موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
162435
۰۶ تیر ۱۳۹۷
با حضور وزیر ارشاد؛

پنجمین آیین بزرگداشت بیدل دهلوی ۱۴تیر آغاز می‌شود

آیین گشایش پنجمین عرس بین‌المللی( بزرگداشت) بیدل دهلوی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۴ تیرماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، نشست خبری پنجمین عرس بین المللی بیدل با حضور هادی سعیدی کیاسری و سید جواد احمدی مدیر عامل و قائم مقام بنیاد بیدل برگزار شد.

سعیدی کیاسری با ارائه توضیحی درباره واژه عرس، افزود: عرس اصطلاحی است که طی چند سده برای مراسم یادبود شاعران و عارفان بزرگ از خراسان شرقی( بلخ، هرات) تا غرب ایران، آسیای صغیر و شبه قاره هند به کار گرفته می شد.
وی ادامه داد: در گذشته وقتی شاعر یا عارفی از دنیا می رفت، دوستان و طرفداران در سالگرد وی مراسمی سر مزارش برگزار می کردند تا نشان دهند، او روز مرگ ندارد، بلکه مرگ به معنای روز وصال اوست، در این روز شعری از دیوان آن شاعر را می خواندند.

دبیر علمی پنجمین عرس بین المللی بیدل اضافه کرد: ابوالمعانی میرزا عبدالقادر بیدل دهلوی شاعر پارسی سرای سبک هندی تاکید داشت بعد از مرگ مراسمی برای او برگزار و بارگاهی ساخته نشود با این حال برادرزاده وی این کار را انجام داد.
سعیدی کیاسری با بیان اینکه سالها برگزاری این مراسم به وقفه افتاد، اضافه کرد: بیدل دریچه ای جدید به زبان و ادبیات فارسی باز کرد و از دهه 60 در ایران تصمیم گرفته شده همایشی برای این شاعر برگزار شود تا بیدل شناسان بتوانند در آن تحقیقات خود در این عرصه را عرضه کرده و دیگران را از آن مطلع کنند.

وی ویژگی های عرس جدید را متفاوت از عرس سنتی دانست و افزود: عرس جدید تلفیقی از یک همایش علمی ترویجی است که در آن کارگروه های علمی و مقالات تخصصی ارائه می شود.

سعیدی کیاسری با بیان اینکه افتتاحیه این مراسم 14 تیر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود، اظهار داشت: طی روزهای 14 و 15 تیرماه میزبان میهمانان برجسته ای از 18 کشور خواهیم بود و از سخنرانی های علمی شرکت کنندگان هم بهره مند می شویم .
مدیرعامل بنیاد بیدل با بیان اینکه در این دوره سعی شده از تعداد ارائه مقالات کاسته و بر کیفیت بیافزاییم، اضافه کرد: در این دو روز 35 ارائه مقاله و سخنرانی خواهیم داشت که محور آنها اندیشه های بیدل و میراث خطی برون مرزی است.

وی ادامه داد: تمرکز این دوره از عرس بیدل بر دپارتمان فارسی کشورهایی بوده که کمتر به آنها توجه شده به عنوان مثال می توان به اردن، ونزوئلا، لهستان و گرجستان اشاره کرد که برای اولین بار در این همایش شرکت می کنند.

** نهادهای فرهنگی به میدان آیند
سعیدی کیاسری با بیان اینکه بنیاد بیدل نهادی نوپاست که برای برگزاری عرس نیاز به کمک دارد، اضافه کرد: در همه دنیا برای برگزاری چنین مراسمی نهادها داوطلبانه به میدان می آیند در حالیکه این همکاری در ایران بسیار کمرنگ است هرچند به کمک وزارت ارشاد بخشی از هزینه ها برای برگزاری چنین همایشی تامین شده است.
وی ادامه داد: اهمیت برگزاری عرس و تاثیرگذاری آن به دلیل حلقه وصل استادان فعال در حوزه احیای میراث و نسخ یک اولویت است، عرس ویترینی برای مجموعه تحرک ها و فعالیت هاست.
دبیر علمی پنجمین عرس بین المللی بیدل با بیان اینکه برگزاری چنین همایشی با حضور میهمانان خارجی با هزینه های بالای اقامت دشوار است، از نهادهای فرهنگی درخواست کمک کرد .

وی توضیح داد: بیدل بزرگترین شاعری است که پاسخ پرسش های بزرگ انسان را یافته و زبان فارسی تجلی گاه قاطبه تاریخی و دربردارنده معارفی است که نسل به نسل به ایرانیان انتقال پیدا کرده است.
سعیدی کیاسری شخصیت بیدل را کلیدی و حلقه پیوند میان چند ملت دانست و افزود: اجداد وی به شیراز تعلق دارند، بیدل از افراد صاحب نامی است که زبان فارسی را چنان آموخت که علاوه بر کمک شایان به آن، آثار ادبی زیادی در این عرصه ارائه کرد.

** پذیرفته شدن 103 مقاله در همایش 
دبیر اجرایی پنجمین عرس بین المللی بیدل نیز با بیان اینکه 174 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است، گفت: از این تعداد، 103 مقاله پذیرفته شد و 56 مقاله هم برای چاپ به تصویب رسید، البته 35 مقاله هم قرار است به صورت سخنرانی ارائه شود.
سید جواد احمدی با بیان اینکه از 18 کشور میهمان در این همایش حضور خواهند داشت، افزود: اردن، ارمنستان، اسپانیا، افغانستان، اوکراین، جمهوری آذربایجان، هندوستان، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، روسیه، رومانی، لهستان، قزاقستان، ونزوئلا، ایتالیا و گرجستان کشورهای شرکت کننده هستند.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، فرهنگستان هنر ، کتابخانه و موزه مجلس، صدا و سیما ، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، از جمله نهادهای همکاری کننده برای برگزاری عرس بین المللی بیدل هستند.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار