201304
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی:

8 درصد تماس‌های اورژانس اجتماعی کودک‌آزاری را شامل می‌شود

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: دادستان می‌تواند فردی را که کودک‌آزاری را مشاهده کرده ولی گزارش نداده است، بازخواست کند.

به گزارش کودک پرس ، حبیب‌الله مسعودی‌فرید دیشب در حاشیه مراسم افطاری در مرکز شیرخوارگاه و نوباوگان شهید ثمین‌تاب بهزیستی زنجان، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: چندین سال است که جلسات مکرر با مقام معظم رهبری در خصوص آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود و پنج آسیب توسط ایشان مشخص شده است که از جمله حاشیه‌نشینی، طلاق، اعتیاد، مفاسد اخلاقی و مناطق حاشیه‌ای را شامل می‌شود. در این میان، واقعه طلاق، بخشی از کوه یخ مشکلات داخل خانواده بوده و اصلی‌ترین موضوع برای صیانت از نهاد خانواده، آموزش مهارت‌های زندگی قبل از تشکیل خانواده است.

این مسئول با تاکید بر اینکه این آموزش‌ها خیلی کمک‌کننده است، ادامه داد: در خصوص کاهش نرخ طلاق، طی چند سال اخیر موفقیت‌های خوبی داشتیم ولی با هدف آرمانی فاصله داریم و راه‌حل آن، رفتن به سمت اقدامات پیشگیرانه است. در همین راستا، سازمان بهزیستی در زمینه «آموزش‌های پیش از ازدواج» جزو سازمان‌های پیشرو است و هر چقدر هم در این زمینه پیش برویم، کمک کننده است. البته مشارکت خود مردم هم نقش بسزایی ایفا می‌کند.

وی افزود: خانواده‌ها باید به این باور برسند که اقدامات پیشگیرانه در کاهش طلاق خیلی اهمیت دارد و هزینه گذراندن دوره‌های پیش از ازدواج را در سبد سایر هزینه‌های ازدواج فرزندان‌شان بگنجانند. لازمه تحقق این مهم نیز بازاریابی اجتماعی است و همکاری رسانه‌ها نقشی کلیدی دارد.

مسعودی‌فرید با اشاره به راه‌اندازی سامانه تصمیم در استان زنجان، تصریح کرد: خوشبختانه استان زنجان با وجود اینکه نرخ طلاق بالایی نداشت، برای راه‌اندازی این سامانه جزو استان‌های پیشگام بود و مقرر است که علاوه بر مرکز استان، چند شهرستان دیگر نیز از این سامانه برخوردار شوند. در حال حاضر، 20 استان از خدمات سامانه تصمیم بهره‌مند بوده و طی ماه‌های آتی، این سامانه در سراسر کشور راه‌اندازی خواهد شد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی یادآور شد: کارشناسان در قالب سامانه تصمیم، داده‌های مربوط به متقاضیان طلاق را رصد می‌کنند و بررسی‌ها نشان‌دهنده نرخ سازش 15 تا 25 درصدی بین متقاضیان طلاق است؛ به عبارتی، سامانه «تصمیم» باعث می‌شود که کارشناسان در بحرانی‌ترین زمان برای حفظ انسجام خانواده ورود کنند و چنین نرخی از سازش بین مراجعه‌کنندگان، می‌تواند آمار خوشحال‌کننده‌ای باشد.

وی تاکید کرد: عوامل متعددی در افزایش نرخ ازدواج نقش دارد و بخش زیادی مربوط به مسائل اقتصادی است ولی اقتصاد نقش اصلی را ایفا نمی‌کند. در کشورهایی مثل سوئد و فرانسه نیز نرخ ازدواج پایین است و این نشان می‌دهد که علاوه بر مسائل اقتصادی، مسائل مهم دیگری هم وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به برخی باورها نسبت به تشکیل خانواده اشاره کرد؛ به عبارتی باید باور افراد نسبت به تشکیل خانواده را تغییر دهیم و این مهم نیاز به هم‌افزایی همه دستگاه‌ها دارد.

مسعودی‌فرید با بیان اینکه باید جایگاه خانواده را ارتقا دهیم، تصریح کرد: سال‌ها پیش، فقر خیلی فراگیرتر از حالا بود، ولی با همه این سختی‌ها ازدواج‌های بسیاری صورت می‌گرفت. از همین رو می‌توان اذعان کرد که تغییر باور نقش به‌سزایی در تصمیم برای ازدواج دارد. متاسفانه برخی افراد به جای اینکه تصویر خوبی از خانواده نشان دهند، آمارهای گزافی از طلاق ارائه می‌دهند و هدف‌شان فقط جلب مخاطب است. چنین آمارهایی اصلا پایه و اساس ندارد و وظیفه همگی ما است که پیام‌های مثبتی از ازدواج مخابره کنیم.

این مسئول با تاکید بر اینکه طرح‌های سازمان بهزیستی بر اساس اولویت اجرایی می‌شود، افزود: مثلا طرح‌های پیشگیری از طلاق ابتدا در 10 استانی که بالاترین نرخ طلاق را داشتند، کلید خورد و با توجه به اینکه این استان‌ها تمرکز جمعیتی زیادی دارند، با اجرای طرح کاهش طلاق، گویی 80 درصد از جمیعت کشور تحت پوشش قرار گرفته‌اند. طرح‌های سازمان بر اساس نیاز ملی اجرا می‌شود ولی استان‌ها نیز موظف‌اند که نیازسنجی کنند و مضمون طرح‌ها را به سمت رفع نیازهای خود سوق دهند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان، توجه به مناطق حاشیه‌ای است، گفت: مثلا طرحی با عنوان یک وعده غذای گرم در مهدهای حاشیه‌ای و روستایی اجرایی شده است و بدون شک این مناطق خدمات خاصی دریافت می‌کنند. اعتقاد نداریم که حاشیه‌نشینی مساوی با آسیب است ولی این مناطق از خدمات مناسبی برخوردار نیستند و ممکن است زمینه‌ای فراهم شود که افراد ساکن در این مناطق دچار آسیب شوند، از همین رو، باید تبعیض مثبت قائل شویم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین با اشاره به اینکه 360 پایگاه اورژانس اجتماعی در سطح کشور فعال است و هیچ‌کدام از شهرهای بالای 50 هزار نفر فاقد پایگاه‌های اورژانس اجتماعی نیست، افزود: خوشبختانه مردم آگاه‌تر شده‌اند و راه‌اندازی اورژانس اجتماعی جزو مطالبات همگانی است. پارسال نیز یک میلیون و 200 هزار تماس با اورژانس اجتماعی داشتیم که 200 هزار مورد از آن جزو وظایف کاری بهزیستی بود و حدود 8 درصد از این تماس‌ها، کودک‌آزاری را شامل می‌شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.