عوامل دلزدگی کودک از کلاس و درس را بشناسید
به گزارش کودک پرس، اینکه کودک شما در آغاز دوران مدرسه حروف الفبا را بشناسد و مطالبی را که باید در دوران مدرسه با آنها آشنا شود زودتر از موعد یاد بگیرد، مسئله خوبی نیست چراکه بهتر است هر چیزی در زمان خودش اتفاق بیفتد.
باوجود تعداد 25 هزار و 840 کودک زیر 7 سال قمی که موردسنجش طرح سلامت قرار گرفتند، و این مطلب که آنها آیندهسازان کشور ما در تحصیل علم و کسب دانش به شمار میروند، مطلب قابلتأملی است که چگونه از همان سنین کودکی برایشان برنامهریزی دقیق و منسجمی صورت گیرد، تا از پی آن نتایج مطلوبی حاصل شود.
حال با توجه به تأکیدات والدین برای فراگیری حروف الفبا و سایر موارد آموزشی برای فرزندانشان قبل از شروع دوران مدرسه، بیان این نکته مهم که این آموزشهای زودتر از موعد در آینده چه مشکلاتی در پی خواهد داشت، لازم و ضروری به نظر میرسد،، بر همین اساس به گفتوگو با یکی از روانشناسان این حوزه پرداختیم.
ایجاد تخیل و تصویرسازی ذهنی با خواندن کتاب
زهرا مطهری با اشاره به ضروریترین کار برای رشد فکری و خلاقیت کودک، اظهار داشت: آموزش حروف الفبا و مسائل درسی اولیه به کودک سبب دلزدگی از درس میشود، یکی از ضروریترین کارها برای رشد فکر و هوش و خلاقیت کودک، خواندن کتاب است و والدین میتوانند بهجای آموزش مسائل درسی به کودکانشان با خواندن کتاب برای فرزند خود، تخیل و تصویرپردازیهای ذهنی او را پرورش دهند.
وی بابیان اینکه والدین فکر میکنند که اگر فرزند آنها قبل از شروع دوران دبستان بتواند خواندن و نوشتن را بیاموزد چقدر عالی است، تصریح کرد: پاسخ روانشناسان به این مسئله این است که آموزش الفبا و مبانی ریاضی به کودک، پیش از دوره دبستان و پیشدبستانی درست نیست چراکه این سنین دوران بازی و جستوخیز بچههاست و چیزی جز دلزدگی از درس را در پی نخواهد داشت.
سردرگمی و طرد ناخواسته کودک از سیستم آموزشی
این روانشناس کودک درزمینهٔ یادگیری الفبا پیش از دوران مدرسه، یادآور شد: یادگیری الفبا سبب میشود کودک از ابتدای دوران مدرسه، از بیشتر بچهها جلوتر باشد و از کلاس و درس زده شود و حتی ممکن است بهعنوان دانشآموز ناآرام و غیرمنضبط شناخته شود، چراکه به دلیل تکراری بودن مطالب خود را با حرف زدن یا شوخی کردن با دوستانش سرگرم میکند.
مطهری با اشاره به سیستم آموزش در مدارس که جواب گوی پیشرفت کودک باسواد نخواهد بود، افزود: با آموزشهای پیش از دبستان کودک ناخواسته از سیستم آموزشی طرد میشود! که این امر انگیزه تحصیلی دانشآموز را پایین میآورد. اصلاً نیازی به این آموزشها نیست و آموزشهای مرسوم مهدکودکها و مراکز پیشدبستانی کفایت میکند، حتی ممکن است شیوه آموزش شما با شیوهای که کودک سال آینده در مدرسه میآموزد بسیار متفاوت باشد و این مسئله بهطورقطع کودک را دچار سردرگمی خواهد کرد.
نیاز کودک زیر 7 سال به بازیهای پرتحرک
وی خاطرنشان کرد: کودکان از طریق بازیها یاد میگیرند والدین میتوانند با فراگیری بازیهای مختلف ازجمله بازیهای دوران کودکی خود و تجربه آنها با فرزندانشان مطالب خوبی را به آنها بیاموزند، بازیهای رایانهای پرتحرک، هیجانانگیز و خشن برای کودکان مناسب نیست، و بهطورکلی، هرچه بازیها در این سنین نیاز به تحرک جسمی بیشتری داشته باشد بهتر است.
این روانشناس کودک ادامه داد: انرژی بچهها از بزرگترها بیشتر نیست، بلکه به دلیل کوچکتر بودن اندامشان، انرژیشان نیز دیرتر تمام میشود و تحمل بازیها و کنجکاویهای آنان نیازمند صبر و حوصله بسیار زیادی از جانب والدین است.
تبعات استفاده از وسایل کمکآموزشی
مطهری در باره استفاده از وسایل کمکآموزشی برای آموزش خواندن و نوشتن به کودکان زیر7 سال گفت: تحقیقاتی در مورد کارآمدی این وسایل کمکآموزشی انجامنشده است اما با توجه به سایر تحقیقات در زمینههای آموزشی میتوان به این نتیجه رسید که کودکان تا قبل از 7 سالگی ازلحاظ ذهنی و مغزی آمادگی فراگیری و آموزش الفبا را ندارند، روش کار این وسایل بیشتر برمبنای حفظ کردن کلمات و اعداد است و صرفاً کودکان را تشویق به حفظ کردن میکنند اما جنبه خاص آموزشی برای بلندمدت ندارد.
وی بابیان اینکه این وسایل بیشتر جنبه تقلیدی دارند تا آموزشی و اصلاً آموزشی در میان نیست، خاطرنشان کرد: کودکان بهطور غیرارادی تمایل به تقلید کردن دارند اما وادار کردن کودکان به تقلید بهصورت ارادی و تبدیل یک امر درونزا به برونزا سبب میشود تا کودک در آینده با مشکل مواجه شود.
تضعیف پایه تحصیلی بهواسطه آموزش پیش از دبستان
روانشناس حوزه کودک بابیان اینکه مشکل اصلی عدم در نظر گرفتن توانایی فرزندان برای آموزش است، افزود: برخی از والدین سعی میکنند با فشار و تمرین و تکرار بیشازحد موضوعاتی را به کودک آموزش دهند، که این کار باعث مشکلات روحی برای آنها میشود.خرید وسایل کمکآموزشی از سوی والدین بهنوعی برای جبران کمکاری است غافل از اینکه اینگونه آموزشها توأم با فشار است و باعث بالا رفتن انتظار از کودک میشود.
مطهری با اشاره به اینکه برخی والدین کودکان را از طریق این وسایل در فرآیند بسیار آسیبزا مقایسه قرار میدهند، ادامه داد: درگذشته مقایسهها بسیار مستقیم بود اما اکنون در زیر لحافی از احترام پیچیده شده است و این موضوع آسیبهای بسیار بزرگی برای کودکان در دوران مدرسه ایجاد میکند؛ فشار بیشازحد برای یادگیری موضوعات مختلف مثل حروف الفبا، ریاضی و … قبل از سن آموزش، منجر به دریافت آموزش ناقص شده و به سبب همین آموزشها از آموزش در مدرسه بازمانده، که همین امر سبب تضعیف پایه تحصیلی کودکان میشود.
به نظر میرسد، با توجه به رشد سنی هر کودکی باید متناسب با سن او پیش رفت؛ وقتی نظامهای آموزشی سراسر دنیا به این نتیجه رسیدهاند که بهترین سن برای یادگیری حروف الفبا دوران مدرسه است نمیتوان بر اساس این ادعای پوچ گفت این روند به کند شدن ذهن کودک و عقب ماندن از تحصیل او منجر میشود.بنابراین والدین باید بدانند در صورت ثبتنام فرزندانشان در مراکز پیشدبستانی و مهدهای کودک دقت کنند، حتیالامکان مراکزی را انتخاب کنند که تحت نظارت مستقیم آموزشوپرورش است، تا کودکان آموزشهای لازم را با توجه به محتوی آموزشی مناسب و مصوب دریافت کنند.
منبع: خبرگزاری تسنیم
ارسال دیدگاه