126172
۲۲ آذر ۱۳۹۶

هفته هفدهم بارداری

به گزارش کودک پرس ،جنین کم کم سنگین تر می شود. این سنگینی را در بزرگ شدن شکم و بالا رفتن وزنتان می توانید حس کنید. از این هفته می توانید اعلام وجودش را به خوبی حس کنید. جنین شروع می کند به لگد زدنهای ناگهانی. البته قدرت پایش خیلی هم زیاد نیست فقط دلتان […]

به گزارش کودک پرس ،جنین کم کم سنگین تر می شود. این سنگینی را در بزرگ شدن شکم و بالا رفتن وزنتان می توانید حس کنید. از این هفته می توانید اعلام وجودش را به خوبی حس کنید. جنین شروع می کند به لگد زدنهای ناگهانی. البته قدرت پایش خیلی هم زیاد نیست فقط دلتان برای حرکاتش ضعف می رود. او در روز چند بار بازیش می گیرد و سعی می کند شما را سرکار بگذارد. شما هم از این بازی لذت ببرید. البته تغییرات جنین به این موضوع ختم نمی شود با ما همراه باشید تا با خرین وضعیت جنین و تغییرات مادر در این هفته آشنا شوید.

 

 

 وضعیت جنین

از این هفته حتما حواستان به حرف‌هایی که می‌زنید باشد او هرچه بگویید، می‌شنود. پس بهتر است از این هفته بهتر و با فکر صحبت کنید. مثلا بهتر است از جملات مثبت و امید بخش استفاده کنید. جنین این هفته کمی چاق‌تر به نظر می‌رسد برای اینکه بافت چربی زیر پوستش را می‌گیرد. بافت چربی در سوخت و ساز بدن و تولید حرارت نقش زیادی دارد. در این هفته 89 گرم از وزن کودک را آب و 5 گرم را چربی تشکیل می‌دهد. مفصل‌های دستش شکل گرفته و به راحتی دست و پاهایش را تکان می‌دهد. غضروف‌هایش در حال سفت شدن هستند و آماده تبدیل به استخوان هستند. این هفته مژه هم روی چشمانش گذاشته می‌شود البته هنوز چشم‌هایش بسته است. در این هفته اگر جنین شما دختر باشد تخمک‌ها و اگر جنین پسر باشد اسپرم‌ها تکامل پیدا می‌کنند. در جنین دختر پیش از تولد میلیون‌ها تخمک رشد می‌کند. در جنین پسرهم در انتهای شکم بیضه‌ها رشد پیدا می‌کنند و در انتهای حاملگی بیضه‌ها در کیسه بیضه قرار می‌گیرند. جنین در حال حاضر حدود 13 سانتی متر قد و 140 گرم وزن دارد.

قد: 13 سانتی متر

وزن: 142 گرم

 

 

 

وضعیت مادر

در هفته هفدهم احساس می‌کنید شکمتان بزرگ‌تر از قبل شده است. حالا با پیشرفت حاملگی رحم گرد و مدور شده به تدریج شکل تخم‌مرغ به خود می‌گیرد که دلیل آن رشد طولی سریع رحم است. در این مدت جفت ضخامت خود را به 54/2 سانتیمتر می‌رساند. رحم شما در حدود 5 سانتی‌متر زیر ناف است و به بقیه اجزای شکم فشار می‌آورد تا آنها را به قسمت‌های کناری براند. در این زمان احساس گرمای شدیدی می‌کنید که ناشی از افزایش خون است. ریزش مو در این هفته کمتر می‌شود و حتی ممکن است موهایتان براق‌تر و جذاب‌تر به نظر برسد. البته ناخن‌های شما شکننده‌تر می‌شود. ممکن است دراین هفته کمردرد، گرفتگی عضلات، پاها متورم شده و مچ پا و رگ‌های واریسی را هم تجربه کنید.

 

 

تغذیه درهفته هفدهم بارداری

وعده های غذایی خود را از نظر حجمی کم‌تر و از نظر تعداد دفعات بیشتر کنید. متخصصان پیشنهاد می‌کنند که به جای خوردن سه وعده سنگین، شش وعده سبک بخورید تا از نظر گوارشی با مشکل مواجه نشوید. خانم‌های باردار به علت تاثیر هورمون‌های بارداری روی عملکرد دستگاه گوارش، اکثراً با مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم می‌کنند که اینکار باعث می‌شود مشکلات بسیار کم‌تر شود. همچنین حالت تهوع ناشی از گرسنگی و خالی بودن طولانی مدت معده نیز با این ‌کار بر طرف می‌شود.

مواجهه با یبوست در بارداری:

مراقب یبوست خود باشید. یبوست در هفته هفدهم بارداری باعث بواسیر می شود. تغییرات هورمونی، مکمل آهنی که در بارداری می خورید، کمبود فعالیت فیزیکی، رشد رحم و کمبود فیبر در رژیم غذایی باعث یبوست می شود. برای مواجهه با یبوست می توانید از راه های زیرا استفاده کنید:

سعی کنید آب زیاد بخورید. روزی دو لیتر آب بخورید.
میوه های تازه و سبزیجات سبز در رژیم غذایی خود قرار دهید. مقدار فیبر باید به طور طبیعی افزایش یابد.
سعی کنید پیاده روی و ورزش را فراموش نکنید. سعی کنید متناسب و سالم باشید. این کار از یبوست جلوگیری می کند.
سعی کنید شکم را به طور منظم خالی کنید بخصوص صبح. اما به زور شکم را خالی نکنید به خصوص در بارداری.
اگر هیچ یک از روش ها مناسب نبود، با پزشک مشورت کنید تا شل کننده مدفوع به شما بدهد.
اگر یبوست را برطرف کنید مشکل بواسیر و نفخ نیز برطرف می شود.

 

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته هفدهم بارداری

شما در آغاز ماه پنجم هستید.

این ماه، ماه حرکت است و در ابتدای این ماه جنین درون رحم شما حرکت می‌کند.

در این ماه‌روزهای پنچ‌شنبه و جمعه سوره “واقعه” را قرائت کنید و شب‌ها در یک نماز سوره “التین” را بخوانید.

اگر می‌توانید در مجالس اهل‌بیت شرکت کند و در طول روز فرستادن صلوات را فراموش نکنید. برای استحکام استخوان‌بندی کودک، گندم برشته و برنج و کنجد و شاهدانه برشته بدون نمک بخورید.

 

 

باید ها و نباید ها:

نشانه های استرس را در بدن خود شناسایی کنید؛ این نشانه ها ممکن است علائمی چون تپش قلب یا افزایش دمای بدن باشند. زمانیکه متوجه شدید استرس دارید عکس العمل مناسب را بکار گیرید:
• دلیل استرس را شناسایی کرده و از آن دوری نمایید. نفس عمیق کشیده و ماهیچه های بدن را شل کنید. تصور کنید با بازدم هوا، استرس را نیز به بیرون انتقال می دهید.
• خود را مشغول نگه دارید. گاهی اوقات صرف زمان زیاد برای فکر کردن می تواند استرس زا باشد.
• به استخر بروید. شنا کردن راه بسیار خوبی برای کاهش استرس و همچنین حفظ تناسب اندام است.
• زمانی را به استراحت اختصاص دهید. به ویژه زمان هایی که موضوعات زیادی در ذهن دارید یا کارهای ناتمام بسیاری پیش رو شماست. هنگام نشتن رو کاناپه یا مبل پاهای خود را بالا قرار دهید، تلویزیون تماشا کنید، کتاب بخوانید و یا به جنین درون شکم خود که روز به روز بزرگتر می شود، فکر کنید.
• راجع به مشکلات خود با همسر یا یک دوست صمیمی گفتگو کنید. اگر نگران سلامتی خود یا روند رشد جنین هستید، با پزشک مشاور در میان بگذارید تا آرامش خاطر بیابید.
• اگر شغل شما موجب استرس شده است، با رییس یا مسئولین مربوطه صادق باشید، شاید در این باره بتوانند به شما کمک کنند. در حال حاضر بزرگترین وظیفه و مسئولیت شما نگهداری و مراغبت از فرزندتان است.

 

 

بهتر است بدانید که …

استرس مادر به جنین نیز انتقال پیدا می کند. زیرا سطح هورمون استرس “کورتیزون” موجود در مایع آمنیوتیک با اندازه این هورمون در خون مادر نسبت مستقیم دارد. محققان بر این باورند که هورمون کورتیزون در روند رشد جنین تاثیر به سزایی دارد.

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار