معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور گفت: رویکرد “تلفیقی فراگیر” برای آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه در کنار دانش آموزان عادی در سالهای اخیر ۸۲ برابر افزایش پیدا کرده است اما همچنان در کیفیت آن مشکل داریم. نباید این دانش آموزان را ایزوله کرد و تا جایی که ممکن است باید در مدارس عادی درس بخوانند. نباید مدرسه نابینایان یا ناشنوایان مگر در موارد خاص داشته باشیم چراکه رفاه جامعه را باید از رفاه در مدارس آغاز کرد.
به گزارش کودک پرس ،سید جواد حسینی در کنفرانس آنلاین “امور اجتماعی در برنامه هفتم توسعه” به بیان پیشنهاداتی برای آموزش و پرورش استثنائی در طراحی برنامه هفتم توسعه پرداخت و اظهار کرد: معتقدیم همچنان موضوع عدالت آموزشی مهمترین جلوه عدالت است و هرچقدر جامعهای فرصتهای استانداردتری در بحث یاددهی و یادگیری داشته باشد عدالت بیشتری را تجربه میکند.
وی افزود: عدالت آموزشی سه قلمرو در نظام آموزش و پرورش دارد که اعم از عدم تعادل آموزشی منطقهای، عدم تعادل آموزشی مدرسهای و عدالت دیجیتالی در فضای آموزشی است. باید با رویکرد عدالت دولت را مکلف کنیم در برنامه توسعه هفتم استاندارد سازی نظام آموزش و پرورش عمومی و استثنایی را فراهم کند. همچنین باید این نکته را در نظر گرفت که آموزش و پرورش استثنائی در تمام ابعاد نیازمند ۸ تا ۱۰ برابر استانداردهای بیشتری است.
حسینی در بخش دیگر سخنان خود به الزام دولت و دستگاهها در تدوین سند جامع مداخلات به هنگام طلایی اشاره و تصریح کرد: ما از بدو خلقت در تعلیم تربیت دانش آموزان مسئولیم و از زمانی که دانش آموزان نیاز به مداخله دارند باید ورود کنیم، در این راستا نیازمند تربیت نیروی انسانی و تقویت الزام به غربالگری و اشتراک نتایج غربالگری در نهادهای مختلف با یکدیگر برای شناسایی به هنگام اختلالات ژنتیکی هستیم.
وی در پایان گفت: نگاه جدی به فناوریهای نوین و مناسب سازی آن به ویژه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه در طراحی برنامه توسعه هفتم بسیار حائز اهمیت است، ما باید مناسب سازی فناوریها را به طور جد هم برای دوران کرونا و هم برای پس از کرونا مد نظر قرار دهیم.
ارسال نظر