169471
۱۴ مرداد ۱۳۹۷
گفت‌وگو با نخستین سوارکار المپیکی ایران؛

با «زورو» به المپیک می‌روم/ علاقه زیادی به سوارکاران آلمانی دارم

«عرشیا نجفی‌نیا»نوجوان زنجانی نخستین سوارکار ایرانی است که موفق شده به رقابت‌های المپیک راه یابد، سوارکاری که این روزها با تمرینات سخت خود را برای این رقابت‌ها آماده می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، روی نیمکت همیشگی نشسته و با همان لباس تکراری با آرامش خاصی در حال محکم کردن بند کفش‌هایش است.

با همان آرامش وارد اصطبل می‌شود؛ جایی که صدای کوبیده شدن سم اسب‌ها بر زمین و شیهه کشیدن آنها همه فضا را پر کرده است؛ به هر طرف که می‎روی صدای شیهه کشیدن و جویدن و خره کشیدن اسب به گوش می‌رسد؛ صداهایی که دیگر عرشیا با آنها اخت گرفته است.

عرشیا نجفی‌نیا متولد سال 1378 است و عاشق سوارکاری؛ از بچگی به اسب علاقه داشته و به گفته خودش اسب سواری درخونش است؛ آنقدر با مهارت از موانع می‌پرد که بیننده را مجذوب می‌کند.

این نوجوان زنجانی که حالا سوارکاری می‌کند؛ از کودکی در رشته فوتبال فعالیت داشته و در رشته پینگ پنگ نیز موفق به کسب مقام شده است اما همه را کنار گذاشته و به سوارکاری ادامه می‌دهد؛ آن هم کاملا به صورت قهرمانی.

 

 

عرشیا نجفی‌نیا سوارکار زنجانی که از 10 سالگی سوارکاری را آغاز کرده است؛ حالا دیگر متخصص این کار است و پس از گذشت هشت سال همه رفتار و خلقیات اسب‌ها را می‌شناسد.

او از 10 سالگی روی اسب نشسته و تمام مدارج قهرمانی را پله به پله طی کرده و به تازگی هم در مسابقات انتخابی المپیک جوانان سهمیه کسب کرده و برای زنجانی‌ها افتخارآفرین شده است.

عرشیا نجفی‌نیا قهرمان سوارکاری زنجان که این روزها برای المپیک جوانان در آرژانتین آماده می‌شود؛ در مدت زمان فعالیت خود در رشته سوارکاری برای کشورمان و همچنین شهر زنجان عناوین مختلفی کسب کرده است.

 

برای اطلاع از وضعیت آمادگی وی برای حضور در مسابقات المپیک جوانان در بوینس آیرس به محل تمرین وی رفتیم تا از نزدیک با وی و سطح آمادگی این سوارکار ارزنده کشورمان در راه کسب افتخار برای ایران اسلامی آشنا شویم.

عرشیا نجفی‌نیا با اشاره به سرآغاز فعالیت خود در رشته سوارکاری گفت: پدرم از افرادی است که هم در زنجان و هم تهران دارای باشگاه سوارکاری است و در این باشگاه اسب‌های زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه بنده نیز به تشویق و حمایت پدرم از کودکی سوارکاری را آغاز کرده‌ام؛ افزود: در ابتدا سوارکاری برایم زیاد جدی نبود و به صورت تفننی سوارکاری می‌کردم؛ اما پس از مدتی به این کار علاقه‌مند شده و به صورت حرفه‌ای آن را دنبال کردم.

 

نجفی‌نیا با بیان اینکه سوارکاری و فعالیت در این رشته قلق خاص خود را دارد و باید به صورت مداوم انجام شود؛ گفت: اسب حیوانی نجیب است؛ اما خلقیات خاصی دارد؛ یعنی برای تمرکز و تسلط بر این حیوان باید با او ارتباط مستمر برقرار کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اصول مهم در سوارکاری صبور بودن و تمرکز بر این حرفه است؛ تصریح کرد: در حال حاضر من اسبی به نام «زورو» دارم که بیشتر مسابقات را با آن شرکت می‌کنم؛ اسبی که اگر ارتباط مستمر با او نداشته باشم به راحتی مرا فراموش خواهد کرد.

 

 

*فعالیت بیشتر با اسب موجب انس با این حیوان می‌شود

این سوارکار زنجانی با اشاره به اینکه فعالیت مستمر با اسب موجب انس گرفتن بیشتر با این حیوان می‌شود که چه چیزهای مورد علاقه اسب و یا چه رنگی این حیوان را تهییج می‌کند؛ اضافه کرد: هر قدر که انس و الفت بین سوارکار و اسب بیشتر باشد؛ شناخت این خصوصیات بیشتر می‌شود.

این سوارکار در ادامه با اشاره به عقبه فعالیت حرفه‌ای خود در رشته سوارکاری بیان کرد: من در جام‌های متعددی حضور داشته و پریده‌ام و دارای مقام‌هایی همچون نایب قهرمانی کشور؛ کسب مقام در مسابقات بین‌المللی نوجوانان و مسابقات آسیایی نوجوانان هستم.

 

سوارکار زنجانی با اشاره به اینکه اخیرا نیز در انتخابی المپیک جوانان برای آرژانتین موفق به حرکت در دو راند بدون خطا شدم؛ افزود: بر همین اساس من به عنوان نفر منتخب در مسابقات المپیک آرژانتین انتخاب شدم که در تاریخ زنجان بی‌نظیر است.

نجفی‌نیا با اشاره به اینکه از کشورمان فقط وی در این مسابقات حضور خواهد داشت؛ افزود: طبق برنامه من با «زورو» که نژاد آلمانی دارد در این مسابقات حضور خواهم یافت.

سوارکار زنجانی با اشاره به تمرینات خود برای حضور در المپیک آرژانتین بیان کرد: در حال حاضر زیر نظر یک مربی بلژیکی تمرینات خود را پیگیری و انجام می‌دهم.

 

 

وی با بیان اینکه امروز یکی از کشورهای که بیشتر در رشته اسب‌سواری سرمایه‌‌گذاری کرده است؛ کشورهای عربی هستند؛ تصریح کرد: کشورهای اروپایی نیز در این زمینه بسیار قوی هستند و از پایه برای این ورزش سرمایه‌گذاری می‌کنند.

نجفی‌نیا با اشاره به اینکه سوارکاری به علت هزینه بالایی که دارد؛ بیشتر به صورت شخصی دنبال می‌شود؛ اضافه کرد: بنده نیز برای حضور در مسابقات چنین شرایطی را دارم.

 

*بهبود وضعیت سوارکاری در زنجان

این سوارکار ملی‌پوش با اشاره به اینکه زنجان نیز اخیرا در امر تقویت رشته‌سوارکاری فعالیت بسیاری کرده و رتبه استان از 25 به 10 رسیده است؛ تصریح کرد: در زنجان فعالیت ورزشکاران مطلوب است؛ اما در برخی از موارد حواشی مانع از حضور و فعالیت ورزشکاران در این رشته می‌شود.

این سوارکار زنجانی ادامه داد: در این مسابقات از ارتفاع 130 سانتی‌متری که 10 سانتی‌متر از ارتفاع نوجوانان بالاتر بود پرش کرده و موفق به کسب سهمیه المپیک شدم و چون این مسابقات همزمان در 10 کشور دیگر نیز در حال برگزاری بود؛ بنده در سطح آسیا چهارم شدم.

 

 

وی همچنین از علاقه خود به «اسکات براش» و دو تن از سوارکاران آلمانی خبر داد و گفت: به نظرم اینها سوارکاری را به صورت حرفه‌ای و کامل دنبال می‌کنند از همین رو در این رشته الگوی بنده هستند.

گفتنی است؛ بازی‌های المپیک جوانان (به انگلیسی: Youth Olympic Games) مسابقاتی چند رشته‌ای است که توسط کمیته بین‌المللی المپیک در رده سنی جوانان (۱۴ تا ۱۸ سال) برگزار می‌شود.

نخستین دوره بازی‌های تابستانی در سال ۲۰۱۰ و بازی‌های زمستانی از سال ۲۰۱۲ میلادی برگزار شده و قرار است هر چهار سال یک‌بار همانند بازی‌های المپیک انجام شود.

 

عرشیا نجفی‌نیا به عنوان تنها ورزشکار ایرانی در این مسابقات و با اسبی به نام «زورو» در مسابقات حضور خواهد یافت.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار