عروسکهای بومی، راهی برای آموزش فرهنگ به کودکان
استفاده از عروسکهای بومی بهترين راه برای ارتباط و آموزش فرهنگ به کودکان است.
به گزارش کودک پرس ، یک عروسکساز معتقد است که جشنوارهی اسباببازی باید معرفی و حمایت از عروسکهای بومی را جدی بگیرد.
ثنا راد، عروسکساز و تصویرگر کتاب کودک میگوید: «همانطور كه از نام اين جشنواره مشخص است و بر ميآيد، جشنواره اسباببازي باید اتفاق بزرگي باشد و تاثير زیادی بر جامعه بگذارد، بنابراین باید زمینهی خوبی برای معرفی عروسکهای دستساز بومی فراهم آورد.»
راد ادامه میدهد: «عروسكهای بومی بخش بزرگ و مهمي از فرهنگ هر کشوری را تشکیل میدهند و بهترين راه برای ارتباط و آموزش فرهنگ به کودکاند. بنابراین خوب است که مدیران این جشنواره معرفی و حمایت از این هنر را جدیتر بگیرند و برای آن برنامهریزی بلند مدت داشته باشند.»
وی دربارهی شیوهی این حمایتها گفت: «جشنواره ميتواند با برگزاري کارگاهها، كودكان را در ساخت و يادگيري این هنر سهيم كند و با توليد انبوه و با كيفيت نقش موثري در بقاء و حفظ عروسكهاي بومي داشته باشند.»
این هنرمند در پاسخ به این سوال که اغلب عروسکهای بومی کاربرد اسباببازی ندارند، دربارهی کاربردی کردن آنها عنوان کرد: «شايد این نوع عروسكها را بيشتر نماد يك كشور بدانیم تا اسباببازي، ولي ميتوان با تغيير و به کارگیری ايدههای خاص آنها را به اسباببازي نزديكتر كرد.»
راد ادامه داد: «با تغییرهای اندک، این عروسک كاربرد بيشتري براي مخاطب خواهند داشت. ضمن آنکه جنبهی اقتصادی هم برای تولید کنندگان و حامیان ایجاد خواهد کرد. بنابراین در اين راه نه تنها كانون بلكه خيلي از ارگانها و نهادهاي ديگر بايد همراه شوند.»
وی در پایان دیدگاه خود نسبت به جشنواره را به عنوان یک مخاطب این طور مطرح کرد: «من به عنوان يك مخاطب تنها توقعام ارايه خوب و با كيفيت محصولات است، چرا كه جشنوارههايي از اين دست با مخاطب حساسي سر و كار دارد. هر اشتباهي اعم از ارایهی نامناسب از سوی تولید کنندگان تاثيرهای نامطلوبی روي مخاطبان امروزی خواهد داشت.»
سومین جشنواره ملی اسباببازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز 24 مرداد 1396 کار خود را در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری آغاز میکند.
ارسال دیدگاه