دیدگاه تجسمی کودکان را ارتقا دهیم

نیکانپور با بیان اینکه دیوارهای مدارس در شهر تهران در مناسب فرهنگ و تجسم دانش‌آموزان نیست، ادامه داد: نقاشی‌دیواری‌ها باعث می‌شود تا دیدگاه تجسمی کودکان ارتقا یابد چراکه کتاب‌های هنر در مدارس درک درستی از فضاسازی ندارند و با مقوله هنر آشنا نیستند.

به گزارش کودک پرس ,سازمان زیباسازی شهرداری تهران در فراخوان پاییزی خود باهدف زیباسازی دیوارهای مدارس؛ فراخوان‌هایی اعلام کرده و از میان طرح‌های ارسالی؛ آثاری برگزیده و توسط هنرمندان در حال اجراست. آیدا نیکانپور (تصویرگر) نیز با یازده طرح در این فراخوان شرکت پنج طرح آن انتخاب شده و در نقاط مختلف شهر در حال اجراست.

او درباره نقاشی دیواری خیابان ولیعصر، خیابان دمشق گفت: این کار فراخوان فصل پاییز است که ازسوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران اعلام شده بود. این فراخوان برای زیبایی دیوارهای بیرونی مدارس است.

نیکانپور با بیان اینکه دیوارهای مدارس در شهر تهران در مناسب فرهنگ و تجسم دانش‌آموزان نیست، ادامه داد: در برخی از این دیوار‌ها تصویرسازی‌های نامناسبی از گذشته بود که متاسفانه برخی افراد نیز روی آن‌ها با اسپری کلماتی نوشته شده و از آنجا که این دیوار‌ها هم تصویر شهر را نازیبا می‌کرد و هم مناسب برای مدرسه و کودکان نبود شهرداری تهران در فراخوانی طرح‌هایی را برای این کار انتخاب کرد تا با این بهانه شهر زیبا‌تر شود.

 

این تصویرگر افزود: این طرح‌ها توسط ناظرانی از سوی شهرداری تهران تایید و نظارت می‌شوند و در حقیقت ما کار را به صورت یک ورکشاپ ادامه دادیم و اتدهای مختلفی زده شد تا بهترین طرح ارائه شود در این کار نیز آقای رخ‌فیروز به عنوان ناظر همراه ما بودند.

نیکانپور درباره ارتباط دانش‌آموزان با این دیوار نقاشی‌ها گفت: این کار باعث می‌شود تا دیدگاه تجسمی کودکان ارتقا یابد چراکه کتاب‌های هنر در مدارس درک درستی از فضاسازی ندارند در حالی‌که ما در این کار طبیعت را با ذهن خلاق کودکانه تلفیق کردیم.

او تصریح کرد: همانطور که برای دانش انتهایی وجود ندارد برای هنر نیز پایانی نیست و برای اینکه بتوانیم این مفهوم را به کودکان منتقل کنیم باید از طریق تصاویری باشد که کودک بتواند با آن ارتباط برقرار کند. در این دیوار نقاشی‌ها نیز هم از طبیعت استفاده شده کتاب‌ها و مدادهایی هستند که بالدار شده‌اند و انسان‌هایی که از آن‌ها استفاده کرده‌اند نیز بال‌دارند و به نوعی در این نقاشی می‌خواهیم بگوییم که برای دانش هیچ پایانی وجود ندارد و مفهوم کار این است که با دانش از حالت زمینی به فرازمینی می‌رسیم.

این هنرمند با بیان اینکه از میان یازده طرح ارسالی به زیباسازی ۵ اثر انتخاب شده‌اند، خاطرنشان کرد: بعد از اتمام این کار در خیابان ولیعصر، پروژه بعدی را در منطقه ۵ آغاز می‌کنیم که آن هم در رابطه با همین موضوع مدارس است.

نیکانپور درباره رفتارهای نامناسب برخی افراد با این نقاشی‌ دیواری‌ها و خدشه‌دار کردن آن‌ها توضیح داد: معتقدم هنرمند باید افق دیدش را با افق دید مردم عادی نزدیک کند و به عنوان یک راهنما عمل کند و نباید آن‌چه را که می‌خواهد به مردم تحمیل کند.

او ادامه داد: هدف اصلی این نقاشی‌دیواری‌ها این است که دید مردم نسبت به هنر باز‌تر شود و شهروندان درباره طرح‌هایی که می‌بینند فکر کنند و طرح‌ها در ذهن مردم سوال ایجادکند. در حقیقت وظیفه هنرمند این است که به جامعه بفهماند آثار هنری نه تنها برای لذت بصری است بلکه هدف اصلی‌اش ایجاد تفکر در افراد است.

این هنرمند اضافه کرد: باز هم تاکید می‌کنم که هنرمند باید با صبرش و خصلت راهنما بودنش مردم را هدایت کند و این فرهنگ را در جامعه ایجاد کند که نباید به آثار هنری آسیب رساند بلکه باید بوسیله آن‌ها اندیشه و تفکر را تقویت کرد و معتقدم باید بنیادی‌تر در این زمینه کار کرد و با مقاله‌ها و ورکشاپ‌ها این فرهنگ را در جامعه گسترش داد.

نیکانپور با بیان اینکه به همراه پدرش در زمینه زیبایی بصری در شهر آثار فراوانی ارائه داده‌اند، گفت: اگر ورکشاپ‌هایی در زمینه زیباسازی شهر و فضای شهری ایجاد شود باعث می‌شود تا مردم نیز در این زیباسازی شرکت کنند تا درک بهتری نسبت به آثار و المان‌های شهری داشته باشند.

منبع:خبرگزاری ایلنا