسان هوشمندی باشد
این کارشناس مسائل تربیتی کودکان ادامه داد: مادر موفق باید انسان هوشمندی باشد و منظور از هوشمند بودن این است که بداند نکات تربیتی را در چه شرایطی برای کودک بیان کند؛ برای مثال اگر میخواهد مفاهیم اخلاقی را به کودک انتقال دهد سعی کند در قالب یک داستان این مفاهیم را آموزش دهد.
حجت الاسلام والمسلمین تراشیون اظهار کرد: دلیل اهمیت هوشمند بودن برای مادر این است که اگر او تنها نصیحت کننده و نصیحتگر باشد، این نصیحتگری نه تنها اثرگذار نخواهد بود بلکه باتوجه به سخنان گفته شده در درازمدت زمینه لجبازی و در نهایت آسیب فرزند را فراهم میکند؛ همانطور که رسول خدا(ص) در قالب داستان یا یک رفتار مفاهیم اخلاقی را به اصحاب خود آموزش میدادند مادر و پدر نیز باید اینگونه عمل کنند.
وی افزود: والدین بهتر است از محسوسات فرزندان خود به نکات تربیتی برسند و این رفتار اثرپذیری بچهها را بهتر خواهد کرد. به همین دلیل در قرآن کریم بیان شده است که لازم نیست حتما دیگران را به سخن گفتن دعوت کنید بلکه با رفتار عملی خود میتوانید دیگران را به یک نکته تربیتی و اخلاقی خوب متوجه کنید و این در کودکان بسیار موثر است.
منبع: ایکنا
ارسال دیدگاه