برسد به دست صدا و سیما

برسد به دست سازمان صدا و سيما!   ?اين روزها اگر كودكان خود را در تماشاي برنامه‌هاي كودك تلويزيون همراهي كرده باشيد، حتماً از تبليغات گسترده تماس‌هاي پولي به سطوح آمده‌ايد. در اين خصوص ذكر چند نكته خالي از فايده نيست:   1- آگهي بازرگاني با موضوع ترغيب كودكان به تماس تلفني براي شنيدن شعر، […]

برسد به دست سازمان صدا و سيما!

 

?اين روزها اگر كودكان خود را در تماشاي برنامه‌هاي كودك تلويزيون همراهي كرده باشيد، حتماً از تبليغات گسترده تماس‌هاي پولي به سطوح آمده‌ايد. در اين خصوص ذكر چند نكته خالي از فايده نيست:

 

1- آگهي بازرگاني با موضوع ترغيب كودكان به تماس تلفني براي شنيدن شعر، داستان و … كه براي والدينشان دقيقه‌اي دو هزار تومان هزينه دارد، در حقيقت معامله‌اي است بين سازمان صدا و سيما و كساني كه بدون صرف هزينه و بدون ارائه محتوا و يا محصولي سودمند به دنبال كسب سود هستند و در اين ميان بهاي معامله از جيب والدين كودكان پرداخت مي‌‌شود. به عنوان مثال شنيدن يك داستان ده دقيقه‌اي، بيست هزار تومان هزينه در پي دارد در حاليكه با همين مبلغ مي‌توان چندين كتاب قصه و يا وسيله بازي خريداري نمود.

 

2- معامله با طفل صغير غيرمميز يعني كودكي كه قدرت تشخيص خوب و بد را ندارد –غالب مخاطبان اين تبليغات- به حكم شرع و قانون جايز نيست و درآمد حاصل از اين تماس‌ها غيرقانوني و نامشروع است. حتي در صورت مميز بودن طفل صحت معامله وابسته به تنفيذ اولياي اوست كه در خصوص اين تماس‌ها معمولاً اتفاق نمي‌افتد. همچنين اين شكل درآمد در اكثر موارد به استناد آيه شريفه «لا تأكلوا اموالكم بينكم بالباطل الا آن تكون تجاره عن تراض» و بدليل فقدان رضايت طرف معامله در حكم اكل مال به باطل و غيرشرعي است.

 

3- صرف نظر از ملاحظات شرعي و قانوني، نبايد آثار فرهنگي و تربيتي اين قسم از تبليغات بر روح و روان كودكان را ناديده گرفت. عادت دادن اطفال به استفاده از تلفن، برقراري تماس بدون نظارت والدين، دريافت محتواي كنترل نشده، اتلاف وقت و افزايش تحريك‌پذيري برخي از اين آثار زيانبار هستند.

 

?اميد كه رسانه ملي، صرفاً با انگيزه كسب سود و درآمد بيشتر، بازيچه دست فرصت طلباني كه با سوء استفاده از سادگي و صفاي فرزندان مردم براي خود كيسه دوخته‌اند نشود.