برخی والدین کودکان در سالهای اخیر و با گسترش فضای مجازی برای حضور فرزندانشان در پروژههای سینمایی در عرصههای گوناگون تمایل بی حد و حصری نشان دادهاند. اتفاقی که بارها و از سوی نشریات سینمایی و غیر سینمایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و اغلب آنها مباحث روانشناسی و جامعهشناسی را مد نظر داشتند.
به گزارش کودک پرس ، برخی والدین کودکان در سال های اخیر و با گسترش فضای مجازی برای حضور فرزندانشان در پروژه های سینمایی در عرصه های گوناگون تمایل بی حد و حصری نشان داده اند؛ اتفاقی که بارها و از سوی نشریات سینمایی و غیر سینمایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و اغلب آنها مباحث روانشناسی و جامعه شناسی را مد نظر داشتند ولی در یادداشت پیش رو، از مباحث روانشناسی و جامعه شناسی می گذریم و مسئله را از منظر دیگری خواهیم کاوید.
مسئله مهمی برای تمایل والدین برای اینکه کودکانشان تبدیل به بازیگران آینده کشور شوند وجود دارد که حائز اهمیت است: کم دانشی و بی دانشی والدین برخی از کودکان در عرصه فیلم سازی و ساز و کار ساخت یک اثر می تواند مشکلاتی را برای گروه سازنده اثر به وجود بیاورد و باعث تحمیل هزینه های مضاعف به پروژه های فیلم سازی شود.
به دلیل اینکه کودکان حضور یافته در پروژه های سینمایی در عرصه های گوناگون زیر سن قانونی برای عقد قرارداد و دیگر مسائل حقوقی هستند از اینرو، همیشه حضور یکی از والدین آنها در هنگام عقد قرارداد و ضبط پلان ها واجب است تا به رتق و فتق فرزندانشان در طول روز بپردازند و در صورت لزوم، از لحاظ عاطفی آنها را مورد حمایت قرار دهند تا در هنگام ضبط پلان ها، ضبط بدون کم ترین وقفه پیش برود.
طبق صحبتی که با چند تن از سینماگران داشتم، گاهی آنقدر بازیگران کودک و والدین آنها به گروه های سازنده آثار فشار آورده بودند که برخی از آنها در جمع های خودمانی سینماگران اعلام کرده بودند که دیگر با کودکان فیلم نمی سازند؛ در ذیل به چند مورد مهم اشاره خواهد شد.
گاهی در سر صحنه فیلم برداری مشاهده است که کودکان به جای اینکه فقط با یک نفر همراه، والد یا والده حضور یابند، والد و والده هر دو همراه کودک هستند؛ اتفاقی که در هنگام ساخت یک فیلم کوتاه، باعث شلوغی بیش از حد محوطه تصویربرداری می شود و در ادامه، هزینه های پذیرایی از شخص اضافی را به گروه سازنده تحمیل می کند.
نکته دیگری که وجود دارد، برخی والدین از حضور کودکان خودشان در سر صحنه ها عکس و فیلم می گیرند و می توان گفت آنها یک نسخه دیگر از پلان های ضبط شده را در آرشیو خودشان دارند و در صورت لزوم می توانند نسخه ((والدین)) از فیلم در حال ساخت را به اشتراک بگذارند!!! جدا از اینکه وظیفه عکاسی و تصویربرداری از اتفاقات پشت صحنه ساخت هر فیلمی به عهده عکاس و تصویربردار پشت صحنه است و از لحاظ حرفه ای، عکاسی و تصویربرداری والدین از پشت صحنه فیلم ها و به اشتراک گذاری آنها در صفحات مجازی، تخلف محسوب می شود و برای خودشان و کودکان آنها عواقب حقوقی در پی دارد.
سومین نکته توقعات بی جای والدین از گروه سازنده است؛ والدین کودکان به دلیل اینکه قیم فرزندان به شمار می روند و تمامی ارتباط گروه سازنده با کودکان باید از فیلتر والدین آنها بگذرد، گاهی از جانب فرزندان و برای فرزندان مطالباتی را مطرح می کنند که در وهله نخست، فرزندان آنها واجد شرایط برخی مطالبات نیست و مسئله دستمزد مهم ترین معضل حال حاضر برای همکاری با کودکان است در حالی که در اغلب فراخوان های همکاری برای فعالیت در سینما و تئاتر، همچنان عنوان “بدون دستمزد” را حتی برای نیروهای فنی و تخصصی سینمایی به طور مثال صدا بردار یدک می کشد، والدین کودکان بدون اینکه فرزندان آنها واقعا تجربه های تصویری و حتی تئاتری خوبی داشته باشد و حتی در زمره کودکان شناخته شده حال حاضر سینمای ایران همانند عرفان برزین قرار بگیرند، از گروه سازنده مطالبه دستمزد دارند؛ مطالبه ای که بیشتر به شوخی می نماید این در حالی است که بعضی از سینماگران و اهالی فن سینما بعد از تجربه عرصه های گوناگون هنوز به درستی نتوانسته اند از طریق سینما و تئاتر به امرار معاش بپردازند.
آخرین نکته دخالت والدین در مرحله تولید و پس تولید است و گاهی پا را از حد خودشان فراتر می نهند و برای تغییر برخی دیالوگ ها و صحنه ها، دریافت عکس های کودکان خودشان در پشت صحنه آثار، طراحی پوسترها و حتی ساخت تیزر به اظهار نظر می پردازند در صورتی که حضور والدین کودکان فقط به مرحله تولید محدود می شود و موارد بالا از اساس خارج از صلاحیت والدین کودکان است.
چنین اتفاقاتی بیشتر گریبانگیر آثار تلویزیونی، نمایش های خانگی، تلویزیون های اینترنتی و فیلم کوتاه است و کمتر در آثار سینمایی اینگونه معضلات به چشم می خورد اما در صورتی که به موقع به آنها پرداخت نشود، شاید در آینده فراگیر شود و معضلات بیشتری به بار آورد.
همه مسائلی که در بالا ذکر شد، در زیر شاخه “کمبود دانش سینمایی والدین کودکان بازیکر” قرار می گیرد و بهتر است والدین کودکان قبل از اینکه به فکر کسب منافع از طریق فرزندانشان به واسطه حضور در پروژه های سینمایی در عرصه های مختلف باشند، ابتدا دانش سینمایی خودشان را ارتقا دهند و از حق و حقوق گروه های سازنده نسبت به بازیگران اعم از بازیگران کودک و بازیگران بزرگسال و بالعکس اطلاع یابند تا موجبات ایجاد دردسر را برای گروه های سازنده آثار فراهم نیاورند.
منبع: سینما خانه
ارسال نظر