126778
۲۵ آذر ۱۳۹۶

هفته بیست و هشتم بارداری

به گزارش کودک پرس ،جنین در بهترین وضعیت خود قرار دارد. چشمانش را باز می کند، مژه هم دارد. درست است روز به روز راه رفتن و نشستن و بلند شدن برایتان سخت تر از قبل می شود اما چیز دیگری نمانده است. فقط باید آرامشتان را حفظ کنید و با خیال راحت روزهایی را […]

به گزارش کودک پرس ،جنین در بهترین وضعیت خود قرار دارد. چشمانش را باز می کند، مژه هم دارد. درست است روز به روز راه رفتن و نشستن و بلند شدن برایتان سخت تر از قبل می شود اما چیز دیگری نمانده است. فقط باید آرامشتان را حفظ کنید و با خیال راحت روزهایی را تصور کنید که نوزاد زیبا و سلامتتان را به آغوش گرفته اید و همه این هفته ها هم تمام شده است. دلتان می خواهد ببینید چربی و زون جنین چقدر است؟ ادامه مطلب را حتما بخوانید.

 

 

 وضعیت جنین

چه خبری بهتر از این؟ از این هفته به بعد جنین شما باهوش‌تر می‌شود. مغز او که تا حالا صاف بوده تغییر شکل می‌دهد. شیارها و برجستگی‌هایی پدید می‌آید. این شیارها در نهایت با تکامل در هفته های‌آینده چین‌خوردگی‌های مغز را ایجاد می‌کنند. با این تغییرات حجم بافت‌های مغز جنین هم بیشتر می‌شود. مغز جنین تنفس‌ او را کنترل و دمای بدنش را تنظیم می‌کند.

جنین درون استخر آمنیون چیزی نمی‌بیند اما چشم‌هایش را باز و بسته می‌کند. اگر نور شدید در اطراف شکم شما باشد او احتمالا متوجه نور می‌شود. جنین خواب هم می‌بیند. به همین دلیل وقتی پلک‌هایش بسته است چشمانش حرکت می‌کند. او از وقتی می‌خوابد، خواب هم می‌بیند. جنین‌های بازیگوش از این هفته صبر و تحملشان را از دست می‌دهند و خودشان را آماده می‌کنند که تا 12 هفته دیگر بیرون بیایند. به همین دلیل تا جایی‌ که بتوانند خودشان را در رحم می‌چرخانند تا سرشان به سمت دهانه رحم قرار بگیرد. در سه هفته گذشته رنگ ابرو و مژه‌هایش مشخص شده و زیرپوستش بافت چربی جمع شده است. این چربی جنین را تپل‌تر از سابق کرده و دیگر پوستش چروک نیست. وزن او نسبت به هفته 24 دو برابر شده است.

قد: 38.1 سانتی متر

وزن: 1038 گرم

 

 

وضعیت مادر

شکم شما بزرگ شده است به همین دلیل شاید کمی در راه رفتن احساس خستگی کنید. اکنون شکم شما 8 سانتی‌متر بالاتر از ناف قرار گرفته است. در این هفته بیشترین میزان اضافه وزن را تجربه می‌کنید. اگر آخر هفته احساس سنگینی به دلیل وزن 5/7 تا 11 کیلویی است که تا کنون به بدنتان اضافه شده است. در این هفته ممکن است سینه‌های شما شروع به تولید آغوز کند. آغوز مایع روشن و زردرنگی است که از پستان‌های شما ترشح می‌شود و نشان می‌دهد که بدن شما خودش را برای نوزاد آماده می‌کند. آغوز نخستین مرحله از شیرمادر است که تا چند روز بعد از زایمان ترشح می‌شود و بهترین ماده غذایی است که نوزاد می‌تواند آن را دریافت کند.

 

 

تغذیه درهفته 28 بارداری

برای تغذیه مادر در هفته 28 بارداری، ماست را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

ماست تقریبا غذای کاملی در دوران بارداری است که سرشار از کلسیم، پروتئین، چربی کم و مغذی است.

برخی از ماست‌ها دارای باکتری‌های زنده و فعال هستند که این باکتری‌ها از نوع مفید می‌باشند و در هضم غذا، جذب مواد مغذی، تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر سیستم گوارش دخیل می‌شوند.

ماست را می‌توانید به‌صورت ساده بخورید یا اگر دوست دارید می‌توانید آن را با خیار بدون پوست، شوید تازه و پودر سیر مخلوط‌کنید و میل کنید.

هم‌چنین می‌توانید یک فنجان ماست را با نصف فنجان سس مکزیکی مخلوط‌کنید و از آن به‌ عنوان سس تند برای ماهی یا مرغ و سبزیجات استفاده کنید.

 

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته بیست‌وهشتم بارداری

جنین در این ماه دست‌ها را روی سینه می‌گذارد و زانوها را روی شکم خم می‌کند.

سعی کنید در دوران بارداری همیشه با وضو باشید. بعد از هر نماز و شب‌ها قبل از خواب تسبیحات حضرت زهرا را بخوانید.

خواندن 40 بار دعای توسل نیز توصیه‌شده است.

در خصوص تغذیه هم خوردن کاسنی بسیار توصیه‌شده است که سبب افزایش دارایی و تولد فرزند پسر خواهد شد.

حضرت محمد کاسنی را سید سبزی‌ها نامیده‌اند و از حضرت علی و امام باقر نقل‌شده که آن را میوه بهشتی نامیده‌اند.

 

 

علائم طبیعی درهفته 28 بارداری

1. ترشح شیر از نوک پستان: این ترشحات آماده شدن سینه های شما برای شیردهی است و کاملا طبیعی میباشد.

2. احساس خستگی : به علت افزایش وزن و بزرگ شدن شکم میباشد. بهترین روش برای کم کردن آن فشار نیاوردن به خود و کارهای سنگین نکردن است.

3. درد مفاصل: اگر کارتان طوری است که زمان‌های طولانی پشت میز و کامپیوتر هستید، حتماً به انگشتان و مچ دست‌های خود استراحت کافی را بدهید. جنین شما در این زمان مایعات زیادی مصرف می کند که این موجب تورم و درد و ناراحتی در شما می شود. هنگام نشستن پشت میز، از صحیح بودن حالت بدن خود مطمئن شوید. دست‌ها حتماً باید به صورت موازی با میز قرار گیرد و نه خیلی جلو و نه خیلی عقب برود.

4. سردرد: گاهی اوقات بانوان باردار در هفته 28 بارداری دچار سردردهای می‌شوند که این سردردها ویژه ماه سه ماهه اول و سوم بارداری است. این سردرد برای آنهایی که بیش از بارداری به میگرن دچار بوده‌اند تقریبا کشنده می‌شود، اما این را باید بدانید که تنها می‌توانید استامینوفن بخورید. در صورتی که با اختلال دید مواجه هستید حتما با پزشک تماس بگیرید علت این سردرها می‌تواند بالارفتن فشار خون شما باشد. معمولا در سه ماه سوم بارداری علت سردرد یا فشار خون بالاست یا پروتئین زیادی از خون شما دفع می‌شود. البته سردردها می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد ( علت های سردرد بارداری) چند راهکار به شما برای کاهش سردردهای این دوران کمک می‌کند:

* روش های شل‌سازی بدن (آموزش شل سازی بدن)

* دوش‌های متناوب با اب گرم و سرد

* ماساژ گیجگاهی، شانه و گردن

اختلال عملکرد سمفیز پوبیس چیست؟

اگرچه شنیدن اسم سمفیز پوبیس برای بار اول ترسناک است اما این مشکل فقط نوعی مشکل در مفاصل لگن است.

در طول بارداری هورمونی به اسم ریلکسین ترشح می شود که باعث می شود رباط ها همراستا به استخوان های لگن بمانند و باعث شل شدن و آرامش آنها می شود. این مسئله باعث ناثباتی مفاصل لگن می شود که باعث درد میشود.

ممکن است مشکل در راه رفتن، ایستادن و چرخیدن در هنگام خواب داشته باشید زیرا هنگامی که یک طرف مفاصل بیشتر از دیگری حرکت می کند، نامتعادل بودن باعث ایجاد درد می شود.

اگر درد غیرقابل تحمل بود با پزشک صحبت کنید. او به شما ورزش های مناسب یا کمربندهای مخصوص پیشنهاد می کند.

هشدارها درهفته 28 بارداری

1. در صورت داشتن عفونت‌های ادراری در هفته28بارداری باید سریعاً رسیدگی شود زیرا ممکن است به مشکلات کلیوی و حتی وضع حمل زود هنگام بینجامند. در صورت احساس درد و یا سوزش در زمان دفع ادرار، سریعاً به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

2. در صورت مشاهده علائم پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) به پزشک مراجعه کنید:

* تاری دید یا لکه در میزان بینایی

* افزایش وزن ناگهانی یا سریع

* سردردهای شدید

* درد شکم

* کاهش تولید ادرار

 

 

بایدها و نبایدها

كنترل فشار خون

مشكل فشار خون حدود 8 درصد از خانم هاي باردار را درگير مي كند. اين مشكل می تواند به پراكلامپسي منجر شود. پراكلامپسي بيماري خطرناكي است كه علاوه بر بالا بردن فشار خون باعث دفع پروتئين در ادرار مي شود. پراكلامپسي مي تواند روي اندام هايي مثل كبد و كليه ها تاثير گذاشته و در صورت عدم درمان منجر به حملاتي شود كه اكلامپسي خوانده مي شود. در صورت ابتلا به پراكلامپسي پزشك فشار خون شما را به طور مرتب كنترل خواهد كرد. فشار خون بالا مي تواند روي جنين هم اثر بگذارد و به همين دليل برايتان دارو تجويز خواهد شد. بدون نظر پزشك خود مصرف داروها را قطع نكنيد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار