126156
۲۲ آذر ۱۳۹۶

هفته شانزدهم بارداری

به گزارش کودک پرس ،درست است هنوز کلی دیگر مانده اما نزدیک به نصف دوران حاملگی را به سلامت گذارنده اید. بقیه هفته ها هم به همین خوبی تمام می شود. جنین کوچکتان کلی تغییر کرده است. چشم‌های کوچکش هنوز بسته هستند اما به ‌آرامی حرکت می‌کنند. رشد ناخن‌های انگشتان پا هم شروع شده است. […]

به گزارش کودک پرس ،درست است هنوز کلی دیگر مانده اما نزدیک به نصف دوران حاملگی را به سلامت گذارنده اید. بقیه هفته ها هم به همین خوبی تمام می شود. جنین کوچکتان کلی تغییر کرده است. چشم‌های کوچکش هنوز بسته هستند اما به ‌آرامی حرکت می‌کنند. رشد ناخن‌های انگشتان پا هم شروع شده است. حالا دیگر اندازه هورمون‌ها به یک سطح مناسب و ثابت رسیده است و از تغییرات آن چنانی خلق و خو هم خبری نیست. حالت تهوع هم که روز به روز کمتر می شود. پس از این به بعد کلی باید لذت ببرید. نی نی بان کلی مطلب هیجان انگیز برای این هفته تهیه کرده است با ما همراه باشید.

 

 

وضعیت جنین

در هفته شانزدهم ماهیچه‌های صورت جنین حسابی رشد کرده‌اند بنابراین اومی تواند لب‌هایش را باز و بسته می‌کند. او این هفته آنقدر رشد کرده که دست به کارهای خطرناک بزند. از هفته پیش که چنگ زدن را شروع کرده بود حالا هم بند ناف را می‌گیرد اما خیالتان راحت باشد زورش آنقدر نیست که بتواند به بند ناف آسیبی بزند. بعضی از اعضای بدن او مدت زیادی است که کارشان را شروع کرده‌اند و مشغول فعالیت هستند. این اعضای پرکار یکی دستگاه گردش خون است و دیگری هم مجاری ادراری. قلب هم با سرعت باورنکردنی در طول روز 25 لیتر خون را پمپاژ می‌کند.چشم‌ها و گوش‌های جنین همچنان به دنبال جای مناسب هستند و دیگر تا زمان پیدا کردن مکان مناسب چیزی باقی نمانده است. با این حال چشم‌هایش به آرامی حرکت می‌کند و گوش‌هایش را می‌توانید در اطراف سرش ببینید. اگرچه بند ناف هنوز همه نیازهای بدن او را تأمین می‌کند، با این حال صفرا درون معده‌اش ترشح می‌شود. پاهایش بلندتر شده و حالا در حال شنا کردن در کیسه آب است. جنین از این هفته به بعد به‌عنوان یک شخصت مستقل شناخته می‌شود به دلیل اینکه اثر انگشت‌ها جای خودشان را در سر انگشتان پیدا می‌کنند. سیستم دفاعی او در این هفته شکل می‌گیرد و می‌تواند از خودش دفاع کند. کلیه‌هایش هم مثل ساعت کار می‌کنند و ادرار را دفع می‌کنند. می‌خواهید بدانید که او چقدر قد کشیده و چند گرم به وزنش اضافه ‌شده، او باید در حدود 11 تا 14 سانتیمتر قد کشیده باشد. 20 تا 30 گرم هم از هفته پیش تاکنون وزن اضافه کرده است.
قد: 11.9 سانتی متر

وزن: 103 گرم

 

 

وضعیت مادر

در این هفته حرکات جنین را حس می‌کنید. این حرکات کوئیکینگ نامیده می‌شود. حرکاتی مثل قلقلک، لرزش و حساسیت در شکم خود احساس می‌کنید. البته اگر هنوز حرکات جنین را حس نکرده‌اید نترسید و نگران نشوید. احساس حرکات جنین در هفته‌های 16 تا 20 شروع می‌شود و گاهی ممکن است تا هفته 24 هم طول می‌کشد. زمان درک حرکات او در زنان مختلف متفاوت است حتی در حاملگی‌های مختلف یک زن هم این زمان فرق می‌کند. در این هفته به دلیل فعالیت غده سازنده شیر در سینه‌ها و افزایش جریان خون می‌توانید وریدهای سینه را ببینید. سینه‌ها سنگین و متورم می‌شوند وجریان خون حدود 40 تا 50 درصد بیشتر می‌شود. رحم شما شش هفته قبل حدود 140 گرم وزن داشت ولی حالا وزن آن به 250 تا 320گرم رسیده است. مایع آمنیون در این مرحله حدود 250 گرم است. اگر تا به حال وزن اضافه نکرده اید از این هفته حتما روی ترازو عددهای بیشتری می‌بینید.

 

 

تغذیه درهفته شانزدهم بارداری

1. آیا نگران افزایش وزن خود هستید؟ باید بدانید که تمام مادران با این مشکل دست به گریبان هستند. باید به این موضوع توجه کنید که به خود و فرزندتان تغذیه مناسب برسانید پس خیلی هم به فکر اضافه وزن خود نباشید.

2. در این هفته از بارداری، آهن نقش بسیار مهمی در تولید سلول‌های قرمز خونی بدن شما دارد. به علاوه، آهن یکی از اصلی ‌ترین مواد مغذی مورد نیاز است که به جلوگیری از عوارض هم برای مادر و هم برای کودک کمک می‌کند. بدون آهن کافی، شما دچار کمبود خون می‌شوید که می‌تواند خستگی و بیماری‌های دیگر را برای شما به همراه داشته باشد.

 

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته شانزدهم بارداری

هرروز بر دو عدد انجیر سوره والتین بخواند و آن را ناشتا بخورید.
خوب است بدانید که نام کودک را بهتر است قبل از چهار ماه و ده روز انتخاب کنید.
توصیه‌شده است که در این دوران 40 شب جمعه و یا 40 شب، سوره‌های حدید، حشر، تغابن، جمعه و صف را قبل از خواب بخوانید.
اگر می‌خواهید خودتان و فرزندتان پوستی زیبا، شاداب و لطیف داشته باشید آب آناناس را همراه با یک قاشق عسل بخورید.

 

 

باید ها و نباید ها

آیا استفاده از دستگاه سولاریوم و جکوزی می تواند به جنینم اسیب برساند؟

دستگاه سولاریوم شما را در معرض نور ماورا بنفش قرار می دهد و این نور می تواند مانع از جذب فولیک اسید مورد نیاز برای رشد جنین شود. همچنین گزارش شده که افزایش دمای بدن مادر در سولاریوم، جکوزی و سونا می تواند دمای بدن جنین را نیز افزایش دهد. دمای بالای 39 درجه سانتی گراد با ناهنجاری های ستون فقرات در جنین همراه بوده و اگر این افزایش دما تداوم داشته باشد، ممکن است موجب آسیب مغزی جنین شود. دمای مایع آمنیوتیک نیز می تواند افزایش یابد و باور بر این است که افزایش شدید دما در بدن شما می تواند باعث اختلالاتی در خون رسانی به جنین شود. بنابراین تا زمانی که باردار هستید، از دستگاه سولاریوم و جکوزی استفاده نکنید.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار