126290
۲۲ آذر ۱۳۹۶

هفته بیست و پنجم بارداری

به گزارش کودک پرس ،شما وارد هفت ماهگی شده اید. کمی عصبی هستید. حق هم دارید. روزها را می شمرید. اضافه وزن و تکرر و ادرار و بد خوابیدن هم کلافه تان کرده. اما چاره چیست. شما تا اینجا را به خوبی پشت سر گذاشته اید. شما قهرمان و نقش اول این دوره از زندگی […]

به گزارش کودک پرس ،شما وارد هفت ماهگی شده اید. کمی عصبی هستید. حق هم دارید. روزها را می شمرید. اضافه وزن و تکرر و ادرار و بد خوابیدن هم کلافه تان کرده. اما چاره چیست. شما تا اینجا را به خوبی پشت سر گذاشته اید. شما قهرمان و نقش اول این دوره از زندگی تان هستید. این هفته ها که تمام شد، این هفته هم تمام می شود. بهتر است روی روزهای باقی مانده تمرکز کنید و حواستان باشد که قرار است جنین در این هفته چه تغییراتی داشته باشد. تغییرات وضعیت جنین را هم ما برایتان آماده کرده ایم که در ادامه مطلب می بینید.

 

 

 وضعیت جنین

او هر روز بیشتر از قبل یاد می‌گیرد که چگونه دست و پاهایش را تکان دهد. جنین حالا به خوبی می‌شنود که شما چه می‌گویید و چه کار می‌کنید. موهایش که تا هفته‌های بیش هیچ رنگی نداشت این هفته رنگ گرفته و موهای سر، ابروها و مژه‌هایش صورتش را بیشتر نشان می‌دهد. جنین شما هنوز درحال ذخیره‌سازی بافت چربی است. دستگاه تنفسی او همچنان در حال تکامل است. سوراخ‌های بینی او از هم باز شده‌اند و می‌تواند به راحتی نفس بکشد.

قد: 32 سانتی متر

وزن: 675 گرم

 

 

وضعیت مادر

مهمترین موضوع این هفته حساس ترین آن یعنی اضافه وزن است. اضافه وزن شما در این هفته روند صعودی به خود می‌گیرد و ممکن است نتوانید مثل گذشته تند و سریع حرکت کنید. امکان دارد کفشتان به دلیل بالا رفتن وزن تنگ شود. مشکلات دیگری هم هست مثلا کمردردهای بارداری و… اضافه وزن، تغییر مرکز ثقل بدن (وقتی رحمتان بزرگ‌تر می‌شود، مرکز ثقل بدن شما به سمت جلو تغییر می‌کند.)، نرم شدن رباط‌های عضلانی برای زایمان و افزایش ترشح هورمون‌های بارداری (پروژسترون و ریلاکسین ) از دلایل اصلی کمر درد است.

 

 

تغذیه در هفته 25 بارداری

علاوه بر خوردن سه وعده غذا در طول روز، احتمالاً به میان وعده نیز احتیاج خواهید داشت. مصرف میان وعده مادامی که غذای مناسبی را برای میان وعده انتخاب کنید و از خوردن بی رویه کلوچه و چیپس خودداری کنید، مانعی ندارد. با کمی برنامه ریزی قبل از خرید، می توانید میان وعده هایی سالم برای خوردن تهیه کنید.
• میوه های خشک باید بخش اعظم میان وعده های شما را تشکیل دهند، زیرا نگهداری و حمل آنها بسیار ساده است. از انواع مختلفی از میوه های خشک استفاده کنید. زیرا هر چه تنوع در مصرف بیشتر باشد، مواد غذایی مورد نیاز بدن بیشتر تامین می شوند. از برگه زردآلو، کشمش، ذغال اخته و آلبالو خشکه و برگه هلو نیز استفاده کنید.
• مصرف آجیل کم نمک روشی سالم برای تامین نیاز شما به نمک است.
• به جای مصرف چیپس از چوب شور، نان جو و بیسکوئیت شور استفاده کنید.
• میوه تازه یک میان وعده مناسب و سرشار از مواد مغذی است. وقتی برای گردش از خانه بیرون می روید همیشه یک یا دو عدد میوه همراه خود داشته باشید. در منزل سالاد میوه تهیه و در یخچال نگهداری کنید. همیشه در یخچال میوه داشته باشید تا بتوانید دریک چشم بهم زدن از ترکیب آن با ماست وانیلی، اسموتی تهیه کنید.
• ماست طعم دار و بستنی کم چرب هر دو میان وعده و دسر خوبی هستند. همیشه مقدار زیادی ماست کم چرب در یخچال ذخیره کنید.
همیشه در هنگام ترک منزل، به همراه داشتن میان وعده های سالم را فراموش نکنید.

بهتر است بدانید که …
بانوان بالای 40 سال نسبت به سایر بانوان، بیش از دو برابر احتمال به دنیا آوردن فرزندی چپ دست دارند!
این یافته بر اساس مطالعه ای در کانادا بدست آمده است و می تواند مبتنی بر این واقعیت باشد که خانم هایی که سن بیشتری دارند احتمالاً در طول دوران بارداری مشکلات بیشتری داشته و زایمان های دشوار تری را نیز متحمل می شوند. مطالعات بسیاری نشان داده است که چپ دست شدن کودک و استرس زایمان مادر با هم مرتبط هستند.

 

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته بیست و پنجم بارداری

روزهای پنج‌شنبه و جمعه سوره “واقعه را قرائت کنید و شب‌ها در یک نماز سوره “التین” بخوانید و بعد از هر نماز دست بر تربت کشیده و بر شکم خود بمالید. ماه ششم، ماه عضلات است در این ماه فرصتی برای نیرومند شدن جنین فراهم می‌شود. چهره وضع متناسبی پیدا می‌کند و ابروها ظاهر می‌شوند. توصیه‌شده است که به مدت 40 روز ناشتا، هرروز 21 عدد مویز را با بیست‌ویک بسم‌الله میل کنید.

 

 

بایدها و نبایدها

در این مرحله، احتمالاً سرپا ایستادن به ویژه به مدت طولانی برای شما کمی دشوار است. افزایش وزن، تغییر مرکز ثقل بدن (بویژه در سه ماهه دوم و سوم بارداری) و تغییرات هورمونی منجر به درد و تورم در پاها می شود. ممکن است هورمون های بارداری که مفاصل را جهت سهولت زایمان نرم می کنند، رباط های عضلات پا و پهلوها را نیز سست کرده و ایجاد ناراحتی کنند.

جهت کاهش ناراحتی پاها
• از آن دسته از کفش های ورزشی استفاده کنید که دارای قوس مناسب هستند و فشار وارده بر ستون فقرات شما را کاهش می دهند. این کفش ها همچنین از ایجاد التهاب فاشیای کف پا جلوگیری می کنند. به التهاب رباط بزرگی که پاشنه پا را به انگشتان متصل می کند فاشیای کف پا می گویند.
• از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری کنید. آنها علاوه بر راحت نبودن، موجب عدم تعادل در راه رفتن شده و حتی ممکن است موجب زمین خوردن شما نیز شود.
• از کفشی استفاده کنید که دقیقاً اندازه پای شما باشد، در غیر این صورت برای خرید کفش جدید اقدام کنید. اندازه پا در برخی از بانوان در دوران بارداری، یک سایز بزرگ می شود و پس از بارداری نیز هرگز به حالت قبلی باز نمی گردد.
• به طور منظم ورزش کرده و از ایستادن های طولانی مدت اجتناب کنید. اگر به واسطه شغلتان ناگزیر از ایستادن هستید، در فواصل منظم استراحت کنید.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار