126209
۲۲ آذر ۱۳۹۶

هفته بیست و دوم بارداری

به گزارش کودک پرس ، جنین بیست و دو هفته ای شما دقیقا شبیه یک انسان کوچک است. یعنی همه اعضای بدنش شکل گرفته است و اندامهای داخلی هم در حال کامل شدن هستند. شما هم به انداز کافی وزن اضافه کرده اید. در این هفته شکمتان به شکل محسوسی بزرگتر شده و ترکهای نمایانی […]

به گزارش کودک پرس ،

جنین بیست و دو هفته ای شما دقیقا شبیه یک انسان کوچک است. یعنی همه اعضای بدنش شکل گرفته است و اندامهای داخلی هم در حال کامل شدن هستند. شما هم به انداز کافی وزن اضافه کرده اید. در این هفته شکمتان به شکل محسوسی بزرگتر شده و ترکهای نمایانی هم روی پوستتان افتاده است. حتما تکرر ادرار هم دارید بزرگی رحم به مثانه فشار می آورد و باید زیاد به دستشویی بروید. وضعیت سختی است اما شما قهرمان این داستان هستید و حتما می توانید از پس این مشکلات بربیایید.

 

 

 وضعیت جنین

جنین این هفته بیشتر از هفته‌های گذشته بازیگوشی می‌کند. حس لامسه جنین در این هفته فعال می‌شود و همه چیز را در ذهنش ثبت می‌کند. مغز و اعصاب جنین آنقدر توسعه پیدا کرده که بتواند هر چیزی را در اطرافش پردازش کند. او شروع می‌کند به کنجکاوی در محیط اطرافش. احتمالا این هفته حسابی هیجان زده می‌شود.

او در این هفته بیشتر لگد می‌زند. دوست دارد هر چیزی را توی دستش بگیرد و آن را لمس کند و همه چیز را کشف کند. چشم‌ها و سیستم تولید مثلش همچنان در حال رشد است. در جنین پسر بیضه در سر جای خود قرار می‌گیرد و در جنین دختر تخمدان‌ها و رحم هم در شکم در محل اصلی خود مستقر می‌شوند . مهبل (واژن) هنوز هم در حال رشد است. او دیگر شبیه یک انسان کامل است ولی جثه کوچکتری دارد.

قد: 28 گرم

وزن: 434 سانتی متر

 

 

وضعیت مادر

در این هفته همچنان رحم در حال رشد است اما خم شدن، رانندگی کردن و نشستن هنوز چندان سخت نیست. برای اینکه حجم ریه‌ها افزایش پیدا کند قفسه سینه شما کمی بزرگتر می‌شود و بعد از زایمان دوباره به حالت اول بر می‌گردد. ممکن است در این هفته دچار دردکمر، ترشح مهبل، گرفتگی بینی و خونریزی لثه شوید. رحم شما چند سانتی متر بالاتر از ناف قرار گرفته است. در این مرحله ممکن است که پوست ناحیه شکم، ران‌ها و باسن شما کشیدگی پیدا کرده و ترک بخورد، البته در برخی از خانم‌ها این اتفاق نمی‌افتد اما این ترک‌ها بافت‌های جدیدی از پوست هستند که به رنگ صورتی یا قهوه‌ای بر روی پوست ظاهر می‌شوند.

 

 

تغذیه در هفته 22 بارداری

لازم است درمورد تغذیه در هفته 22 بارداری بدانید چربی در رژیم غذایی ضروری است؛ اما از آنجا که در سایر غذاها وجود دارد لازم نیست که مستقیما به بدن برسد.

به‌اندازه کافی از کره مارگارین یا روغن گیاهی برای مطبوع کردن غذا استفاده کنید اما بیش از این مقدار چربی و روغن به غذا اضافه نکنید زیرا چربی حاوی مقادیر زیاد انرژی است.

کره و مارگارین غنی از ویتامین A هستند اما منابع دیگری نیز برای تامین ویتامین a مانند سبزیجات وجود دارند. روغن نباتی و مارگارین منابع غنی ویتامین e هستند و تا جایی که امکان دارد سعی کنید از چربی‌های غیراشباع استفاده کنید مثل روغن ذرت و روغن‌زیتون.

فراموش نکنید تغذیه در هفته بیست و دوم بارداری مستقیما روی اضافه وزن شما در دوران حاملگی و بعد از آن تاثیر خواهد گذاشت.

 

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته بیست‌و‌‌‌دوم

خوب است حدیث کسا و زیارت امام زمان را 40 مرتبه بخوانید و بعد از هر نماز 70 بار استغفارکنید و به مدت 40 روز بعد از نماز صبح دعای عهد را بخوانید.

هرروز صبح مقداری خرما بخورید. در رابطه با مزایای خوردن خرما در روایات آمده : “بهترین غذای زن حامله و حتی داروی او خرماست”.

امام علی هم فرمودند : “برای زن باردار هیچ‌چیز بهتر از خرما نیست” امام صادق نیز فرمودند : “به زنان باردار خود در دوره زایمان خرمای برنی بدهید تا فرزندان خود را زیبا سازید” و ” خوردن خرما سبب قوی شدن بدن مادر و جنین می‌شود.”

 

 

باید ها و نباید ها

خونریزی واژینال

در صورت بروز هر گونه خونریزی از واژن به پزشک خود مراجعه کنید. گاهی اوقات وجود تومور در دهانه رحم و یا بروز برخی التهاب ها باعث خونریزی خفیف واژینال می شوند.
خونریزی شدید در سه ماهه دوم ممکن است به دلیل وجود مشکلی در جفت باشد به طور مثال جفت سر راهی و یا جدا شدن جفت از دیواره رحم و در موارد نادر، پارگی رحم علت خونریزی است. البته پارگی رحم معمولاً در مادرانی رخ می دهد که در گذشته عمل سزارین انجام داده اند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار