5267
۲۴ شهریور ۱۳۹۵

قصه گویی خاله گلی با قصه شیرین نمکی برای کودکان

معصومه فزونی مسئول کتابخانه عمومی شهید باهنر از برگزاری برنامه قصه گویی در فضای باز کتابخانه خبر داد.

به گزارش کودک پرس   معصومه فزونی مسئول کتابخانه عمومی شهید باهنر، هدف از برنامه قصه گویی را مانوس ساختن کودکان با کتاب و کتابخوانی، با ارائه ایده و خلاقیت همسو با روحیات کودکان عنوان داشت و اضافه کرد خلق شخصیت “خاله گلی” و بهره گیری از لباس محلی که برگرفته از لباس های سنتی شهرستان می باشد به انتقال مفهوم بهتر قصه و داستان های قدیمی و اشتیاق کودکان به شنیدن قصه ها کمک شایانی کرده است.

“خاله گلی” با بهره گیری از لحن و بیانی جذاب و دلنشین و استفاده از عروسک با دنیای کودکان ارتباط عمیقی برقرار؛ و آنان را با قصه همسو می نماید .

فزونی اشاره کرد : قصه نمکی که توسط”خاله گلی ” برای کودکان روایت گردید :  داستان دختر کنجکاو و مهربانی است که با مادرش در خانه ای زندگی می کند که هشت در دارد. نمکی مجبور است هر شب هشت در را ببندد. اما، نمی داند چرا؟
هر گاه از مادرش سبب را می پرسد جواب های جور را جور می شنود: غول بی شاخ و دم می آید، عجیبان غریبان می آید…..

روزی نمکی تصمیم می گیرد یک در را نبندد. به این ترتیب میهمان عجیبی وارد خانه می شود، غولی آرام و بی آزار. نمکی، به خواسته مادر، با میوه، چای و  شام از او پذیرایی می کند. نمکی در هر مرحله از پذیرایی یک نکته از آداب مهمانی را به او یاد می دهد…

 

این اثر بازنویسی از یکی از قصه های عامیانه و قدیمی ایران است. زبان قصه روان، ساده، آهنگین و شیرین است. تصویرهای کتاب با رنگ های شاد و با تکنیک کلاژ کار شده که به فضا سازی شاد و کودکانه کمک می کند. منبع اصلی قصه «نمکی»، روایت مش‌عباس پیرحسینی از همدان است.

فزونی یادآور شد: درجهت تنوع بخشی به این برنامه،  قصه گویی در محوطه باز و فضای سبز کتابخانه برگزار، که مورد استقبال خوب کودکان واقع گردید.

مجموعه «قصه‌ای نو، از افسانه» نگاهی تازه و دوباره به قصه‌هایی است که کودکان، بارها آن‌ها را شنیده‌اند. اما محمدرضا یوسفی این قصه‌ها را با ماجراهایی تازه و شگفت‌انگیز بازنویسی کرده است.

منبع اصلی قصه «نمکی»، روایت مش‌عباس پیرحسینی از همدان است

61138422365

 

منبع:     دانا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.