174401
۱۳ شهریور ۱۳۹۷
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد خبر داد:

طرح «دوشنبه‌های کتابخوانی» در مهدکودک‌های استان یزد برگزار می‌شود

سید‌خلف حوتی‌نژاد گفت: استان یزد طرح «دوشنبه‌های کتابخوانی» را در مهدهای کودک برگزار می‌کند؛ طرحی که سعی دارد کودکان را از مهدها به امر کتاب‌خوانی سوق دهد.

به گزارش کودک پرس ، امر کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه امروزی یکی از عوامل و شاخص‌های توسعه‌یافتگی است و هر کدام از کشورها را می‌توان از این طریق مورد بررسی قرار داد.

عناوین کتاب و کتاب‌خوانی و همچنین دانایی ازجمله عناوینی است که استان‌های مختلف سعی دارند تا خود را با آن‌ها معرفی و در مسیر رسیدن به آن‌ها به گونه‌ای فعال در کشور حضور پیدا کنند. استان یزد نیز در این راستا، در برنامه‌ها و طرح‌های مختلف کشوری حضور پیدا کرده است تا بتواند این عناوین را به خود اختصاص دهد؛ آنچنانکه در چهار دوره طرح پایتخت کتاب توانسته به رتبه‌های برتر دست پیدا کند.

یکی از طرح‌هایی که استان یزد به‌عنوان اولین استان در کشور به آن ورود کرده و اجرا می‌کند، طرح « دوشنبه‌های کتابخوان» در مهدهای کودک است. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به‌عنوان متولی این طرح توانسته ضمن عقد تفاهم‌نامه با بهزیستی در استان یزد این طرح را در مهدهای کودک برگزار کند و به خوبی در این زمینه گام بردارد.

مدیران مهدهای کودک استان یزد با حضور در گردهمایی‌ که در محل اردوگاه شیرکوه برگزار شد، به این منظور برنامه‌ریزی‌هایی داشتند و سید‌خلف حوتی‌نژاد؛ معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز با حضور در این برنامه این طرح را مورد بررسی قرار داد.

 

حوتی‌نژاد، با اشاره به امر ترویج کتاب و کتاب‌خوانی گفت: یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی در کشورها، شاخص‌های فرهنگی است که رنگین‌ترین بخش آن کتاب و حوزه نشر به شمار می‌آید؛ یعنی هرچه نشر پویاتر باشد توسعه یافتگی امتیاز بیشتری می‌گیرد.

 

وی افزود: حوزه کتاب، حوزه‌ای است که درباره آن شعار می‌دهیم و بحث می‌کنیم و سعی داریم در ادبیات و گفتمان‌های خود از آن استفاده کنیم.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد افزود: در کشور از لحاظ سخت‌افزاری رشد قابل‌قبولی داریم و در استان یزد نیز توانسته‌ایم در زمینه‌های ساخت کتابخانه، تعداد کتاب‌ و فعالیت‌های کتابخانه‌ای پیشرو باشیم. اما متاسفانه کتابخانه‌های ما قرائت‌خانه شده‌اند.

حوتی‌نژاد تصریح کرد: در جامعه امروزی، ما خود را غرق کنکور کرده‌ایم. الان کنکور و شیوع کتاب‌های درسی به عنوان بزرگترین فاجعه در جامعه به شمار می‌آیند و این دلیلی بر کاهش اطلاعات عمومی فرزندان ما و اهل گفت‌وگو نبودن آن‌ها است.

وی افزود: ما به عنوان متولیان فرهنگی سعی داریم تا فرزندان خود را از کودکی پرورش دهیم و کودکی کتاب‌خوان داشته باشیم تا از این طریق نسل آینده ما نسل کتاب‌خوان باشد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد بیان کرد: ما اگر می‌خواهیم در حوزه اقتصاد، فرهنگ، سیاست و اجتماعی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید جامعه‌ای آگاه داشته باشیم.

حوتی‌نژاد بیان کرد: اطلاعات عمومی در کنار درس و مطالعه از جمله دلایل کتاب‌خوان بودن پدران ما است، در صورتی که امروز به تجمل‌گرایی تاکید داریم و توجهی به کتاب‌خوانی نمی‌شود.

وی افزود: اگر می‌خواهیم جامعه‌ای سالم‌تر داشته باشیم باید با تربیت درست و صحیح پرچمدار درست آن باشیم.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ادامه داد: طرح « دوشنبه های کتابخوان» یکی از طرح‌هایی است که استان یزد به عنوان اولین استان کشور به آن ورود کرده و سعی دارد تا کودکان را از مهدهای کودک به امر کتاب‌خوانی سوق دهد.

وی افزود: در این طرح هر تیم 10 تا 12 نفر را در خود جای می‌دهد و به عنوان تیم‌های کتاب‌خوانی به این امر در مهدهای کودک می‌پردازد. ما سعی داریم تا لذت کتاب‌خوانی را در بچه‌ها تقویت کنیم و خلاقانه با آن‌ها حرف بزنیم.

حوتی‌نژاد بیان کرد: ما می‌توانیم کتاب را به‌ عنوان ابزار شادی‌آفرین در بین کودکان خود ترویج دهیم و با هدفمندی در زمینه ترویج کتاب و کتاب‌خوانی گام برداریم.

جمال پایدار؛ معاون امور اجتماعی بهزیستی یزد نیز در این زمینه با اشاره به اهمیت ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در بین کودکان گفت: ما می‌توانیم از ابتدا کودکان خود را در این زمینه پرورش دهیم و در مهدهای کودک طرح‌های مختلف داشته باشیم.

وی افزود: در استان یزد تعداد 307 مهدکودک زیر نظر سازمان بهزیستی داریم که سعی داریم آن‌ها را در طرح دوشنبه‌های کتابخوان شرکت دهیم.

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی یزد بیان کرد: کتاب به عنوان یکی از تاکیدات ما در مهدهای کودک است که امیدواریم بتوانیم به خوبی از این طرح در استان یزد پیگیری داشته باشیم.

وی افزود: در این زمینه توجه به کودکان و نوجوانان می‌تواند امری اساسی به منظور پرورش نسلی سالم و آگاه باشد و مهدهای کودک نیز می‌توانند در این مسیر پیشگام باشند.

 

پایدار گفت: برگزاری دوره‌های ترغیبی کتاب‌خوانی در مهدهای کودک می‌تواند به خوبی کودکان و خانواده‌ها را به سمت کتاب سوق دهد و بر آگاهی‌بخشی جامعه و خانواده‌های کتابخوان موثر باشد.

 

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار