153866
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
فعاليت غيرمجاز ۹۰ درصد از مهدهای کودک تهران؛

مهدهای كودك آزار!/ خوراندن شربت‌های خواب آور به کودکان

مهدهای كودك از بهترين محل‌ها برای ارتباط كودكان با همسالان خود به شمار می‌آيد اما شنيده‌ها حاكی از آزار كودكان در برخی از اين مراكز است.

به گزارش کودک پرس ، طبق ماده ۲۶ قانون شوراي عالي انقلاب فرهنگي، مرجع صدور مجوز مهدكودك، سازمان بهزيستي كشور است و فعاليت هر يك از مراكز نگهداري از كودكان منوط به دريافت مجوز اوليه از سازمان بهزيستي كشور است. تعيين مبلغ شهريه و نحوه عملكرد هم از جمله مواردي است كه درسازمان بهزيستي كشور انجام مي‌شود.

اين در حالي است كه معاون امور اجتماعي بهزيستي تهران در رابطه با فعاليت غيرمجاز ۹۰ درصد از مهدهای کودک تهران گفت: آمار كل جمعيت زير شش سال را در نظر گرفته‌ايم و اين مسئله را مورد بررسي قرار داديم كه چه تعداد از اين كودكان در مهدهای کودک حضور دارند. نتيجه بررسي‌ها نشان داد تنها ۴۵ هزار و ۷۱۳ كودك زير شش سال در مهدهاي كودك مجاز بهزيستي حضور دارند كه اين تعداد تنها شامل ۱۰ درصد از كودكان هستند!

احمد خاكي تأكيد كرد كه مهدهای کودک مجوزدار دوربين مداربسته دارند و تمامي محتواهاي آموزشي آنها تحت نظارت كارشناسان است و اگر كوچك‌ترين مشكلي ايجاد شود به دليل نظارت سختگيرانه بهزيستي با آنها برخورد مي‌شود. در90 درصد مهدهای کودک كه فاقد مجوز هستند هر اتفاقي كه رخ دهد كسي خبردار نمي‌شود، مگر اينكه اوليا شاكي شوند كه آ‌ن هم به دليل غيرقانوني بودن فعاليت آنها قابل پيگيري نيست.

خاكي تعداد مهدهای کودک مجوزدار در استان تهران را ۸۰۳ مهدكودك و روستا مهد اعلام كرد و تصريح كرد: حتي اگر فرزندي داراي والدين كم‌درآمد باشد، بهزيستي تا حدودي شهريه را تأمين مي‌كند، حتي براي مهدهاي حاشيه‌نشين يك وعده غذاي گرم به بچه‌ها تعلق مي‌گيرد. مشاهده شده كه برخي از اين مهدهای کودک غيرمجاز ۴۰ تا ۵۰ كودك را در يك زيرزمين بدون نور نگهداري مي‌كنند كه آشپزخانه و سرويس بهداشتي جدا ندارد و با توجه به اينكه بهترين سن آموزش در اين مقطع است، اين كودكان ممكن است با مشكلاتي مواجه شوند و كسي هم پاسخگوي آن نيست.

تمامي مهدهای کودک مجوزدار مكلف هستند پروانه فعاليت و ميزان دريافت شهريه را در ورودي در مهدهای کودک نصب كنند. همچنين در زمان مراجعه والدين بايد تفاهمنامه‌اي بين پدر و مادر و مدير مهدكودك امضا شود. در واقع والدين با يك نگاه متوجه مي‌شوند كه مهدكودك استاندارد يا غيراستاندارد است. متأسفانه بسياري از مهدهاي كودك مجوزدار ورشكسته شده‌اند، چون تعداد كودكان در اين مراكز كم است و براي آنها ادامه فعاليت به صرفه نيست.خبرگزاري «ايرنا» هم اخيراً از خوراندن داروهاي آرامبخش و شربت‌هاي خواب‌آور توسط برخي از مهدهای کودک خبر داده بود.

متأسفانه هر روز راه‌اندازي اين مهدهای کودک غير‌مجاز به شكل قارچ‌گونه در حال افزايش است و تحت عنوان مهدكودك مجاز فعاليت مي‌كنند، در حالي كه بدترين فجايع ممكن است در اين اماكن رخ دهد.

نهادهايي همچون كانون پرورش فكري كودكان، مهدهايي كه زير‌نظر وزارت جوانان است، فرهنگسراها و خانه‌هاي مشاركت وابسته به شهرداري، مؤسسات زبان و برخي مدارسي كه طبق قانون مجاز به نگهداري كودكان چهارتا شش سال نيستند، از جمله اين مراكز هستند. به نظر مي‌آيد ارگان‌هاي متولي مانند سازمان‌بهزيستي به محض بروز مشكل خود به‌عنوان شاكي در صحنه حاضر مي‌شوند؛ در حالي كه عدم شناسايي مهدهای کودک بدون‌مجوز نقطه ضعف اين سازمان است. معيارهاي فعاليت مهدهای کودک نيز به نگهداري كودكان ختم مي‌شود و در رشد و پرورش كودكان هيچ‌معياري ندارند. بنابراين هركس مي‌تواند به راحتي اين كار را انجام دهد.

 

 

 

منبع: سلامت نیوز

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار