نگاهی میاندازیم به ده مورد از بزرگترین و مهمترین سازهها و عجایب مهندسی جهان که هر کدام از آنها برای راحتی بیشتر انسانها در زندگی ساخته شدهاند.
به گزارش کودک پرس ، پیشرفت تکنولوژی باعث ساخت عجایب مهندسی جدیدی شده که میتوانند جای عجایب هفت گانه قدیمی را بگیرند. تکنولوژیهای جدید و ماشینهای پیشرفته به ما این اجازه را میدهند تا آسمان خراشها و ساختمانهای بزرگ و متفاوتی را تولید کنیم، به نحوی که امروزه اکثر افراد در گوشه و کنار دنیا در زندگی روزمره خود با سازههای غول آسای زیادی مواجه میشوند.
۱۰ از ۱۰ – پل آکاشی کایکیو
این پل که با نام پل مروارید نیز شناخته میشود یکی از نمونههای عالی مدرن مهندسی عمران است. این پل که در کشور ژاپن واقع شده بزرگترین پل کابلی دنیا بوده و بر روی هیچ ستونی سوار نشده است. آکاشی کای کیو با دهانه مرکزی به طول ۱۹۹۱ متر بزرگترین دهانه مرکزی را در بین پلهای معلق دنیا در اختیار دارد و ساخت آن در سال ۱۹۹۸ به پایان رسیده است. این پل با گذشتن از روی تنگه آکاشی ، شهر کوبه در جزیره هونشو را به ایوایا در جزیره آواجی متصل کرده و بخشی از بزرگراه هونشو-شیکوکو است.
۹ از ۱۰ – پل میلو
این پل که در فرانسوی به نام Le Viaduc de Millau شناخته میشود پل جادهای بزرگی است که در بالای رودخانه تارن در جنوب فرانسه قرار دارد. این پل با ارتفاع ۳۴۳ متری از پایه سازه، مرتفع ترین پل-جاده جهان است. این جاده بیش از ۳۶ هزار تُن وزن داشته و با عمق ۴٫۲ متر به عنوان طولانی ترین جاده کابلی-پل در جهان به حساب میآید. این پل در ۱۴ دسامبر ۲۰۰۴ افتتاح شده و در سال ۲۰۰۶ جایزه سازه فوقالعاده IABSE را از آن خود کرده است.
۸ از ۱۰ – ناو هواپیمابر یو اس اس جورج اچ. دبلیو. بوش (سی وی ان-۷۷)
ساخت ناو هواپیمابر جورج اچ. دبلیو. بوش یا USS George H. W. Bush از سال ۲۰۰۱ در کشتی سازی نظامی نیوپورت نیوز آغاز و در سال ۲۰۰۹ با صرف هزینهای بالغ بر ۶٫۲ میلیارد دلار به پایان رسید. از این ناو هواپیمابر در نورفولک ویرجینیا نگهداری میشود. طول ۳۳۳ متری و وزن صد هزار تُنی یو اس اس جورج اچ. دبلیو. بوش آن را به یکی از بزرگترین کشتیهای جنگی دنیا تبدیل کرده است. در این وسیله از جدیدترین و بی سابقهترین تکنولوژیهای دنیا استفاده شده است. سرعت این ناو به ۳۰ گره دریایی میرسد و انرژی آن از طریق دو راکتور هستهای تامین میشود. این ناو به خاطر کار با سوخت هسته ای هر ۲۵ سال یکبار سوختگیری میکند.
۷ از ۱۰ – خط گاز اروپایی شمالی
این خط گاز که با نام جریان شمالی (Nord Stream) نیز شناخته میشود یک خط گاز طبیعی دور از ساحل است که از وایبورگ در روسیه تا گرایفسوالد در آلمان کشیده شده است. این خط بلندترین لوله کشی زیر دریا در دنیا بوده و حتی از خط لوله لانگلد نیز طولانی تر است. این پروژه از دو خط لوله موازی تشکیل شده است، خط اول در ماه می ۲۰۱۱ نصب و در ۸ نوامبر همان سال به بهره برداری رسید. خط لوله دوم نیز در در سال ۲۰۱۱-۲۰۱۲ نصب شده و گازرسانی بوسیله آن در تاریخ ۸ اکتبر ۲۰۱۲ آغاز شد. این خط لوله ۱۲۲۲ کیلومتر طول دارد و در رتبه ۷ عجایب مهندسی دنیا در این بررسی قرار گرفته است.
۶ از ۱۰ – استادیوم ملی پکن
استادیوم ملی پکن که به نام “آشیانه پرنده” نیز شناخته میشود بزرگترین سازه فولادی دنیا بوده و جز ده موزد از عجایب مهندسی دنیا است که در پکن پایتخت چین قرار دارد. این سازه فوقالعاده زیبا بیش از آنکه شبیه به یک استادیوم المپیکی باشد، به یک اثر هنری شباهت دارد. این بنا توسط دو معمار سوئیسی به نامهای ژاک هرزوک (Jacques Herzog) و پیر د مرون (Pierre de Meuron) برای استفاده در المپیک تابستانی ۲۰۰۸ پکن طراحی شده بود.
۵ از ۱۰ – بالابر بایلونگ
بالابر شیشهای بایلونگ یکی دیگر از عجایب مهندسی است که بلندترین و سنگینترین بالابر خارج از ساختمان دنیاست در نزدیکی شهر ژانگجیاجی در کشور چین قرار دارد. این بالابر ۳۲۶ متر ارتفاع دارد و در کنار صخرهای بزرگ در منطقهٔ توریستی ولینگ یانگ ساخته شده. این بالابر که با نام “آسانسور صد اژدها” نیز شناخته میشود قادر است تا در فاصله دو دقیقه افراد را از پایین خط به بالای آن منتقل کند. ظرفیت این آسانسور ۵۰ نفر بوده و قادر است تا روزانه ۱۸ هزار نفر را جابجا کند. ساخت این وسیله از ماه اکتبر ۱۹۹۹ آغاز شده و از سال ۲۰۰۲ برای استفاده عموم افتتاح شده است.
۴ از ۱۰ – جزیرههای مصنوعی نخلی امارات
این جزیرهها که بزرگترین جزیرههای مصنوعی دنیا بوده و در شهر دبی در امارات متحده عربی قرار دارند به عنوان یکی از بزرگترین موفقیتهای مهندسی مدرن و عجایب مهندسی شناخته میشوند. در این جزیرهها ۱۵۰۰ ویلا با سواحل مصنوعی تعبیه شده است. این جزیرهها که به شکل یک درخت نخل هستند، نخل جمیرا، نخل دیره و نخل جبل علی نام دارند.
۳ از ۱۰ – تونل اروپا
این تونل که Eurotunnel نام دارد و انگلستان را به فرانسه متصل میکند، یکی از نمونههای عالی مهندسی مدرن و از عجایب مهندسی است. مهمترین ویژگی این تونل زیر آب بودن آن است. طول یوروتونل حدود ۵۰ کیلومتر بوده که ۳۷٫۷ کیلومتر آن در زیر دریا تعبیه شده است.
۲ از ۱۰ – سد سه دره
سد سه دهانه یا سد سه دره یک سد و نیروگاه برقآبی بوده که در نزدیکی شهر ساندوپینگ چین، بر روی رود یانگ تسه ساخته شده است. این سد با ظرفیت ۲۲۵۰۰ مگاواتی خود بزرگترین نیروگاه جهان (در بین همهٔ انواع نیروگاهها) است. این سد علاوه بر تولید برق، ظرفیت کشتیرانی رودخانه یانگتسه را افزایش داده و همچنین پتانسیل وقوع سیل در پاییندست را به کمک فراهم کردن فضای ذخیره سیل کاهش دادهاست. ساخت این سد و نیروگاه در سال ۱۹۹۴ آغاز شده و در سال ۲۰۰۸ به بهره برداری رسیده است.
۱ از ۱۰ – Pan-STARRS
کلمه Pan-STARRS برگرفته از حروف ابتدایی عبارتی به معنی “تلسکوپ کاوشی پانوراما و سیستم پاسخ سریع” است. این مجموعهی مجهز به آخرین سیستمهای عکسبردای با طراحی خاص خود در انستیتو نجوم دانشگاه هاوایی واقع شده است. برای بررسی حداکثری از فضای آسمان، مهندسین تعداد زیادی از آینههای نسبتا کوچک را با یک دوربین دیجیتال بزرگ ترکیب کرده و محصولی تقریبا اقتصادی اما قدرتمند را ارائه کردهاند. مدل اولیه تک آینه تلسکوپ PS1 در حال حاضر بر روی کوههالیکالا مورد استفاده قرار میگیرد. پژوهشهای علمیای که با استفاده از این تلسکوپ انجام میگیرند تحت نظارت یک تیم تحقیقی متشکل از ۱۰ موسسه از ۴ کشور دنیا هستند.
یکی از اهداف اصلی ساخت Pan-STARRS شناسایی و بررسی شهاب سنگها و سایر اجرام آسمانیای است که احتمال برخورد آنها به زمین وجود دارد. همچنین از این مجموعه برای مطالعه در برخی دیگر از زمینههای نجوم، مخصوصا در مواردی که به ناپایداری زمان مربوط است استفاده میشود. پن-استارز نه تنها برای دیدن اجرام موجود در منظومه شمسی استفاده میشود، بلکه قادر است تا اجرام خارج از منظومه را نیز نمایش داده و درک بهتری از کهکشان را به دانشمندان ارائه کند.
منبع: تاچ نت
ارسال نظر