126197
۲۲ آذر ۱۳۹۶

هفته بیستم بارداری

به گزارش کودک پرس ،20 هفته است که حالا و روزتان با روزهای دیگر فرق می کند و شما خیلی خوب از پس مدیریت آن بر آمده اید. تصور کنید فقط بیست هفته دیگر مانده تا نوزادتان را در آغوش بگیرید و بروید دنبال کار و زندگی تان. از این هفته به بعد وزنتان خیلی […]

به گزارش کودک پرس ،20 هفته است که حالا و روزتان با روزهای دیگر فرق می کند و شما خیلی خوب از پس مدیریت آن بر آمده اید. تصور کنید فقط بیست هفته دیگر مانده تا نوزادتان را در آغوش بگیرید و بروید دنبال کار و زندگی تان. از این هفته به بعد وزنتان خیلی بیشتر بالا می رود. مثلا ممکن است هفته ای نیم کیلو بیشتر شوید. این روزها خیلی به تناسب اندام فکر نکنید. بعد از زایمان همه چیز درست می شود. اگر می خواهید وضعیت جنین و تغییرات بدن خودتان را در این هفته بررسی کنید با ما همراه شوید.

 

 وضعیت جنین

او حالا برای خودش قد کشیده و 3 تا 4 سانت بلندتر شده است. عضلات جنین در این هفته قدرت بیشتری پیدا می کنند و به راحتی می‌تواند حرکات او را حس کنید.

در هفته بیستم بارداری پوست جنین ضخیم‌تر از قبل می‌شود. جنین شما در این هفته تمرین بلعیدن می‌کند با این کار دستگاه گوارش او تقویت می‌شود.

قد: 26 سانتی متر

وزن: 303 گرم

 

 

وضعیت مادر

رحم در هفته بیستم بارداری آنقدر بزرگ شده که بیش از گذشته از لگن بالا آمده‌ است به طوری که فشردگی رحم به طرف شکم (قفسه سینه) کاملا مشهود است. حالا بارداری شما به خوبی نمایان شده است. در این هفته ناف کشیده شده یا به طرف بیرون می‌آید. اتفاق ناخوشایند این هفته ترک‌های پوستی است که کم کم در اطراف ناف به وجود می‌آید. بعد از هفته بیستم رشد رحم هر هفته تقریبا یک سانتی متر بیشتر است. تا قبل از این هفته بزرگ شدن شکم نامنظم بود اما اکنون نظم بیشتری به خود می‌گیرد. همچنان ممکن است درد در کشاله ران و در لگن را تجربه کنید.

 

 

تغذیه در هفته بیستم بارداری

ترشحات مهبل هم از هفته 20 بارداری افزایش می‌یابد. این ترشحات معمولا غلیظ، بی‌رنگ یا مایل به زرد هستند و وجود آنها دلیل عفونت نیست. این افزایش ترشحات، افزایش جریان خون در عضلات و پوست اطراف مهبل است. اما ممکن است در دوره حاملگی دچار عفونت شوید. ترشحات مهبل را زمانی می‌توانید قارچی بدانید که بدبود، زرد رنگ یا سبز باشند و تحریک و خارش را در ناحیه تناسلی در پی داشته باشد. اگر دچار این مشکل شدید به پزشک مراجعه کنید تا بیش از زایمان آن را درمان کنید.

 

 

توصیه‌های مذهبی هفته بیستم بارداری

هفته بیستم بارداری جزئی از ماه پنجم، یعنی ماه حرکت است. در ابتدای این ماه جنین درون رحم حرکت می‌کند.

توصیه‌شده است سوره مبارک “یس” در هرروز و سوره “واقعه” و سوره “توحید” حداقل 10 مرتبه در شب‌ها قرائت شود.

شنبلیله خام یا پخته بخورید زیرا جنین را گیسو بلند و پر مو می‌کند. برای استخوان‌بندی جنین خوردن هر نوع مربا خصوصا مربای شقاقل تاثیر دارد. مادر در روزهای پنج‌شنبه و جمعه سوره “الفتح” تلاوت کند. همچنین در موقع تکان بچه دست روی شکم بگذارد و صلوات و سوره توحید را تلاوت کنید.

 

 

علائم طبیعی در هفته بیستم بارداری

. بیرون زدگی ناف: نگران نباشید به خاطر بزرگ شدن شکم شما میباشد و کاملا طبیعی است.

2. ترک پوستی یا استریا: نشانه های کشش یا همان استریا قسمتی طبیعی از بارداری است بنابراین نباید از آن ها متنفر باشید. در ابتدا این نشانه ها بنفش هستند سپس صورتی می شوند اما کم کم به رنگ سفید و نقره ای تبدیل می شوند و به همین رنگ باقی می مانند. این نشانه ها نه تنها بر روی شکم بلکه بر روی سینه ها و باسن نیز دیده می شود. اگرچه راه های زیادی برای مبارزه با این نشانه ها وجود دارد، اما هیچ راهی به طور کامل از تشکیل شدن آن ها جلوگیری نمی کند. مرطوب کردن شکم و جلوگیری از کم آب شدن بدن به کاهش این نشانه ها کمک میکند. بیشتر خانم ها فکر می کنند این نشانه ها با افزایش وزن ناشی از بارداری ایجاد می شود اما درست نیست. این نشانه ها به دلیل کشیده شدن پوست با سرعت زیاد ایجاد میشود.

3. درد ران و پا: بزرگ شدن شکم منجربه کشش رباط و کشاله ران میشود و ممکن است دردی را در این ناحیه تجربه کنید که طبیعی است و با فشار کمتری که به پاها وارد میکنید واستراحت میتوانید ان را برطرف کنید.

4. خارش شکم: شکم شما بدون کشیده شدن پوست بزرگ نمی شود. پوست شکم شما در هنگام کشیده شدن دچار خارش می شود و نشانه های کشش را مشاهده می کنید. هر چقدر شکم بزرگ تر شود، خارش آن بیشتر می شود و از کشش آن نیز نمی توانید جلوگیری کنید. از مرطوب کننده برای جلوگیری از خشکی پوست و خارش شکم استفاده کنید

 

 

باید ها و نباید ها:

پیشگیری از کمردرد…

برای آنکه از همان ابتدا از کمردرد پیشگیری کنید، بهتر است موارد زیر را انجام دهید:
• با آب گرم حمام کنید یا در ناحیۀ دردناک از کیسۀ آبگرم استفاده کنید.
• از همسر خود بخواهید کمر شما را به خوبی ماساژ دهد، می توانید برای اینکار از یک متخصص ماساژور بارداری با تجربه کمک بگیرید.
• برای تقویت عضلات کمر خود به کلاس یوگا یا پیلاتس بروید.
• مراقب نحوه ایستادن و نشستن خود باشید و زمانی که می نشینید پاهای خود را بالا نگاه دارید.
• صندلی اتومبیل خود را طوری تنظیم کنید که از کمر شما محافظت کند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار