126190
۲۲ آذر ۱۳۹۶

هفته نوزدهم بارداری

به گزارش کودک پرس ،این هفته، هفته لگد پرانی است. یعنی حسابی برای خودش جولان می دهد. هر زمانی که دلش بخواهد سر شوخی را باز می کند. ملاحظه هم نمی کند که صبح است یا نصفه شب. هر وقت دلش بخواهد لگد می زند. تعیین جنسیت جنین هم در این هفته بارداری قطعی است. […]

به گزارش کودک پرس ،این هفته، هفته لگد پرانی است. یعنی حسابی برای خودش جولان می دهد. هر زمانی که دلش بخواهد سر شوخی را باز می کند. ملاحظه هم نمی کند که صبح است یا نصفه شب. هر وقت دلش بخواهد لگد می زند. تعیین جنسیت جنین هم در این هفته بارداری قطعی است. از این هفته خیلی راحت می توانید بروید سراغ سیسمونی و خرید لباسهای دخترانه و پسرانه. در این هفته ممکن است متوجه تغییراتی در پوست صورت و بدنتان شوید که اصلا جای نگرانی ندارد و طبیعی است.

 

وضعیت جنین

با اینکه در کیسه آب هیچ ماده غذایی وجود ندارد اما حس چشایی جنین کار می‌کند. از این هفته به بعد سایر حسها مثل لامسه و بویایی هم به کار افتاده‌اند اما فعلا هیچ تجربه‌ای برای استفاده ازاین حس‌ها ندارد.سلول‌های عصبی در حال فعالیت بر روی حس‌های پنج گانه جنین هستند. حالا تقریبا اعضای بدنش به حد تعادل رسیده است وخبری از کله بزرگ و پاهای کوچک نیست. همه با هم رشد کرده‌اند. پوست جنین در این هفته با ماده‌ای «ورنیکس» پوشانده می‌شود که حالت لغزنده و سفیدی دارد وقرار است بدن او را از خشکی محافظت کند. این پوشش نرم و لیز حرکت کودک در مجرای زایمان را نیز آسان‌تر می‌کند. سیم پیچی‌های مغز او هم به‌تدریج شکل گرفته و حالا ارتباط بین رشته‌های عصبی عضلات و مغز به خوبی برقرارشده است. جنین می‌تواند روی اعضای بدنش کنترل داشته باشد. مایع مغزی-نخاعی که اطراف مغز و نخاع او را احاطه کرده در شبکه عروقی مغز تشکیل می‌شود. در این هفته جوانه‌های دندان‌های دائمی او پشت دندان‌های شیری رشد می‌کنند. جنین به راحتی مایع آمنیوتیکی را می‌نوشد. روده‌های جنین نیز کار را شروع می‌کنند و با ترشح شیره روده جذب مایع آمنیوتیک را افزایش می‌دهند. پس از آن کلیه‌ها این مایع را تصفیه و داخل آب آمینون ادرار می‌کند. نگران نباشید مایع آمنیون هر چند ساعت یکبار تصفیه می‌شود اگر جنین دخترباشد حالا 6 میلیون تخمک در دستگاه تناسلی خود انبار کرده است که کم‌کم در زمان تولد به 2 میلیون تخمک می‌رسد. از این هفته به بعد شاید دیگر نتوان خیلی خوب رگ‌های بدنش را دید. رنگ دانه‌های پوستی به نام « ملانوسیت» کارشان را آغاز کرده‌اند.

قد: 15.7 سانتی متر

وزن: 243 گرم

 

 

وضعیت مادر

در هفته نوزدهم وزنی که اضافه می‌کنید در اطراف باسن و شکم جمع می‌شود. این وزن اضافی حدود 3 تا 6 کیلوگرم است. وزن جفت 170 گرم است و مایع آمنیوتیک و رحم هر کدام حدود 320 گرم وزن دارند. وزن پستان‌های شما هم اضافه شده و باید حدود 180 گرم شده باشد. ممکن است احساس کنید که شکم شما خیلی بزرگ شده است اما تازه اول راه است شما تازه هفته 19 باردار هستید و تا هفته چهلم زمان زیادی مانده است.

 

 

تغذیه در هفته نوزدهم بارداری

آیا داروهای گیاهی در هفته نوزدهم بارداری مجاز است؟ بیشتر افراد فکر می کنند داروهای گیاهی در همه حال مجاز هستند. باید بدانید برخی داروهای گیاهی مانند قرص ها در طول بارداری ضرر دارند. گاهی مصرف این داروهای گیاهی پیش از بارداری مشکلی ایجاد نمی کرده است اما در طول بارداری می تواند موجب سقط جنین، زایمان زودرس، انقباضات رحم یا ایجاد جراحت در جنین شود. برخی داروهای گیاهی مانند سنا یا روزماری باعث سقط جنین می شود. حتما قبل از مصرف چای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته نوزدهم بارداری

برای نظافت پستان‌ها باید آن‌ها را روزی یک‌بار با آب و صابون شسته و ماساژ دهید.

از ماه چهارم به بعد پستان‌ها ترشحاتی دارند که شستشوی آن‌ها از روی لباس الزامی است زیرا عامل بیماری هستند.

هرروز یک سیر عرق بیدمشک و 50 گرم شکر و 5 گرم تخم فرنجمشک و نیم کیلو آب سیب‌درختی را شربت کرده و میل کنید.

این شربت برای تقویت قلب و اعصاب و صحت مزاج و خوش آب و رنگی طفل موثر است و باعث تولد نوزادی محکم و سالم و بانشاط و باهوش و زیبا خواهد شد.

 

 

باید ها و نباید ها

نحوه صحیح نشستن

نحوۀ ایستادن و نشستن مناسب می تواند به شما کمک کند تا در طول بارداری کمتر دچار عوارض فیزیکی از جمله کمردرد شوید. هنگام نشستن پایین کمر خود را بدرستی به پشتی صندلی تکیه داده و پاهای خود را صاف بر روی زمین بگذارید.
یوگا به شما آموزش می دهد که چگونه بدن خود را در حالت مناسب قرار دهید و از ستون فقرات و کمر خود محافظت کنید.

بر روی یک صندلی بنشینید، پشت خود را صاف کرده، پاهای خود را از هم باز کنید و کف آنها را بر روی زمین ثابت نگاه دارید تا ستون فقرات خود را تنظیم کنید. حتماً باید کمر خود را به پشتی صندلی تکیه دهید.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار