191924
۱۷ دی ۱۳۹۷
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد؛

۲۷ هزار تماس موفق با خانواده‌های دارای کودک بازمانده از تحصیل/ ۶ دلیل بازماندگی از تحصیل

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از ۲۷ هزار تماس موفق با خانوار دارای کودک بازمانده از تحصیل، حدود ۳۶۰۰ نفر فقر را علت بازماندگی اعلام کرده‌اند؛ ۱۱۰۰ نفر گفتند پول ایاب و ذهاب نداریم و ۱۰ هزار نفر معلولیت را علت اصلی عنوان کرده‌اند.

به گزارش کودک پرس ، احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع بازماندگان از تحصیل، با اشاره به اقدامات وزارت رفاه در رفع فقر آموزشی و کودکان بازمانده از تحصیل در دو سال گذشته، اظهار کرد: ما ابتدا اطلاعات آموزش و پرورش را با ثبت احوال تطبیق می‌دهیم؛ آموزش و پرورش کدملی دانش‌آموزان بازمانده را در اختیار ما قرار داد؛ البته قبلا ثبت احوال بر اساس خوداظهاری آمار ارائه می‌کرد و شمار بازماندگان تا 500 هزار مورد هم می‌رسید که این آمار را با اطلاعات آموزش و پرورش تطبیق می‌دادیم.
وی افزود: ورود دستی اطلاعات و سایر عوامل باعث بروز این میزان خطا در آمارهاست؛ اسامی 142 هزار کودک را آبان ماه امسال به وزارت ارتباطات دادیم و وزارت ارتباطات 350 هزار شماره تماس از خانواده‌ها در اختیار ما قرار داد و ما پیامکی به خانواده‌ها ارسال کردیم و پرسیدیم چرا کودکشان به مدرسه نمی‌رود؛ تعدادی جواب ندادند و به همین علت مرکزی تلفنی مسؤول تماس تلفنی با خانواده‌ها شد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه البته 15 هزار نفر اصلا شماره تماس نداشتند، گفت: کدملی افراد واحد هستند و هرجا بروید فوراً با مرکز ثبت احوال چک می‌شود، اما درباره کدپستی اینطور نیست و اگریک کدملی را وارد پایگاه اطلاعات کنیم شاید به 5 کدپستی ثبت شده بربخوریم و پیداکردن آدرس افراد مشکل باشد؛ بسیج ملی نیاز است تا این کودکان را شناسایی کنیم.
میدری افزود: از 27 هزار تماس موفق با خانوار، حدود 3600 نفر فقر را علت بازماندگی اعلام کرده‌اند؛ 1100 نفر گفتند پول ایاب و ذهاب نداریم؛ 10 هزار نفر معلولیت را علت اصلی عنوان کرده‌اند؛ 1700مورد فوت گزارش نشده داشتیم؛ 1000 مورد خارج از کشورند؛ 400 مورد در مدرسه دینی تحصیل می‌کنند و عده‌ای به مباحث فرهنگی اشاره می‌کنند.

 

وی با اشاره به شاخص توسعه انسانی سازمان ملل گفت: این شاخص دارای سه جزء آموزش، طول عمر و درآمد سرانه است؛ در شاخص آموزش و طول عمر در 40 سال اخیر رشد خوبی داشته‌ایم و در رشد این شاخص جزو 20 کشور اول هستیم.
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تسهیلاتی که مجلس می‌تواند فراهم کند، اظهار کرد: فرایند کاری که با آموزش و پرورش و مؤسسات خیریه داریم به این ترتیب است که ابتدا تطبیق اطلاعات آموزش و پرورش با ثبت احوال انجام می‌شود؛ اطلاعات خانوار را دریافت و تماس برای آگاهی از علت بازماندگی کودکان برقرار می‌شود و سپس کمیته امداد، بهزیستی و مؤسسات خیریه به در منازل مراجعه می‌کنند.

میدری ادامه داد: همچنین موسسات خیریه سایتی به نام «مشق ما» راه اندازی کرده‌اند تا مردم را به کمک مالی دعوت کنند؛ هرچند وظیفه قانونی دولت است اما آنقدر همدردی وجود دارد که خیرین ورود می‌کنند. ولی مسلما باید بودجه در اختیار نهادهای حمایتی قرار  گیرد.
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه والدین حق ندارند کودک را از تحصیل محروم کنند، گفت: این مورد باید در قانون بیاید و ممانعت از تحصیل در بسیاری کشورها جرم است.
وی با بیان اینکه بازماندگی از تحصیل واقعیتی تلخ است، افزود: دارای نقص اطلاعاتی هستیم. کار ما هم تجمیع اطلاعات است.در این حوزه هم تازه کارهایی در حال شروع شدن است؛ دولت هرساله به نهادهای حمایتی بودجه‌ای برای پوشش خانوار فقیر می‌دهد و این دو نهاد حمایتی باید این کار را انجام دهند.

 

میدری تصریح کرد: بهزیستی و کمیته امداد ردیف ایاب و ذهاب برای معلولین دارند و به عنوان دستگاه سیاست گذار از این نهادها خواستیم ورود کنند. هفته آینده وزرای آموزش و پرورش و رفاه جلسه‌ای برای ارتقای شاخص‌های آموزشی در مناطق محروم دارند.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.