150292
۲۳ فروردین ۱۳۹۷
وزیر امور مهاجرین افغانستان:

78 هزار کودک بدون مدرک مهاجرت افغانستان در ایران مدرسه می روند

از مجموع 330 هزار کودک وابسته به خانواده های پناه جوی افغانستان که در ایران به مدرسه می روند، بیش از 78 هزار تن از آنها فاقد مدارک لازم مهاجرت هستند.

به گزارش کودک پرس ، «سید حسین عالمی بلخی» وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان برای پاسخ گویی به سووال نمایندگان مجلس سنا در جلسه کمیسیون روابط بین‌المللی این مجلس حاضر شده و گفته است که سازمان زیر مجموعه اش پیشرفت‌های مناسبی در روند قانون‌ مند سازی امور پناهجویان در پاکستان و ایران داشته است.
به گفته عالمی این پیشرفت‌ها در زمینه ضابطه مند کردن حضور مهاجرین افغانستانی فاقد مدرک و همچنین تمدید اقامت آنها در این دو کشور صورت گرفته است.
«احمد جاوید رئوف» رییس کمیسیون روابط بین‌الملل مجلس سنا و دیگر اعضای این کمیسیون، سوالاتی را در ارتباط با مشکلات مهاجرین افغانستان در ترکیه، پاکستان، ایران، کشورهای اروپایی و روند برگشت آبرومندانه آنها به کشورشان مطرح کرده اند و وزیر امورمهاجرین نیز در ارتباط به کارکردها و دست‌آوردهای وزارتخانه خود گزارش اده است.
عالمی بلخی در این جلسه با توجه به اقدام دولت ترکیه در بازگرداندن تعدادی از پناهجویان افغان به کابل اعلام کرده است که بزودی هیأتی برای رسیدگی به وضعیت مهاجرین افغانستان در ترکیه به آن این کشور سفر می کند.
به گفته بلخی نزدیک به 900 هزار مهاجر فاقد مدرک در پاکستان ثبت نام شده اند و تاکنون بین بیش از 300 هزار تن از آنها، کارت‌ شهروند افغان ( ACC ) توزیع شده است.
وزیر امور مهاجرین افغانستان گفت که مقام‌های پاکستان تعهد کرده‌اند برگشت مهاجرین افغانستان فرآیندی داوطلبانه داشته باشد .
در ارتباط به مشکلات مهاجرین افغانستان در ترکیه نیز او اظهار داشته است که اخراج مهاجرین افغانستان از آن کشور با وزارت امورمهاجرین هماهنگ نشده است.
وزیر امور مهاجرین افغانستان با اشاره به مشکلات پناهجویان کشورش در اروپا گفت که این وزارتخانه در نتیجه یک مدیریت هماهنگ و مشترک با نهادهای مسئول مهاجرت در مقصد از اخراج اجباری 100 هزار پناهجوی افغان از اروپا جلوگیری کرده است.
همزمان با سفر«بینالی یلدریم» نخست وزیر ترکیه به افغانستان که 19 فروردین ماه جاری انجام شد بنا بر هماهنگی وزارتخانه های کشورافغانستان و ترکیه، بیش 200 شهروند افغانستان که به قصد مهاجرت غیر قانونی به اروپا، خود را به ترکیه رسانده بودند به کابل بازگردانده شدند.
به گزارش ایرنا؛ دسترسی کودکان به آموزش یکی از دغدغه ها و مطالبات مهم اتباع افغانستانی حاضر در ایران بود تا این که سه سال قبل رهبر معظم انقلاب طی دستوری از آموزش و پرورش خواستند که هیچ دانش ‌آموز افغانستانی، از تحصیل بازنماند؛ چه آنها که دارای شرایط قانونی حضور در ایران هستند و چه آنها که مدارک قانونی حضور در ایران را ندارند.
طبق آماری که وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان در سال ۱۳۹۶ منتشر کرد، 839 و هزار و 912 تن از مهاجرین افغانستانی در ایران دارای کارت پناهندگی آمایش، ۳۰ هزار تن دارای سند طولانی مدت، ۴۵۰ هزار تن دارای پاسپورت کوتاه مدت و734 هزار و 632 تن فاقد مدرک در ایران زندگی می‌کنند.
سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران نشان داد که بیشتر مهاجرین افغانستان در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و کرمان زندگی می‌کنند و اختلاف ۶ درصدی که در ترکیب جنسی مهاجرین وجود دارد تأکید می کند که اغلب این جمعیت را خانوارها تشکیل می‌دهند.
جمعیت اتباع افغانستان که در ایران حضور دارند ؛ به شکل قانونی و غیر مجاز بیش از دو میلیون و 500 هزار تن برآورد می شود و معادل همین جمعیت نیز در پاکستان هستند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار