یک منتقد و مدرس سینما گفت: آنچه امروز در سینمای کودک به چشم میخورد بیانگر مؤلفه ایرانی و اسلامی نیست و این ژانر سینمایی با شکل فعلی نمیتواند زمینهساز تربیت صحیح نسل کودک و نوجوان باشد.
به گزارش کودک پرس ، حسین سلطان محمدی، منتقد و مدرس سینما درباره جایگاه فیلمهای کودک در سینمای ایران، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بنیاد سینمایی فارابی با هدف نظم دادن به سینما تشکیل شد. این بنیاد تلاش کرد با حمایتهای خود به همه ژانرها بپردازد تا زمینهساز ارتقای سینمای ایران باشد. ژانر کودک و نوجوان هم یکی از این گونهها بود. پس از مدتی فارابی جشنواره فیلم فجر را راهاندازی کرد، سپس جشنواره کودک و نوجوان اصفهان شکل گرفت، بنابراین به طور متوسط سالی هفت یا هشت فیلم را در حوزه سینمای کودک تولید شد.
وی افزود: سالی هفت یا هشت فیلم در آن دوران، تنها جوابگوی جشنوارهها بود و برای اکران کفایت نمیکرد، زیرا در دهه ۶۰ و ۷۰ سینماهایی وجود داشتند که مخصوص نمایش آثار کودکان بودند، پس برای جدولبندی اکران، فیلمهای خارجی هم سینمای کودک به نمایش در آمدند. در چنین فضایی مخاطب سینمای کودک بسیار بیش از زمان حال بود، چون اولاً محل دیگری برای نمایش آثار کودک وجود نداشت، دوماً، یک سوم جمعیت کشور در رده سنی کودک و نوجوان بودند، اما امروز، هر اندازه که جلوتر میرویم هم تنوع اثر و انتخاب وجود دارد هم کشور به لحاظ سنی پیرتر شده است و به پیرو آن سینمای کودک هم مخاطب خود را از دست داده است.
متأسفانه امروز در سینمای کودک این تصور رایج شده که به صرف حضور چند کودک آن اثر را میتوان فیلم کودک نامید، درحالیکه باید برای کودکان فیلم ساخت تا بتوان آن را اثری جریانساز در ژانر کودک عنوان کرد
وی اضافه کرد: متأسفانه امروز در سینمای کودک این تصور رایج شده که به صرف حضور چند کودک آن اثر را میتوان فیلم کودک نامید، درحالیکه باید برای کودکان فیلم ساخت تا بتوان آن را اثری جریانساز در ژانر کودک عنوان کرد. برای کودک یعنی اینکه علاوه بر حضور کودکان دغدغههایی درباره آنها مطرح شود.
این کارشناس سینما تأکید کرد: متأسفانه اکثر قصههای این ژانر از آثار خارجی کپی شدهاند. برای مثال در فیلمی، سه کودک کاراتهباز محور فیلم بودند که کپی برداری از فیلم «بچه کاراتهباز» است. این قبیل آثار بسیارند، که هویتشان برگرفته از فرهنگ ملی و بومی کشورمان نیست، پس جای تعجب ندارد که این ژانر سینمایی نتوانسته با کودک ایرانی ارتباط برقرار کند.
بدترین شکل و زمان اکران
وی تصریح کرد: یک بیسلیقگی کاملاً عیان در تبلیغات فیلم کودک وجود دارد و فیلم «منطقه پرواز ممنوع» بهترین نمونه برای این امر است. این فیلم که اتفاقاً اثر خوبی است، تبلیغات جذابی برای کودکان ندارد، حتی سبب میشود کودک از فیلم بترسد.
یکی از اقداماتی میتواند سبب رونق سینمای کودک شود، ارتباط مناسب آموزش و پرورش با سینماست، زیرا اگر مذاکراتی کاربردی بین این دو بخش صورت گیرد، قطعاً اتفاقات خوبی در سینمای کودک رقم خواهد خورد
این مدرس سینما برای رونق سینما کودک پیشنهاد کرد: یکی از اقداماتی میتواند سبب رونق سینمای کودک شود، ارتباط مناسب آموزش و پرورش با سینماست، زیرا اگر مذاکراتی کاربردی بین این دو بخش صورت گیرد، قطعاً اتفاقات خوبی در سینمای کودک رقم خواهد خورد. این اتفاق در گذشته هم رخ داده و هم اکنون نیز قابل تکرار است، بهشرطیکه نحوه انتخاب آثار کارشناسانه باشد. یعنی کودکان را به بهانه فیلم دیدن به سالنهایی نبریم که فیلمهای بزرگسالان به نمایش گذاشته میشود و دیدنشان برای کودکان مناسب نیست.
وی درباره پرداختهای دینی در سینمای کودک هم چنین توضیح داد: عملکردمان در این حوزه بسیار بد و ضعیف بوده است. این امر تنها محدود به فیلمهای سینمایی نیستند بلکه در حوزه بازیهای کامپیوتری هم، این اتفاق رخ داده است و این در حالیاست که در فرهنگ دینی و اسلامی ما شاخصههای بسیاری وجود دارد که میتوان از آنها ایده گرفت. کم کاری در این زمینه در دو شکل پوشش ظاهری و فرهنگ تربیتی مشاهده میشود.
این کارشناس رسانه بیان کرد: اگر به دقت به این آثار بنگرید در مییابید آنچه به عنوان پوشش در این آثار مشاهده میشود چیزی نیست که منطبق با دستورات اسلامی باشد و این مسئله در برنامههای ویژه نوجوانان هم وجود دارد و وقتی در سطح ظاهر نمیتوانیم فرهنگسازی کنیم در امر تربیت دیگر توقعی باقی نمیماند.
ارسال نظر