199128
۰۸ فروردین ۱۳۹۸
سیدجواد هاشمی مطرح کرد؛

سه قطب هدف مرکز توسعه سینمای کودک/ «سینمارو» فردا، کودک امروز است

سیدجواد هاشمی سخنگوی «مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان» ضمن تشریح اهداف این مرکز، عنوان کرد که سینماروهای فردا، همین کودکان امروز هستند.

به گزارش کودک پرس ،سید جواد هاشمی سخنگوی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان درباره این مرکز گفت: چندی پیش این مرکز راه اندازی و اولین جلسه آن تشکیل شد به طوری که در اولین جلسه پوران درخشنده به عنوان رئیس و بنده به عنوان سخنگو انتخاب شدیم. باید عنوان کنم که افراد بزرگی در شورای مرکزی این تشکل وجود دارند، برای مثال وحید نیکخواه آزاد که همه عمر خود را به برای کودکان و نوجوانان گذاشته، حسن آقاکریمی، وحید گلستان، نادر یغمائیان، امیر مشهدی عباس، نادره ترکمانی، بیژن بیرنگ، داریوش باباییان و… حضور دارند که جمع بسیار خوبی است. این افراد جزو کسانی هستند که بدون هیچ ادعا اما با هزار و یک دغدغه وارد شدند.

وی با بیان اینکه توسعه سینمای کودک در سایه حمایت مسئولان امکانپذیر است، عنوان کرد: در دوره اخیر ابراهیم داروغه‌زاده، علیرضا رضاداد، محمدمهدی حیدریان رئیس سابق سازمان سینمایی توجه زیادی به سینمای کودک و بسیار برای رشد آن کمک کردند به طوری که امروز می‌بینید سینمای کودک در بخش خصوصی در ترکیب اکران نوروزی یک نماینده با نام «پیشونی سفید ۳» دارد که این اتفاق پیش از این نیفتاده بود.

 

چرا کودکانمان را فراموش کرده‌ایم؟

هاشمی ادامه داد: البته سال گذشته «فیلشاه» که از اعتبار دولتی و حکومتی برخوردار بود در این بازه زمانی به نمایش گذاشته شد اما به نظرم باید آن را کنار گذاشت و بدانیم برای اولین بار با حمایت ارشاد یک فیلم کودک در نوروز به نمایش گذاشته شد که اتفاق خوبی است در این باره ممکن است برخی بگویند پارتی بازی شده است که در جواب باید بگویم برای کودک و سینمای کودک باید پارتی بازی کرد. چرا کودکانمان را فراموش کرده‌ایم؟ چرا آینده کشور را نمی‌فهمیم؟

وی افزود: چرا متوجه نیستیم که سینماروهای فردا، کودکان امروز هستند اگر آن‌ها امروز به سینما رفتن عادت نکنند، فردا این امر را فراموش می‌کنند. مثل مطالعه که کودکان یاد نگرفته‌اند و فردا شاهد تبعات آن خواهیم بود بنابراین ما باید امروز کودکانمان را به سینما رفتن عادت بدهیم. من تا جایی که بتوانم فیلم کودک می‌سازم تا عادت دیرینه قبل را یعنی اندیشه کردن را به بچه‌ها برگردانیم حتی اگر در این راه ضرر مالی کنم مهم نیست من با افتخار این ضرر را به جان خریده‌ایم که این اتفاق شکل بگیرد.

هاشمی با اشاره به هدف مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان، عنوان کرد: هدف این مرکز، توسعه سینمای کودک و نوجوان است و ما به هر نحوی در این راستا تلاش می‌کنیم برای رسیدن به این منظور از سه قطب مهم جامعه آغاز می‌کنیم؛ قطب اول خود بچه‌ها هستند یعنی بتوانیم فیلم‌هایی را سر و سامان بدهیم که فیلمنامه‌های خوبی داشته باشند و بچه‌ها به تماشای آن‌ها بنشینند در همین مسیر از توانایی تولید برای تهیه‌کنندگانی که رغبت ندارند، بهره منشویم این توانایی می‌تواند در قالب تهیج دولت برای ارائه کمک دولتی و یارانه باشد یا تشویق سرمایه‌گذاران برای اینکه تهیه‌کننده رغبت پیدا کند تا فیلم کودک و نوجوان بسازد پس اولین اقدام توجه به ۱۷ میلیون کودک و نوجوان ماست که این تعداد کم نیست.

 

باید به سال‌های اندیشه بارگردیم

وی افزود: خانواده‌ها قطب دوم را تشکیل می‌دهند که به اعتقاد من برای بچه‌ها تعیین‌کننده و سرنوشت ساز هستند. ما باید به سال‌های اندیشه برگردیم سال‌هایی که به بچه‌ها توجه درست می‌شد متأسفم که ما این کار را نکردیم به ویژه بعد از انقلاب ما فراموش کردیم که کودکان کودک هستند. برای مثال فیلم «رحمان ۱۴۰۰» مناسب بزرگترهاست به طوری که در تبلیغاتش عنوان می‌شود بچه‌های زیر ۱۲ سال آن را تماشا نکنند اما به اعتقاد من بچه‌های زیر ۱۷ سال نباید به تماشای آن بنشینند چرا که «رحمان ۱۴۰۰» مناسب کودکان نیست.

کارگردان «پیشونی سفید ۳» توضیح داد: قطب سوم مسئولان مدعی فرهنگسازی برای کودک و نوجوانان مسئولان هستند و مرکز توسعه سینمای کودکان و نوجوان این سه قطب را هدف قرار داده است تا سینمای کودک و نوجوان رشد کند ما اگر بتوانیم خانواده‌ها را راضی کنیم که به سینما بیایند و بچه‌هایشان را به تماشای فیلم‌های مناسب کودک بنشانند یک کار خوب انجام داده‌ایم بنابراین آرزوی من این است فیلم‌هایی بسازم که فقط برای کودکان و نوجوانان باشد. البته ما خودمان در دوران کودکی فیلم‌هایی را دیدیم که حتی بزرگترها آنها را دوست داشته‌اند برای مثال «سیندرلا»، «سوپرمن» و… که در این فیلم‌ها به خانواده توجه شده بود. ما در همه این فیلم‌ها عشق را می‌دیدیم هرچند برخی می‌گویند عشق ربطی به بچه‌ها ندارد اما سوال من این است که چرا ما نباید به بچه‌ها آموزش بدهیم تا عاشق باشند و عاشقی را یاد بگیرند در حالی که بچه‌ها از کودکی در بازی‌های کودکی این را نشان می‌دهند چون از بزرگترهای خود عشق را یاد گرفته‌اند.

 

با افتخار از فیلم‌های خارجی وام می‌گیرم

هاشمی افزود: ما باید این را هدایت کنیم که کودکان عشق پاک را یاد بگیرند تا در آینده به سراغ عشق کثیف نرود. چه اشکالی دارد ما به بچه‌ها به ویژه نوجوانان این مهم را آموزش بدهیم؟ من در «پیشونی سفید ۲ و ۳» این کار را کردم کسانی که می‌گویند این موضوع ربطی بچه‌ها ندارد، متوجه فیلم کودک نوجوان نمی‌شوند آنها متوجه نشدند که «هری پاتر» هم همین روند را طی کرده است، آثاری که جزو پرفروش‌ترین و پربیننده‌ترین آثار تاریخ سینمای کودک بوده‌اند همین موضوعات را در برداشته‌اند بنابراین من با افتخار از فیلم‌های خارجی وام می‌گیرم.

وی مطرح کرد: ما باید بفهمیم که چه چیزی باعث می‌شود که فیلم «هری پارتر» فروش کند. در این باره باید عنوان کنم سه عنصر خیلی مهم باعث این اتفاق می‌شود یعنی از یک سو ترس، هیجان و تعلیق هر سه به عنوان اولین عنصر، دوم فانتزی هوشمندانه و سوم تخیلی که ما سال‌ها از آن غافل هستیم به یاد دارم در حوزه هنری مراسمی برای کودک در نظر گرفته بودند که من مجری آن مراسم بودم. ما نزدیک به ۵۰ دقیقه قبل از رسیدن یکی از مسئولان به برنامه درباره تخیل حرف زدیم و گفتیم باید تخیل بچه‌ها بارور شود، باید دنبال اتفاقات خیال‌انگیز باشیم.

سخنگوی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان در پایان گفت: گفتیم مسئولان ما سال‌ها با سوپرمن مبارزه کردند و گفتند چرا دروغ تحویل بچه‌ها می‌دهید در حالی که اینها دروغ نیست اینها تخیلات بچه‌هاست اما زمانی که آن مسئول آمد عنوان کرد که چرا بچه‌ها را به تخیل وا می‌دارید همانطور که گفتم او از ابتدا در مراسم حاضر نبود ولی آن لحظه همه ما خنده‌مان گرفت که چطور یک مسئول درباره کودکان تحقیق نمی‌کند و حتی چند فیلم کودک نمی بیند. بنابراین باید مسئولان در این زمینه تحقیق کنند.

 

 

 

 

منبع: مهر

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.