موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
128393
۲۹ آذر ۱۳۹۶
در نشست تخصصی قصه‌گویی مطرح شد؛

روش‌های تربیتی در قصه‌گویی قابلیت اجرا پیدا می‌کند

کارشناس حوزه تربیتی کودک و نوجوان گفت: روش‌های تربیتی می‌تواند در قصه‌گویی‌ها قابلیت اجرا پیدا کند.

به گزارش کودک پرس ، محمد گودرزی در نشست تخصصی با عنوان «تاثیر قصه‌گویی در مخاطب کنش‌گر» که در حاشیه بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه۴ کشور به میزبانی یزد برگزار شد، به تشریح کنش‌های مخاطبان در برابر قصه‌گویی پرداخت و اظهار داشت: نخستین کارکرد کنش تربیتی قصه، کارکرد کنش روایی است.

وی با اشاره به اینکه این قصه‌ها اغلب با روایت آغاز می‌شود، افزود: تمام نویسندگان حوزه کودک و نوجوان مسائل مهم را در قالب روایت مطرح می‌کنند بنابراین برای جلب نظر مخاطب باید ابتدا یک روایت متناسب با ساختار ذهنی کودک بسازیم زیرا روایت باعث می شود دو اتفاق در ذهن کودک بیفتد؛ نخست اینکه کودک به شنیدن ترغیب می‌شود و دوم اینکه کودک درگیر ماجرای قصه می‌شود.

گودرزی عنوان کرد: نویسندگان توانمند سعی می‌کنند با شروع داستان تعلیق ایجاد کنند تا با جذب و درگیر کردن مخاطب، پیام‌های تربیتی را مستقیم منتقل کند.

وی با ارائه تعریفی از روایت، بیان کرد: روایت عنصری است که نویسندگان در داستان ایجاد می‌کنند تا به یک موضوع، جریان داستانی ببخشند و مخاطب را جذب و درگیر کنند.

گودرزی با بیان اینکه دومین کنش، کنش نمایش یا رفتار به جای گفتار است، عنوان کرد: در این بخش، قصه‌گو با ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه مخاطب درگیر می‌شود و باید از آن به نحوی مطلوب استفاده کند.

وی با بیان اینکه مستقیم گویی، ضمیر خود آگاه را درگیر می کند و تاثیر آنی و کوتاه مدت دارد، تصریح کرد: غیرمستقیم گویی نیز ضمیر ناخود آگاه را درگیر کرده و کودک آن را جذب می‌کند و در زمان مناسب به نمایش می گذارد و هرگز نیز آن را فراموش نمی‌کند.

گودرزی تاکید کرد: مفاهیم ایثار، گذشت، فداکاری، غرور و … مسائل انتزاعی هستند و ادبیات و قصه مفاهیم انتزاعی را به مفاهیم بصری تبدیل می کند.

وی، کنش سوم را عادت زدایی دانست و افزود: عادت بزرگترین بلای ذهن است و در قدیم می‌گفتند هر کار خوبی باید ملکه ذهن بشود اما امروز می گویند تربیت یعنی فن بر هم زدن عادت ها.

گودرزی از عادت به عنوان بیماری ذهن یاد کرد و بیان داشت: در ادبیات، عنصری به اسم آشنایی زدایی وجود دارد که در تلاش برای بر هم زدن برخی عادت‌ها است.

وی با تفسیر کنش تفضیلی به عنوان چهارمین کنش قصه‌گویی بیان کرد: در این بخش باید فرا بگیریم که به مخاطب قصه یا همان کودکان مستقیم الگو ندهیم.

گودرزی تاکید کرد: در تعلیم و تربیت امروز، ارائه مستقیم الگو به کودک رد شده و تنها به دنبال به دنبال یافتن از درون خود کودک باید الگوی خود را پیدا کند.

وی ادامه داد: وقتی کودک وارد دنیای ادبیات می شود و بر اساس همان جذب و درگیر می شود، خودش الگوها را پیدا می کند.

بیستمین جشنواره قصه‌گویی منطقه ۴ کشور در استان یزد در حال برگزاری است و فردا برگزیدگان این بخش برای ورود به مرحله بین المللی این جشنواره معرفی خواهند شد.

منبع: مهر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.