126955
۲۵ آذر ۱۳۹۶

هفته سی و نهم بارداری

به گزارش کودک پرس ،این روزها دردهای ناگهانی دارید. کمر درد و زیر دل درد امانتان را بریده. اما فقط همین یک هفته مانده. همین یک هفته یعنی فقط چند روز ناقابل. دلتان می خواهد بدانید جنینتان در این روزهای آخر به چه شکل و قیافه است؟ پس بهتر است بروید و ادامه مطلب را […]

به گزارش کودک پرس ،این روزها دردهای ناگهانی دارید. کمر درد و زیر دل درد امانتان را بریده. اما فقط همین یک هفته مانده. همین یک هفته یعنی فقط چند روز ناقابل. دلتان می خواهد بدانید جنینتان در این روزهای آخر به چه شکل و قیافه است؟ پس بهتر است بروید و ادامه مطلب را بخوانید.

 

 

 وضعیت جنین

او دیگر کاری در کیسه آمنیون ندارد. همه اعضای بدنش به اندازه کافی رشد کرده‌اند. دیگر نیازی به ماندن او در اتاقک کیسه آب نیست. او چند هفته است که انتظار می‌کشد تا دنیای بیرون را ببیند. خسته هم شده است. حق دارد جایش تنگ است و منتظر لحظه‌ای است که رحم آمادگی خود را برای بیرون رفتن او اعلام کند. این روزها جنین با وزن حدود 3 کیلو و 500 گرم و قدی حدود 51 سانتی متر زمان سختی در رحم می‌گذراند.

قد: 51.7 سانتی متر

وزن: 3528 گرم

 

 

وضعیت مادر

رحم شما به تدریج طی این هفته و هفته آینده برای زایمان آماده می‌شود و گردن رحم نرم‌ و باز می‌شود. دردهایی که معمولا شما تاکنون تحمل می‌کردید بین 30 تا 40 ثانیه بود، اما اکنون مدت زمان آن افزایش پیدا کرده است. اگر دردها بیشتر از یک دقیقه و هر بار به مدت 5 دقیقه یک بار تکرار شوند احتمالا زمان آن رسیده تا زایمان کنید. بهتر است در این هفته‌ها حرکات جنین را کنترل کنید. اگر او به شدت تکان می‌خورد یا اینکه ناگهان آرام شده هرچه زودتر با پزشک تماس بگیرید و برای زایمان آماده شوید.

افزایش انقباضات براکستون هیکس:

از سه ماهه دوم بارداری به بعد عضلات رحم شروع به انقباض می کنند. در ابتدا این انقباضات قابل توجه نیست اما با نزدیک شدن به زمان زایمان، تعداد انقباضات و شدت آن ها افزایش می یابد. گاهی این انقضباتات با نظم و ریتمیک هستند و به یکدیگر نزدیک می شوند به شکلی شما فکر می کنید زمان زایمان نزدیک است. اما انقباضات اصلی با گذشت زمان طولانی تر و شدیدتر می شوند و با علائم دیگر زایمان همراه هستند. حتی اگر سایر علائم زایمان را مشاهده نکردید اما با گذشت زمان انقباضات افزایش یافتند یا جنین به شکل عجیبی بی تحرک شد، با پزشک تماس بگیرید.

ناراحتی در اطراف منطقه لگن:

اگر جنین به داخل منطقه لگن وارد شود به اندام های داخلی مانند مثانه و لگن فشار وارد می کند. در این حالت در قسمت پایین شکم احساس ناراحتی خواهید داشت. گاهی دردی مشابه تیر کشیدن در منطقه لگن تجربه می کنید که به خاطر چرخیدن سر جنین است.

درد و ناراحتی های عمومی:

استرس احساسی همراه با فشارهای فیزکی در بارداری باعث خستگی مادر می شود. اما اگر دائم این احساس را دارید با پزشک تماس بگیرید. این تغییرات ممکن است به خاطر کم خونی یا کم خوابی باشد. اما در برخی موارد این تغییرات و خستگی به خاطر نزدیک شدن به زایمان است.

ترشحات واژن:

اگر تا بحال ترشح واژن نداشته اید این هفته خواهید داشت. این ترشحات ممکن است یک دفعه خارج شوند یا به صورت کم کم خارج شوند. این ترشحات سفید رنگ هستند و گاهی همراه با خون می باشند. در واقع این نشانه اولیه زایمان است. اما منتظر بمانید زمان جمع کردن وسیله ها و بستری نیست. گاهی اوقات ترشحات واژن پیش از زایمان دیده می شوند اما گاهی یک یا دو روز بعد از ترشحات واژن درد زایمان شروع می شود. گاهی نیز ترشحات با ادرار خارج می شود و شما اصلا متوجه آن ها نمی شوید.

زایمان به چه صورت است؟

هیچ دو زایمانی شبیه هم نیستند. اما به طور کلی زایمان در سه فاز انجام می شود:

درد زایمان زودرس و فعال: این درد در حالتی به سراغ شما می آید که دهانه رحم رقیق شده باشد. در این حالت ترشحات قهوه ای از واژن خارج می شود که همراه با خون است. ترشحات واژن همراه با انقباضی دردناک است که حدود سی تا نود ثانیه طول می کشد. هنگامی که خانم وارد فاز درد فعال می شود انقباضات شدیدتر، طولانی تر، نزدیک به هم تر و قوی تر می شوند. دهانه رحم در این حالت گشاد می شود و به ده سانتی متر می رسد. برخی خانم ها از پادرد می نالند و برخی دیگر از حالت تهوع. گاهی در این مرحله کیسه آب پاره می شود. برای خانم هایی که زایمان اولشان است درد فعال حدود هشت ساعت طول می کشد. اما برای خانم هایی که قبلا زایمان از واژن داشته اند، درد فعال زیاد طول نمی کشد. پزشک توصیه می کند در این حالت فشار وارد کنید. در این حالت دهانه رحم به خوبی گشاد نشده است و فشار باعث می شود دهانه رحم ورم کند.

فاز دوم: فاز دوم از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد. پزشک از شما می خواهد بعد از هر انقباض فشار وارد کنید تا سرعت فرایند افزایش یابد. اما گاهی نیز پزشک می خواهد فشار را آرام وارد کنید یا فشار وارد نکنید. این مسئله باعث می شود ماهیچه های واژن به صورت طبیعی کشیده شوند و در اثر فشار پاره نشوند. در این حالت جنین به آرامی از کانال تولد عبور می کند. بعد از این که سر جنین خارج شد پزشک از آزاد بودن بند ناف مطمئن می شود تا بتواند سایر بدن جنین را بیرون بکشد.

فاز سوم: فاز سوم حدود پنج تا سی دقیقه طول می کشد و این زمان به خروج جفت از بدن بستگی دارد. پزشک باید از تحت کنترل بودن خونریزی نیز مطمئن شود. پزشک از شما می خواهد برای بار آخر فشار وارد کنید تا جفت از بدن خارج شود. نهایتا پزشک قرصی برای کاهش خونریزی به شما می دهد.

 

 

تغذیه هفته سی و نهم بارداری

قبل از رفتن به بیمارستان سعی کنید با خوردن تنقلات سبک مثل میوه، نان تست، بیسکویت یا سوپ، انرژی کسب کنید. زمانی که به بیمارستان می روید، خوردن غذا ممنوع خواهد بود. در آن حالت به دلیل تهوع خودتان هم میلی به خوردن نخواهید داشت، حتی ممکن است بالا بیاورید و این خود دلیلی محکم برای دوری از میان وعده ها در بیمارستان است. زمان شروع درد، نوشیدن مایعات مفید خواهد بود.

 

 

توصیه های مذهبی

برای کاهش درد زایمان پیامبر اسلام فرموده اند : “اگر سوره انشقاق را نوشته و همراه زنی که زایمان برای او سخت است بگردانند و یا این سوره را آن زن بخواند، فرزندش به آسانی و به سرعت به دنیا می آید.” از دیگر توصیه ها نشستن در آب مطبوخ جوشانده برگ و دانه تخم شنبلیله است که سبب آسانی زایمان خواهد شد. رازیانه هم در روزهای آخر بارداری برای زایمان آسان مفید است و سبب زیاد شدن شیر مادر می شود.

 

 

بایدها و نبایدها

حتی پس از گذشت 40 هفته از بارداریتان احتمالاً برای شروع زایمان و رفتن به بیمارستان و انجام امور سراسیمه هستید. برای پیشگیری از این اضطراب لحظات آخر:
• مطمئن شوید که کیف بیمارستان را آماده کرده اید. همچنین می توانید از قبل لیست اقلامی که می خواهید در لحظه آخر بردارید را تهیه کنید.
• بهتر است کیف پول خود را نیز برای پرداخت هزینه پارکینگ بیمارستان و خرید نوشیدنی های لازم به همراه داشته باشید.
• وظایف هر کس را مشخص کنید، بطور مثال همسرتان می تواند تنقلات را آماده کند.
• یک بار بصورت آزمایشی به بیمارستان بروید، با این کار خواهید دانست در چه مناطقی ترافیک وجود دارد، مسیرهای میانبر کدامند و کجا می توانید جای پارک پیدا کنید. همچنین می توانید این کار را در ساعات مختلف روز انجام دهید تا در روز زایمان به زمان تعطیلی مدارس و مکان های شلوغ و پرترافیک برخورد نکنید. همچنین بهتر است از چگونگی ورود به بخش زنان و زایمان بیمارستان هنگام شب نیز اطلاعاتی داشته باشید.
• مهم تر از هر چیزی، مضطرب نباشید. اکثر مادران به موقع به بیمارستان می رسند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار