رمز پایداری جشنواره فیلم کودک در اصفهان چیست؟

دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان گفت: همه بینندگانِ یک فیلم هم در ساختن آن فیلم و همچنین در ساختن فیلمهای بعدیِ آن فیلمساز مشارکت می کنند.

به گزارش کودک پرس، دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در حاشیه مراسم افتتاحیه این جشنواره ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان، اظهار داشت: از فردا 35 فیلم سینمایی بلند در سینماها نمایش داده می شوند و فکر میکنم در میان چند میلیارد مردم جهان، این فرصت و این موقعیت برای مردم اصفهان فراهم شده که اولین بینندگان این آثار باشند؛ ضمن اینکه برگزاری این جشنواره در اصفهان برای فیلمسازان نیز فرصت مغتنمی است.

علیرضا رضاداد افزود: امسال برنامه ای تنظیم شده که قبل از نمایش فیلمها، همه عوامل فیلم معرفی می شوند و در پایان فیلم نیز فرصت گپ و گفت کوتاه بین مخاطبین و هنرمندان و سازندگان فیلمها انجام می شود.

وی به برنامه ریزی های انجام شده برای برگزاری جشنواره فیلم کودک نوجوان در شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی های هر جشنواره ای از پایان دوره قبلی آغاز می شود و براین اساس باتوجه به اینکه اختتامیه سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان 15 تیرماه است لذا ستاد جشنواره از 17 تیرماه برنامه ریزی های آینده را آغاز خواهد کرد چراکه تولیدات سینمای کودک باید اتفاق بیفتد پس بخش زیادی از تمرکز همکارانِ ما بر روی این است که بتوانند تولیدات در حوزه فیلمهای کوتاه، نیمه بلند و انیمیشن و سایر فیلمهای مرتبط را رصد کنند و درواقع برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان مانند دانه ای است که کاشته می شود و به درخت تنومند تبدیل می شود تا دوره بعد و دوره های بعد.

دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان با اشاره به تفاوت جشنواره با اکران معمول فیلمها، تصریح نمود: تفاوت جشنواره با اکران این است که جشنواره، اولین موقعیت نمایش فیلم است، خیلی از هنرمندان و عوامل فیلمها استرس دارند که ببینند فیلمشان مورد توجه قرار می گیرد یا نه. بعضی از بخشهای فیلم حین ساخت فیلم مورد توجه قرار می گیرد ولی در حین نمایش ممکن است اتفاقاً این بخشهای فیلمها مورد توجه قرار نگیرد و بخشهای دیگر جاذب باشند؛ درواقع گپ و گفت نهایی و داوری، برای فیلمسازان موقعیت مغتنمی است و درحقیقت فقط سازندگان فیلم نیستند که فیلم را می سازند بلکه همه بینندگانِ آن فیلم هم در ساختن آن فیلم و همچنین در ساختن فیلمهای بعدیِ آن فیلمساز مشارکت می کنند و این خیلی جذاب است که بدانیم که ما موثر هستیم در اینکه این فیلمساز در سال آینده و سالهای بعد چه فیلمی می سازد.

علیرضا رضاداد ادامه داد: امسال زحمات فیلمساز واقعاً شایسته تقدیر است، فیلمهای برای کودک در سی امین دوره جشنواره بسیار قابل توجه است و فیلمها نسبت به دوره های قبل بسیار بانشاط است.

وی گفت: یک نکته خیلی مهم این است که امسال فیلمهای کودک از فیلمهای نوجوان جدا شده اند و حتماً هرکدام از مخاطبین فیلمهای خودشان را می توانند انتخاب کنند و در سالنهای خودشان حضور پیداکنند و ببینند؛ چون همیشه این مشکل وجود داشت که یک کودک فیلمی را تماشا میکرد که ویژه نوجوان بود و برعکس. درست است که فاصله سنی کوتاهی باهم دارند اما درعین حال دنیای این فاصله های سنی خیلی متفاوت است یعنی فاصله سنی یک کودک هفت ساله با یک نوجوان سیزده ساله اگرچه 6 سال است اما دنیای آنها به اندازه 60 سال تفاوت دارد، لذا آن نوجوان از فیلم کودکانه لذت نمیبرد و آن کودک از فیلم نوجوانانه بهره کافی نمیبرد. این اتفاق امسال افتاد و نمایشها تفکیک شده و فکر می کنم با رضایت خوبی از سوی مردم روبرو بشود.

رضاداد تأکید کرد: تمرکز دیگر در جشنواره امسال درباره انیمیشن است. ما امسال هفت فیلم انیمیشن داریم که تولید سازندگان ایرانی هستند و هفت فیلم نیز تولید سازندگان غیر ایرانی هستند و در سی امین دوره جشنواره بخش انیمیشن را امسال مستقل کردیم.

وی افزود: الان سینمای دنیا بر روی صنعت انیمیشن می چرخد و آبنده سینمای کودک و نوجوان روی صنعت انیمیشن است و فکر می کنم حضور ما در نمایش فیلمهای انیمیشن و گپ و گفت با فرزندانمان به ما و آنها کمک می کند که علایق و سلایق و لذتی که می بریم یا اشکالی که وارد است را به دست اندرکاران منتقل کنیم تا آنها در تولیدات بعدیشان پیشرفت کنند و ان شاالله ما در صنعت انیمیشن نیز به همان ترازی برسیم که در صنعت سینمای کودک و نوجوان داریم چراکه سینمای کودک و نوجوان ما در دنیا کاملاً شناخت شده است.

دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان گفت: یکی از رمزهای پایداری جشنواره در اصفهان، همین توجهی است که مردم اصفهان به جشنواره و به فیلمها داشته اند چراکه محیط بسیار پرنشاطی ایجاد می شود.