موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
172198
۳۰ مرداد ۱۳۹۷
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش:

باید رقابت‌ها را از نظام آموزشی به‌ویژه ابتدایی حذف کنیم

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: باید رقابت‌ها را از نظام آموزشی به‌ویژه ابتدایی حذف کنیم و معلمانی پرورش دهیم که این نگرش را در جامعه توسعه دهند که توفیق امری جمعی است.

به گزارش کودک پرس ، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست تخصصی کارورزی دانشگاه فرهنگیان، رهرو راه بودن و گام برداشتن در مسیر اولیاء و انبیای الهی را از لوازم دوست داشتن اهل بیت(علیهم‌السلام) دانست و اظهار کرد: منبع اصلی برای فراگیری اصول و الگوی معلم و شاگردی و شیوه های راهبری، کتاب وحی است.

وی خطاب به اساتید کارورزی، ادامه داد: تأثیر راهبر در بحث کارورزی بسیار با اهمیت است؛ دانشجومعلم در تمامی زمانی که تحت هدایت شماست از شما تأثیر می‌پذیرد و تجربه کسب خواهد کرد.

حکیم زاده، استادان کارورز و کارورزی را به سبب تأثیر در شکل‌دهندگان آینده جامعه ایران و جهان تأثیرگذار ترین کار برشمرد و افزود: استادان کارورزی حلقه‌های واسط میان معلم باتجربه و دانشجو معلم هستند و با تنظیم رابطه و ایجاد درک درست از معلمی به دانشجومعلمان می آموزند چگونه معلم باشند و نسل آینده را بسازند.

وی با تأکید بر اهمیت قدردانستن و احترام به تجارب معلمان، خاطر نشان کرد: استاد کارورز علاوه بر انتقال هنر معلمی  و کلاس‌داری می تواند منابع خوب برای دریافت راهکار به دانشجو معرفی کند.

 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، ویژگی‌های شخصیتی را مهم‌ترین صلاحیت لازم معلمی برشمرد و گفت: معلمان با ویژگی‌های شخصیتی‌شان در ذهن‌ها ماندگار می‌شوند.

وی با بیان اینکه آماده سازی دانشجومعلمان برای تدریس تنها یک بعد تربیتِ معلم شایسته است، تصریح کرد: بعد روانی و عاطفی، جو اجتماعی و تعاملی، بعد فیزیکی و آکادمیک 4 بعد مدرسه است که در تربیت معلم باید آنها را دید.

حکیم زاده اضافه کرد: شاید مهم‌ترین جنبه آمادگی و کسب مهارت معلمی توجه به بعد عاطفی و روانی در مدارس است که مورد غفلت واقع شده است.

 

وی با اشاره به اهمیت توجه به حاشیه در کارورزی، اظهار کرد: با ورود بحث یادگیری معکوس به مدارس، نقش معلم تغییر یافته و شما وظیفه دارید معلمان را برای این نقش جدید آماده کنید.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، تعاملات درست و ایجاد دوستی و محبت را عامل موفقیت در حرفه معلمی دانست و گفت: معلمان آینده باید نسبت به این موضوع آگاه شوند که با پذیرش و احترام به همه دانش‌آموزان و ایجاد این پیام مثبت که همه دانش‌آموزان می توانند موفق باشند، در ایجاد فضای شاد در مدارس موثر هستند.

 

حکیم زاده توجه جدی و وفاداری به سند تحول بنیادین را از انتظارات آموزش و پرورش از دانشگاه عنوان و اظهار کرد: در سند تحول بنیادین، اولویت تخصیص منابع با دوره ابتدایی است و انتظار می‌رود این نگاه مثبت به دوره ابتدایی به عنوان تأثیرگذارترین دوره و افتخار معلم ابتدایی بودن، به نومعلم انتقال داده شود.

وی با بیان اینکه برای رفتار همدلانه و عادلانه در جامعه امروز معلمان باید در دوره ابتدایی این نگرش را شکل دهند، اضافه کرد: باید رقابت‌ها را از نظام آموزشی به‌ویژه ابتدایی حذف کنیم، معلمانی پرورش دهیم که این نگرش را در جامعه توسعه دهند که توفیق امری جمعی است و بانفع جمعی و مسؤولیت اجتماعی موفق خواهیم بود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، از دانشگاه خواست تا متناسب با رویکرد آموزش و پرورش و در راستای رقابت زدایی در کارورزی‌ها، اهتمام به کار مشارکتی و توفیق جمعی را به نومعلمان آموخت.

 

 

وی در ادامه بر اصلاح نگرش خانواده با ترویج دید مثبت از سوی معلمان تأکید و خاطر نشان کرد: باید بیندیشیم که برای ساختن مدارس بهتر به عنوان کانون ساخت جامعه بهتر چه باید کرد؟

 

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار