126865
۲۵ آذر ۱۳۹۶

هفته سی و یکم بارداری

به گزارش کودک پرس ،خبر خوب این هفته تغییراتی است که در سینه هایتان مشاهده می کنید. در این هفته ممکن است شاهد ترشح آغوز یا پیش شیر باشید. این هفته جنین از روزهای قبل بزرگتر و کاملتر است. سرش را هم به راحتی به راست و چپ می چرخاند و چه خبری بهتر از […]

به گزارش کودک پرس ،خبر خوب این هفته تغییراتی است که در سینه هایتان مشاهده می کنید. در این هفته ممکن است شاهد ترشح آغوز یا پیش شیر باشید. این هفته جنین از روزهای قبل بزرگتر و کاملتر است. سرش را هم به راحتی به راست و چپ می چرخاند و چه خبری بهتر از این؟ البته هم مادر و هم جنین تغییرات بیشتری در این هفته دارند که در ادامه مطلب می توانید بخوانید.

 

 

 وضعیت جنین

از این هفته جنین شما بیشتر می‌خوابد. پس لطفا سکوت را رعایت کنید تا به خوبی استراحت کند. دلیل زیاد تکان نخوردن جنین هم همین است. او حالا دستهایش را زیرچانه‌اش می‌گذارد و پاهایش را داخل قفسه سینه جمع می‌کند و چرت می‌زند. جایش کوچک شده و او ترجیح می‌دهد بخوابد.

موهای کرکی در حال محو شدن است و ابرو، مژه و موهای سرش هم رشد کرده‌اند. او فقط آماده بیرون آمدن از شکم مادر است.

قد: 41.1 سانتی متر

وزن: 1519 گرم

 

وضعیت مادر

این هفته باز هم با شکم بزرگ و اضافه وزن درگیر هستید. شکم شما آن‌قدر بزرگ شده که دچار تنگی نفس شده‌اید و احساس می‌کنید با چند قدمی که بر می‌دارید نفستان می‌گیرد و مجبور هستید بنشینید و استراحت کنید. رحم شما اکنون 11 سانتی متر بالاتر از ناف قرارگرفته و در مقایسه با هفته دوازدهم رحم کل فضای شکم شما را در برگرفته است. در این هفته افزایش وزنتان در حدود 5/9 تا 12 کیلو می‌شود.

 

 

علائم طبیعی درهفته 31 بارداری

اگر زن باردار قبل از بارداری فشارخون 60 روی 100 داشت و حالا در دوران بارداری فشار خون 90 روی 130 است این خانم باردار دچار افزایش فشارخون شده است. اگر بيمار بعد از هفته بيستم بارداری دچار افزايش فشار خون شد ولی بدون دفع پروتئین در ادرار باشد، افزايش فشار خون به علت بارداری است ولی اگر خانم‌ها بعد از طی نيمه اول بارداری دچار افزايش فشارخون می‌شوند و در ادرار پروتئین دفع می‌شود این نشانه پره اكلامپسی است. ابتلا به افزايش فشار خون بارداری خطرات ديگری از‌جمله عقب افتادن رشد در داخل رحم، زايمان زودرس، جداشدگی جفت و مرده‌زایی را به دنبال دارد.

مهم‌ترین نکته در فشار خون تشخیص به موقع آن است و این که جزء کدام گروه است به تشخیص به موقع بستگی دارد. اساسا معاینات دوران بارداری هر ماه تا 28 هفتگی سپس هر دو هفته تا 36 هفتگی و بعد از آن به صورت هفتگی تا زمان زایمان است. این پیگیری‌ها کمک می‌کند که در اولین فرصت تشخیص افزایش فشار خون صورت گیرد.

علائم هشدار دهنده زایمان زودرس در هفته 31 بارداری:

یک نوزاد طبیعی پس از سی و هفت تا چهل هفته بارداری به دنیا می آید. اما انقباضات پیش از هفته سی و هفتم بارداری نشانه زایمان زودرس است. فرزندی که پیش از هفته سی و هفتم به دنیا می آید نارس است. این فرزندان نیاز به مراقبت های وِیژه داند و باید مقدار قند خون، عفونت ها و هیپوترمی آن ها بررسی شود.

علائم زایمان زودرس شامل:

درد شدید شکم
خونریزی
سرگیجه شدید

خونریزی زمانی اتفاق می افتد که جفت رشد کمی دارد و بر روی دهانه رحم را می پوشاند. به پشت دراز کشیدن، کم خونی شدید و قند خون پایین دلایل سرگیجه می باشد. اگر سرگیجه طولانی مدت یا سردرد شدید یا تپش قلب دارید بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

اکنون می دانید در هفته سی و یکم بارداری چه اتفاقی می افتد.

 

 

تغذیه درهفته31 بارداری

برای بسیاری از زنان باردار مصرف روزانه میوه وسبزیجات در این دوران توصیه شده است. اما بعضی از زنان نمی‌دانند این مقدار را چگونه در برنامه غذایی خود جای دهند. ما در اینجا راه های ساده ‌ای را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
* مقداری کلم خرد شده را با سس سالاد مخلوط کنید، سپس سیب و آناناس خرد شده را به آن اضافه کنید.
* هویج رنده شده و کدو تنبل را با سس اسپاگتی مخلوط کنید.
* گوجه فرنگی خرد شده و تازه را به همراه گشنیز به سس سالسا بیافزایید.

 

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته سی و یکم بارداری

در نمازهای یومیه سوره “قدر” و “اخلاص” را بخوانید.

از خوردن خربزه بعد از هر غذا کوتاهی نکنید زیرا نقل است که خوردن خربزه توسط زن باردار سبب می‌شود که فرزند خوش‌رو و خوش‌خلق شود. البته از خوردن خربزه بعد و قبل از آب خوردن پرهیز کنید.

توصیه‌شده است که در موقع تکان بچه دست را روی شکم بگذارید و صلوات و سوره “توحید” را تلاوت کنید.

از معاصی، خصوصا دروغ و غیبت دوری‌کنید و حتما نماز را اول وقت بخوانید. از امام صادق نقل‌شده است که خوردن کدو سبب افزایش حافظه مادر و کودک می‌گردد.

 

 

باید ها و نباید ها

شما می توانید ورزش های شکمی انجام دهید امّا در سه ماهه دوم و سوم نباید آنها را در حالیکه به پشت دراز کشیده اید انجام دهید. خوابیدن به پشت در این دوره از بارداری خطرناک است چراکه ممکن است در این وضعیت جنین بروی رگ اصلی سیاهرگ شما که خون را به قلب باز می گرداند، فشار وارد کند.
این امر باعث افت فشار شما شده و اکسیژن رسانی به جنین را نیز مختل می کند. اولین نشانه این مشکل، احساس سرگیجه در شماست: همه علائم باید با چرخیدن به سمت چپ از بین بروند، اما اگر این علائم ادامه داشتند حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
ورزش کردن علاوه بر اینکه برای سلامت شما موثر بوده و باعث افزایش انرژی شما می شود، می تواند بدن تان را برای درد زایمان و تولد فرزندتان نیز آماده کند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار