دبیر کارگروه مد و لباس کشور از اقداماتی سخن گفت که در زمینه طراحی لباس دختران نوجوان در حال انجام است.
به گزارش کودک پرس، حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس کشور با حضور در برنامه تلویزیونی «پرانتز باز» که جمعه ۲۵ بهمن از شبکه امید پخش شد، از اقدامات سه ساله این کارگروه در زمینه طراحی لباس نوجوان سخن گفت و اظهار کرد: از آنجا که پوشاک مناسب نوجوان دچار کاستیهایی بود، ما از سه سال گذشته دراین زمینه اقداماتی را انجام دادهایم و در حال حاضر برای لباس دختران نوجوان در مراحل خوبی هستیم.
دبیر کارگروه مد و لباس کشور افزود: امروز ۳۰ برند به طور اختصاصی در زمینه لباس نوجوان فعالیت دارند؛ هر چند که این میزان برای تعداد بالای نوجوانان ما کافی نیست و عرضه آنها نیز با مشکلاتی مواجه است.
وی در خصوص دلایل گرایش برخی به لباسهایی با طرح غربی اشاره کرد و گفت: مسلماً اگر ما پاسخگوی نیاز مردم نباشیم، آها نیاز خود را از راههای دیگری برطرف میکنند. با این همه از وقتی که ما مساله مد را در کشور به رسمیت شناختیم و نوآوری و خلاقیت و آن را ضابطه مند کردیم تا تحت تاثیر سلیقهها قرار نگیرد، شرایط بهتر شده است. به طور مثال تا پیش از این در نوع رنگ انتخابی، دچار محدودیتهایی بودیم اما در حال حاضر محدودیت رنگی وجود ندارد هرچند که باید در این زمینه ملاحظات عُرف در نظر گرفته شود.
قبادی برای پیشگیری از اختلاف سلیقه خانوادهها و نوجوانان در انتخاب لباس مورد نظرشان گفت: انتخاب لباس یک جنبه روانشناسانه است. قدرت انتخاب جزء اولین قدرتهایی است که خداوند به انسان میدهد و سایر انتخابها ذیل همین قدرت صورت میگیرد. انتخاب لباس هم یکی از همین موارد است. لذا خانوادهها مکلفاند بستر انتخاب لباس مناسب را برای نوجوانان فراهم کنند نه اینکه سر یک لباس با آنان مشاجره کنند. یعنی باید چهار، پنج لباس از پیش انتخاب شده در اختیار نوجوان قرار بگیرد و او از بین آها طرح دلخواه خود را انتخاب کند؛ نه اینکه ما سرِ یک مورد با نوجوان دعوا کنیم و نهایتاً به این نتیجه برسیم با هم اختلاف سلیقه داریم.
دبیر کارگروه مد و لباس کشور در خصوص فرایند مدسازی در الگوهای جهانی هم گفت: فرایند مد سازی یک کار سخت و بسیار طولانی است که البته برای حرفهایهای این عرصه شاید چندان سخت نباشد ولی در کل فرایندی است که از یک فکر و اندیشه شکل میگیرد تا مرحلهای که وارد بازار میشود و مردم از آن استفاده میکنند و بعد از آن، ذائقه سنجی شروع میشود. در این مرحله، متخصصین امر از رسانهایها گرفته تا نمایندگیهای فروش و همین طور مصرف کنندگان حرفهای برندها، نظرات خود را در این زمینه منتقل میکنند و نهایتاً از بعد از جمع بندی و اعمال اصلاحات یک محصول وارد بازار میشود.
ارسال نظر