126266
۲۲ آذر ۱۳۹۶

هفته بیست و چهارم بارداری

به گزارش کودک پرس ،فقط 16 یا 17 هفته دیگر باقی مانده است. سیسمونی کامل است؟ اسمش را انتخاب کرده اید؟ دیگر چیزی نمانده. همه کارها را سر فرصت انجام بدهید تا خیالتان راحت باشد. جنین این روزها بیشتر از همیشه با خودش درگیر است. روز به روز بزرگتر می شود و بنابراین فضای کمتری […]

به گزارش کودک پرس ،فقط 16 یا 17 هفته دیگر باقی مانده است. سیسمونی کامل است؟ اسمش را انتخاب کرده اید؟ دیگر چیزی نمانده. همه کارها را سر فرصت انجام بدهید تا خیالتان راحت باشد. جنین این روزها بیشتر از همیشه با خودش درگیر است. روز به روز بزرگتر می شود و بنابراین فضای کمتری برای جولان دادن دارد. اگر مدام می چرخد و لگد می زند و به خودش کش و قوس می دهد عادی است اصلا نترسید. تغییرات بیشتر جنین را هم می توانید در این ادامه مطلب بخوانید.

 

 وضعیت جنین

در این هفته اگر تصویر جنین را ببینید کلی می‌خندید. او بیشتر شبیه پیرمردها و پیرزن‌هاست علت این شباهت هم پوست چروکیده اوست. هنوز ذخایر چربی به مقدار کافی زیرپوستش ذخیره نشده است. این هفته چین‌هایی روی کف دست و بندهای انگشتش ایجاد می‌شود.جنین برای اینکه در رحم شما جا بگیرد به صورت خمیده خوابیده است. جنین حالا شبیه ماکت یک نوزاد است و با اینکه هنوز لاغر و استخوانی است اما با افزایش ذخیره‌های چربی در بدنش وضعیت بهتری پیدا می‌کند. کیسه‌های هوایی او به‌تدریج در حال شکل‌گیری است و او می‌تواند نفس بکشد. درخت تنفسی او کم‌کم شاخه و برگ‌هایش را درون ریه‌هایش پهن می‌کند و ماده‌ای به نام «» تولید می‌کند تا جنین بتواند در آینده از هوایی که کیسه‌های ریه جمع و خالی می‌کند لذت ببرد. مهم‌ترین قسمت بدن او یعنی مغزش شبانه‌روز در حال فعالیت است و چین‌خوردگی‌های مغز او ساختار اصلی خود را پیدا می‌کند.

قد: 30 سانتی متر

وزن:630 گرم

 

 

 

 

وضعیت مادر

شکمتان اندازه یک توپ فوتبال بزرگ شده است و اندازه 5 سانتیمتر بالاتر از ناف قرار گرفته است. چشمان شما در این زمان حساسیت بیشتری نسبت به نور از خود بروز می‌دهد و حتی ممکن است دچار عارضه خشکی چشم شوید.

 

 

تغذیه درهفته 24 بارداری

شما به راحتی می‌توانید برای تغذیه بارداری خود برنامه ریزی کنید. ما در اینجا چند اصل را که برای تغذیه در هفته بیست و چهارم بارداری باید در نظر بگیرید برای شما آورده ‌ایم.
* کیف، کشو، ماشین و یخچال خود را از مواد غذایی سالم مانند کراکر گندمی، سیب، ماست کم چرب، پنیر یا آجیل پر کنید.
* سه وعده غذای کم و اسنک‌‌ هایی سالم را برای میان وعده خود آماده کنید تا مطمئن شوید که مواد مغذی لازم را دریافت می‌کنید.
* در فواصل منظمی در روز غذاهای مغذی بخورید تا از گرسنگی شدید که می‌تواند منجر به ویار شود، جلوگیری کنید.
* مواد غذایی خود را از میان این 5 گروه انتخاب کنید: حبوبات، سبزیجات، میوه، لبنیات و مواد سرشار از پروتئین. سعی کنید مواد غذایی خود را در هر میان وعده حداقل از دو گروه انتخاب کنید. کودک و بدن شما باید مواد غذایی مختلفی را برای فراهم کردن پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین و مواد معدنی به دست آورد.
* به مقدار زیاد آب بنوشید. زیرا برای ساخت بافت‌های جدید، کمک به هضم غذا، و تشکیل مایع آمنیوتیک، آب کافی لازم است. شما باید حداقل 10 لیوان آب در روز بنوشید. برای راحتی این کار، یک بطری پر از آب را همیشه در کنار خود داشته باشید.

چه مقدار مایعات در دوران بارداری بخورم؟

تقریبا 8 تا 12 لیوان مایعات در طول روز که تقریبا 1.5 لیتر میشود. آب باید بیشترین قسمت این مایعات را تشکیل دهد. آب بدن را هیدراته نگه میدارد و باعث انتقال مواد غذایی از خون به جنین میشود. همچنین نوشیدن آب باعث جلوگیری از عفونت ادراری و یبوست در دوران بارداری میشود.

چگونه ویتامین D و کلسیم مورد نیاز بدن را در دوران بارداری تامین کنم؟

کلسیم و ویتامینD دو عنصر کلیدی در دوران بارداری هستند. کلسیم باعث رشد استخوانها و دندان جنین میشود. و برای رشد سیستم عصبی، ماهیچه ها و قلب ضرورس است.

ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک میکند. از طریق قرار گرفتن در مقابل آفتاب نیم ساعت در طول روز یعنی در صبح زود قابل تامین است.

کلسیم را از منابع غذایی زیر دریافت کنید:

محصولات لبنی(شیر، ماست و دوغ)
سبزیجات برگ سبز( اسفناج و کاهو)
لوبیای سویا
بادام
انجیر
کنجد

همچنین ویتامین D از منابع ماهی، تخم مرغ و شیر بدست می آید.

چگونه در دوران بارداری بیشترین جذب را داشته باشم؟

اگر شما رژیم متعادل و درست داشته باشید می توانید تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کنید. مثلا خوردن قهوه و چای بلافاصله بعد از غذا مانع از جذب شدن آهن غذا میشود. زیرا تانین موجود در چای از جذب آهن جلوگیری میکند. چای را نیم ساعت بعد از غذا بخورید.

خوردن بیش از اندازه نان و برنج و غلات باعث کاهش جذب آهن، کلسیم و روی در بدن میشود.

 

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته بیست‌و‌چهارم بارداری

غسل‌های مستحبی به‌خصوص غسل جمعه را انجام دهید.

ازآنجاکه گفتن ذکر سبب آرامش و رفع استرس می‌گردد، بنابراین به مادران باردار توصیه می‌شود در این دوران با گفتن ذکر و صلوات آرامش را هم برای خود و هم برای جنینتان به وجود بیاورید.

خوب است که در اتاق کار یا خوابتان چند گلدان با گل‌های رنگارنگ طبیعی قرار دهید تا دائم چشمتان به آن‌ها بیفتد زیرا این کار تاثیر زیادی بر روی زیبایی جنین شما دارد.

 

علائم طبیعی درهفته 24 بارداری

1. لکه های قرمز رنگ: لکه های قرمز رنگی در این هفته روی شکمتان پدیدار خواهد شد. این لکه ها ممکن است روی پهلو‌ ها و سینه ها نیز ایجاد شود. با توجه به اینکه هیچ راهی برای جلوگیری از به وجود آمدن این لکه ها وجود ندارد، باید امیدوار باشید که مدتی پس از وضع حمل، این لکه ها کم کم کمرنگ شده و از بین بروند و اگر از بین نرفتند، آنها را به عنوان خاطره ای از 9 ماه بارداری خود، حمل کنید.

2. خطوط کششی در قسمت داخلی ران ها وبازوها ودر شکم ، باسن ها ، پستان هاظهور پیدا میکند که بیشترین علت آن به خاطر موارد زیر است ولی در حاملگی شایعتر است:

* رشد سریع یا افزایش وزن در حاملگی و بلوغ

* سابقه خانوادگی

* سابقه شخصی خطوط کششی

* چندقلویی

* ابتلا به پلی هیدرامنیوس (افزایش مایع آمنیون)

 

 

باید ها و نباید ها

در دوران بارداری وضعیت اندام شما بدلیل نرم شدن مفاصل و وزن اضافه ای که حمل می کنید، تغییر خواهد کرد.
مرکز ثقل شما پیش از بارداری درست در زیر ناف بوده است اما اکنون در دوران بارداری به شکم برآمده شما منتقل می شود. این تغییر ویژه و پر اهمیت تغییر مرکز ثقل، باعث افزایش انحنای پایین ستون فقرات شده و ممکن است منجر به درد در ناحیه ی پایین کمر شود. همچنین اضافه وزنی که در دوران بارداری پیدا می کنید نیز ممکن است موجب کشیدگی در ناحیه کمر شود.
ورزش می تواند به تعادل بدن و کاهش دردهای عضلانی مربوط به تغییرات جسمانی بارداری کمک کند. سازگاری با این تغییرات جسمانی اهمیت بسیاری دارد:
• برای تقویت عضلات داخلی خود، از تمرینات کششی شکم و پشت استفاده کنید و حرکات شکمی انجام دهید. این تمرینات موجب تناسب اندام شما شده و از کمردردهای متعاقب بارداری پیشگیری می کند.
• مراقب نحوه ی راه رفتن و ایستادن خود باشید. شانه های خود را به سمت پایین و عقب بکشید. به قسمت پایینی کمر قوس ندهید و وضعیت لگن را در حالت خنثی نگه دارید.
• هیچ چیزی را روی ران خود قرار ندهید، زیرا این کار ممکن است روی هم ترازی این قسمت و کمر تاثیر بگذارد.
• گوشی تلفن را بین سر و شانه ی خود نگه ندارید زیرا باعث گردن درد می شود.
شکم در حال رشد شما انحنای ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد. برای کشش ستون فقرات بهتر است لگن خود را چندین بار به داخل و خارج منقبض کنید.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار