126833
۲۵ آذر ۱۳۹۶

هفته سی‌ام بارداری

به گزارش کودک پرس ،خبر خوب این است که جنینتان به نور واکنش نشان می دهد. شما هم کمی حالتان دگرگون است. درست که نمی توانید راه بروید، سایز پایتان هم بیشتر شده و کفشها کوچک شده و .. به اندازه کافی هم عصبانی هستید تازه تغییرات هورمونی هم ممکن است باعث شود که حالت‌های […]

به گزارش کودک پرس ،خبر خوب این است که جنینتان به نور واکنش نشان می دهد. شما هم کمی حالتان دگرگون است. درست که نمی توانید راه بروید، سایز پایتان هم بیشتر شده و کفشها کوچک شده و .. به اندازه کافی هم عصبانی هستید تازه تغییرات هورمونی هم ممکن است باعث شود که حالت‌های ماه‌های اول دوباره برگردند. اما شما به این چیزهای گذرا فکر نکنید. به این فکر کنید که دیگر چیزی به پایان مسیر باقی نمانده است و باید به استقبال روزهای خوب بروید.

 

 

وضعیت جنین

لگدها و شیطنت‌هایش همچنان ادامه دارد. جنین روز به روز بزرگتر می‌شود و جای بیشتری می‌خواهد. جنین در حال حاضر یک کیلو و 300 گرم وزن و طول بدن او از سر تا نوک انگشتانش حدود 40 تا 45 سانتی‌متر است. به تدریج حرکات او بیشتر می‌شود البته با سرعتی خیلی بیشتر از روزهای قبل. رشد او مثل هفته‌های گذشته زیاد نیست فقط سلول‌های خاکستری مغزش با سرعت زیادی در حال رشد هستند تا اندازه جمجمه و دور سرش بیشتر شود. تقریبا همه چیز برای بیرون آمدن آماده است، البته جنین باید چند هفته دیگر در شکم شما بماند تا حسابی اعضای بدنش در مایع آمنیون جا بیفتد.

قد: 40.4 سانتی متر

وزن: 1333 گرم

 

 

وضعیت مادر

این هفته رحم حدود 10 سانتی‌متر بالاتر از ناف قرارگرفته و چهره‌ای پف کرده دارید. پوست شکم کشیده شده و تصور می‌کنید که دیگر جایی برای بزرگتر شدن شکمتان باقی نمانده است. نگران نباشید همچنان قرار است که جفت، جنین و رحم شما بزرگتر شود. با این حالت‌ بدنتان سنگین‌تر، بزرگتر و بی‌تناسب‌تر می‌شود. بزرگ شدن رحم باعث می‌شود احساس کنید اعضای داخلی بدنتان به بیرون فشرده می‌شوند. برای اینکه راحت‌تر باشید بهتر است صحیح بنشنید، بایستید و هنگام بلند شدن از حالت خوابیده به نشسته به توصیه‌های پزشکتان عمل کنید. دراین زمان خلق و خوی شما هم دوباره دستخوش تحولاتی می‌شود. حتی اگر اهل بروزدادن احساسات خود نباشید اما در این هفته با شنیدن یک خبر یا داستان غم انگیز گریه می‌کنید و خودتان هم نمی‌دانید چرا اینگونه احساساتی می‌شوید. این زمانی است که ممکن است بعضی از زنان باردار گرفتار افسردگی شوند حواستان را خیلی جمع کنید.

 

 

تغذیه درهفته 30 بارداری

نوعی چربی با نام اختصاری DHA وجود دارد که برای پرورش مغز و بافت ‌های عصبی بسیار مفید است. این نوع چربی در روغن تخم کتان، روغن گردو و همچنین در ماهی‌ های چرب، مانند سالمون نیز به وفور یافت می شود. از روغن گردو می توانید برای سالاد استفاده کنید. این روغن باید جایگزین روغن های مصرفی باشد.

برای تغذیه در هفته 30 بارداری به خواص سیب‌زمینی احتیاج دارید، البته بهتر است به‌صورت آب پز یا تنوری تهیه شود و حتی‌المقدور از مصرف آن به‌صورت سرخ‌کرده پرهیز کنید.

اگر سیب‌زمینی را به‌خوبی شسته و با پوست طبخ کنید، خواص غذایی آن بیشتر حفظ می‌شود.

سعی کنید به‌جای استفاده از سس مایونز برای سالاد از آب‌لیمو، آب‌نارنج، آب‌غوره کم‌نمک و روغن‌زیتون استفاده کنید و یا مقداری ماست را با این مواد ترکیب کنید و به‌عنوان سس سالاد استفاده کنید.

اگر هنوز می‌پرسید در هفته 30 بارداری چه چیزی بخوریم باید بگوییم کشک را هم در برنامه غذایی خود جا بدهید.

منابع غنی پروتئین، کلسیم، فسفر و آهن می‌باشد و می‌توانید آن را به‌تنهایی یا مخلوط با انواع غذاها استفاده کنید. البته حتما از کشک پاستوریزه استفاده کنید و قبل از استفاده آن را 5 تا 10 دقیقه بجوشانید.

 

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته سی‌ام بارداری

جنین در این ماه هماهنگی بیشتری در حرکات به دست می‌آورد و تنوع حرکات جنین زیاد شده و به‌خوبی می‌تواند خود را حرکت دهد.

روزهای دوشنبه سوره “النحل” را بخوانید و روزهای پنج‌شنبه و جمعه سوره “یس” و “ملک” را بخوانید.

در تمام ماه‌های هفتم، هشتم و نهم سوره “نور” را قرائت کنید. فرستادن روزانه 140 صلوات را فراموش نکنید.

خوردن پرتقال که سرشار از کلسیم است باعث می‌شود که طفل قدری کوچک‌تر گشته و در موقع وضع حمل فشار کمتر شود.

 

 

باید ها و نباید ها

ریه های شما در زمان بارداری باید بیشتر کار کنند تا بتوانند افزایش نیاز بدن به اکسیژن را تامین کنند. برای اینکه حجم بیشتری از هوا وارد ریه ها شود دنده های شما از پهلو باز می شوند و ظرفیت ریه به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند. به این ترتیب تعداد دفعات نفس کشیدن شما بیشتر از افراد عادی می شود و به خصوص از اواسط بارداری به بعد اینگونه به نظر می رسد که دچار تنگی نفس شده اید. اکثر خانم ها در طول سه ماهه آخر بارداری حتی با انجام فعالیت های مختصر نیز دچار تنگی نفس می شوند. دلیل این امر آن است که رحم با بزرگتر شدن خود به ریه ها فشار وارد می کند. ولی با این حال، تنگی نفس می تواند یکی از علائم کم خونی نیز باشد که در این صورت باید حتماً تحت درمان قرار بگیرید. مشکل تنگی نفس با قرار گرفتن سر جنین در لگن و مهیا شدن او برای زایمان تا حدودی برطرف می شود.

 

 

موارد قابل توجه برای این هفته

در این هفته های پایانی احتمالاً پزشکتان از شما می خواهد که از این به بعد تعداد مراجعات خود را بیشتر کنید پس باید از هم اکنون خود را مهیا کنید که وقت بیشتری را در سالن انتظار مطب بگذرانید.
این مساله بسیار حائز اهمیت است که همواره به یاد داشته باشید بارداری فرایندی طبیعی است. ولی از آنجایی که به دلیل ویزیت های منظم پیش از زایمان مجبورید زمان زیادی را در سالن انتظار مطب پزشکتان بگذرانید پس طبیعی است که گاهی در آنجا با اشخاصی روبرو شوید که به دلیل بیماری ها و مشکلات مختلف پزشکی به مطب مراجعه کرده اند. این مساله باعث می شود خود را بیمار احساس کرده و فکر کنید که شما هم دچار یک مشکل پزشکی هستید. ولی حتی با وجود مراجعات مکرر به بیمارستان مطمئن باشید که در سلامت کامل به سر می برید. در حقیقت شما فقط باردارید و بیمار نیستید.
در هر نوبت از ویزیت های پیش از زایمان برای اطمینان از عدم وجود پروتئین در ادرار برایتان آزمایش ادرار تجویز خواهد شد. اگر احساس می کنید نگه داشتن ظرف کوچک آزمایش و جمع کردن نمونه در آن هر بار برایتان مشکل تر از قبل می شود نگران نباشید چون فقط مقدار کمی ادرار برای آزمایش کافی است.
درست است که ویزیت های منظم بارداری زمان زیادی از روزتان را به خود اختصاص خواهند داد ولی در حقیقت آنها به منزله اطمینان خاطر از سلامت فرزندتان هستند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار