126792
۲۵ آذر ۱۳۹۶

هفته بیست و نهم بارداری

به گزارش کودک پرس ،در این هفته باید توانایی حس حرکات جنین را بیشتر از همیشه داشته باشید و حواستان هم باشد که چه حرکاتی انجام می دهد چون خیلی مهم است. به ضرباتی که جنین با آرنج یا پا می‌زند توجه کنید و اگر احساس کردید که فعالیتش کم شده حتما به پزشک خبر […]

به گزارش کودک پرس ،در این هفته باید توانایی حس حرکات جنین را بیشتر از همیشه داشته باشید و حواستان هم باشد که چه حرکاتی انجام می دهد چون خیلی مهم است. به ضرباتی که جنین با آرنج یا پا می‌زند توجه کنید و اگر احساس کردید که فعالیتش کم شده حتما به پزشک خبر بدهید. حواستان هم به خورد خوراک و قرصهای مکملی که پزشکتان تجویز کرده باشد. اسکلت جنین در این مرحله در حال محکم شدن است و به مقدار زیادی کلسیم نیاز دارد. اگر می خواهید اندازه و تغییر وزن جنینتان را بررسی کنید ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

 

 وضعیت جنین

رشد او از این هفته به بعد کمتر از یک سانتی‌متر است، اما وزنش حدود 150 تا 200 گرم در هفته بیشتر می شود. سیستم تنفسی او همچنان در حال رشد است و مجاری هوایی او مثل درختی در حال گسترش در ریه‌هایش شکل گرفته اند.سلول‌های عصبی مغز او با سرعت عجیبی در حال ساخته شدن هستند. موهای لانگو را که به یاد می‌آورید در تمام سطح بدنش دیده می شود به تدریج این موها طی هفته های اخیر در رحم از روی بدنش ناپدید می‌شود. البته شاید بخشی از این موها را شما در زمان تولد ببینید که چندان تعجبی ندارد و این موها بعد از مدتی از بین می رود.

قد: 39.4 سانتی متر

وزن: 1165.7 گرم

 

وضعیت مادر

در این هفته ورم اعضای بدن بیشتر از همیشه است. بهتر است حلقه ازدواج یا انگشتر و النگوهایتان را در بیاورید. در این زمان پستان‌های شما سنگین و متورم شده و رگ‌های شما بیشتر نمایان است. نوک پستانها تیره‌تر می‌شود. همه این تغییرات برای آماده‌سازی بدن شما برای شیردهی به نوزاد است. نشستن و بلند شدن برای شما دیگر از این هفته کار آسانی نیست و به استراحت بیشتری نیاز دارید. بزرگ شدن شکمتان هم دلیل دیگری است که باعث می‌شود نتوانید تعادل خود را به خوبی حفظ کنید و شاید مجبور شوید پاهایتان را با فاصله از هم قرار بدهید. سه ماه سوم بارداری زمانی است که شما تغییراتی را در دمای بدنی خود احساس می‌کنید. حرکات جنین را بیشتر از قبل احساس می‌کنید. جنین هم دلش می‌خواهد بدنش را کش و قوس دهد اما فضای رحم دیگر اجازه این کار را به او نمی‌دهد آنقدر بزرگ شده که کل فضای رحم را پرکرده است. تکرر ادرار ممکن است با بزرگ شدن رحم و فشاری که بر مثانه می‌آورد دوباره به سراغ شما بیاید.

 

 

علائم طبیعی درهفته 29 بارداری

سندروم پای بی قرار بیماری است که در آن احساس ناخوشاندی و آزاردهنده‌ای مثل مور مور شدن یا حرکت حشره روی پا تجربه می‌کنید احساسی که شما را از خوابیدن باز می‌دارد و همانند اسمش آرامش را از شما دور می‌کند. این مشکل باعث می‌شود بخواهید مدام پايتان را حرکت دهيد. اين حالت‌ها اغلب به شکل احساس قلقلک، سوزن سوزن شدن، تير کشيدن، کشيدن پا يا حالت خزيدن توصيف می‌شوند.

حرکت دادن پا حداقل براي مدتی کوتاه باعث بهبودي اين احساس می‌شود. اين مشکل معمولا هنگام شب و هنگامي که سعي در شل کردن پا برای خواب داريد، پيش می‌آيد. ماده ای به نام دوپامین از علت های این مشکل شناخته می‌شود که با تجویز دارویی دوپامین حل می‌شود. علت‌های این بیماری :

1. پایین بودن سطح آهن موجود در خون و اختلال جریان خون در پاها

2. اختلال اعصاب ناحیه نخاع یا پاها

3. اختلالات عضلانی

4. اعتیاد داشتن به الکل

5. کمبود ویتامین‌ها یا مواد معدنی خاص

این بیماری در زنان باردار معمولا بعد از زایمان از بین می‌رود، اما اگر این اتفاق نیفتاد باید با پزشک مشورت شود.
رگ های واریسی در هفته بیست و نهم بارداری:

باید مراقب رگ های واریسی در طول بارداری باشید. این مشکل تقریبا چهل درصد خانم ها را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر پیش از بارداری واریس داشتید، در طول بارداری بدتر می شود. اما اگر نداشتید در برخی مراحل بارداری با آن مواجه می شوید. نگران این رگ های متورم نباشید. فقط نمی توانید دیگر لباس های کوتاه بپوشید و باید پاها را بپوشانید. ممکن است اصلا در طول بارداری دچار واریس نشوید.

دلایل ظهور رگ های واریسی در طول بارداری عبارتند از:

افزایش فشار بر رگ های لگن
شل شدن عضلات با تغییرات هورمونی
ایستادن برای مدت طولانی

رگ های واریسی دردناک هستند. بهتر است پیش از اتفاق افتادن از آن ها جلوگیری شود. انجام ورزش های منظم و جلوگیری از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی به پیشگیری از واریس کمک می کند. در واقع باید به جریان خون در رگ ها اجازه دهید آزادانه چرخش داشته باشند.

در مواردی که مشکل حاد است می توانید با پزشک صحبت کنید و او داروهای لازم و شلنگ های مخصوص به شما می دهد.

 

 

تغذیه درهفته 29 بارداری

انقباض ناگهانی عضلات پا که معمولا در شب اتفاق می‌افتد می‌تواند از نشانه‌های کمبود کلسیم باشد. در برنامه تغذیه در هفته 29 بارداری برای خود حتما دریافت کلسیم را در نظر بگیرید.

در مراحل پیشرفته‌تر نیز کاهش کلسیم بدن می‌تواند موجب به هم خوردن سیستم انعقاد طبیعی خون و خونریزی زیاد به علت زخم یا ضربه شود.

حتی در صورت مصرف کافی شیر و لبنیات نیز نمی‌توان اطمینان داشت که کلسیم کافی به بدن رسیده است زیرا باید ویتامین D کافی نیز در بدن وجود داشته باشد تا موجب افزایش جذب کلسیم شود.

اگر روزانه به مدت 10 دقیقه پوست خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید می‌توانید مطمئن باشید که ویتامین D به مقدار کافی به بدنتان رسیده است.

البته اشعه آفتابی که برای ساخت ویتامین D در بدن موردنیاز است می‌تواند از روی لباس با رنگ روشن نیز با درجات کمتر جذب شود و تولید ویتامین D نماید.

 

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته بیست و نهم بارداری

از ماه هفتم به بعد پس از نماز صبح سوره “انعام” را بر بادام بخوانید و آن را بخورید، این کار را تا 40 روز ادامه دهید.

خواندن اذان و اقامه و نماز شب را فراموش نکنید. بیست‌ونه هفتگی بارداری یعنی ماه هفتم ماه اعصاب است زیرا در این ماه مراکز عصبی مختلفی رشد می‌کنند و اتصال‌های عصبی پیچیده‌تری به وجود می‌آیند.

خوردن انار را فراموش نکنید چون میل کردن انار در روزهای جمعه و قبل از صبحانه بسیار توصیه‌شده است و نقل است که هر کس یک عدد انار بخورد دل او را نورانی کند و وسوسه‌های شیطان را تا 40 روز دور می‌کند.

 

 

بایدها و نبایدها

برای کمک به رشد جنین و حفظ سلامتی کامل خود باید مصرف منابع غذایی حاوی پروتئین را افزایش دهید. بنابراین سعی کنید غذاهایی مانند تخم مرغ، پنیر، گوشت قرمز بدون چربی، ماهی، حبوبات، نان و غلات را در وعده های غذایی خود بگنجانید. در کنار وعده های اصلی استفاده از میوه، سبزیجات، آجیل دانه ها و کربوهیدرات تصفیه شده را فراموش نکنید.
تعداد وعده های غذایی خود را کمتر کرده و در عوض آن را به 5 تا 7 وعده در روز افزایش دهید. اگر معمولا برای ناهار سوپ یا ساندویچ میل می کنید سعی کنید سوپ را در اواسط صبح خورده و ساندویچ خود را کمی دیرتر میل کنید. برای عصرها تنقلاتی نظیر سبزیجات خام، پنیر، آجیل و میوه در نظر داشته باشید. می توانید در آغاز شب یک کاسه سوپ جو و چند ساعت بعد کمی میوه میل کنید.
هیچ قانونی وجود ندارد که تعیین کند چه ساعت هایی از روز باید غذا بخورید. پس فقط در صورت احساس گرسنگی به خوردن غذا بپردازید. تا زمانی که مواد غذایی مورد نیاز بدن خود را تامین کرده و پُرخوری نکنید می توانید هر زمان که میل داشتید چیزی بخورید کنید.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار