از دلایل احتمالی عدم اثربخشی آموزش بر مشکلات رفتاری کودکان را میتوان به کوتاهی مدتزمان سپری شده از آموزش نسبت داد.
به گزارش کودک پرس ،نتایج حاصل از دادههای مقیاس فرزندپروری نشان داد که مداخله حاضر شیوههای فرزندپروری مطلوب والدین را افزایش داده است و اندازه اثر این آموزش بر مؤلفه شیوه فرزندپروری مقتدرانه بالاتر از دیگر مؤلفهها است.
زمینه و هدف: در هر جامعهای، رابطه مناسب والدین و کودک از عوامل مهم و تعیینکننده تحول کودک و سلامت روانی اعضای آن است. این امر در دوره پیشدبستانی از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی کارگاه کودک اندیشمند بر شیوههای فرزندپروری والدین و مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی بود.
روش: این مطالعه از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون تکگروهی به شمار میرود. گروه نمونه را 44 نفر از والدین دانش آموزان پیشدبستانی و دبستانی از مدارس غیرانتفاعی شهر تهران تشکیل دادند. والدین در پی فراخوانی به وسیله مسئولان مدرسه در زمینه شرکت در کارگاه آموزشی با عنوان تربیت کودک اندیشمند، اعلام آمادگی نمودند. جلسات کارگاه هفتهای یکبار در 9 جلسه 2 ساعته برگزار شدند. ابزارهای پژوهش، مقیاس شیوههای فرزندپروری بامریند و پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی بود. به منظور تحلیل دادههای پژوهش ازتحلیل واریانس اندازه گیری مکرر و آزمون تی وابسته استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاصل از دادههای مقیاس فرزندپروری نشان داد که مداخله حاضر شیوههای فرزندپروری مطلوب والدین را افزایش داده است و اندازه اثر این آموزش بر مؤلفه شیوه فرزندپروری مقتدرانه بالاتر از دیگر مؤلفهها است. در ضمن مداخله اثر معناداری بر روی مشکلات رفتاری کودکان نداشت.
نتیجه گیری:بدین معنا که انتظار میرود بخش اعظمی از نتایج آموزشهای خانوادهمحور پس از گذشت زمان ایجاد شود تا اعضا بتوانند از فرصت لازم جهت استفاده از آموزشها در محیط خانواده بهرهمند شوند.
منبع: فارس
ارسال نظر