126143
۲۲ آذر ۱۳۹۶

هفته پانزدهم بارداری

به گزارش کودک پرس ،جنسیت جنین را می توانید در این هفته تشخیص بدهید. البته اگر برایتان بازی در نیاورد و خودش را جمع نکند و هزار تا حقه دیگر در نیاورد. اگر هم نشد که خیلی ناراحت نشوید هفته های بعد هم هست و می توانید موفق شوید. از این هفته تغییرات بدن مادر […]

به گزارش کودک پرس ،جنسیت جنین را می توانید در این هفته تشخیص بدهید. البته اگر برایتان بازی در نیاورد و خودش را جمع نکند و هزار تا حقه دیگر در نیاورد. اگر هم نشد که خیلی ناراحت نشوید هفته های بعد هم هست و می توانید موفق شوید. از این هفته تغییرات بدن مادر بیشتر می شود. درست است شاید دیگر از آن تهوعها خبری نباشد اما ممکن است تغییراتی در تنفس پیدا کنید. بزرگ شدن شکم و دور کمر و تغییرات سایز سینه هم که طبیعی است. اخلاقتان هم خیلی تعریفی ندارد. که باز آن هم طبیعی است. شما در هفته پانزدهم هستید شوخی نیست. یعنی یک هفته دیگر چهار ماهتان کامل می شود.

 

 

وضعیت جنین

فکر می‌کنید در هفته پانزدهم جنین شما چه وزن و قدی دارد؟ باورتان می‌شود او حالا قدی به اندازه 9 تا 11 سانت و وزنی در حدود 50 تا 107 گرم دارد. او هر روز مثل ما صبحش را با یک دم و بازدم شروع می‌کند با این کار ریه‌هایش را قوی می‌کند تا کیسه‌های هوا در ریه‌اش شکل بگیرد، جنین این کار را در مایع آمنیوتیک انجام می‌دهد.جنین در این هفته اگرچه صداها را می‌شنود اما فعلا تصویری ندارد. چشم‌هایش فقط می‌تواند نورهای روشن را از پشت پلک‌های بسته‌اش ببیند، پلک‌هایی که تا هفته بیست و هفتم همین وضعیت را دارد. غضروف‌ها مشغول کار هستند و در این هفته هم در حال تبدیل شدن به استخوان هستند. سه استخوان مربوط به گوش میانی اولین استخوان‌هایی هستند که شروع به سخت شدن می‌کنند. با اینکه مراکز شنوایی او کامل نشده اما می‌تواند صدای شما را بشنود. همانطور که گفته شد موهایش هنوز شبیه کرک‌های روی میوه هاست. هنوز رنگدانه‌ها موهایش را رنگی نکرده‌اند. این هفته لگدهایش بیشتر از قبل است. این هفته قطعا هیجان زیادی تجربه می‌کنید، برای اولین بارمی توانید لگدهایش را حس می‌کنید.

قد: 10.59 سانتی متر

وزن: 72.6 گرم

 

 

وضعیت مادر

این هفته ممکن است چند بار غافلگیر شوید. هم وزنتان اضافه می‌شود و هم ممکن است یک یا چند بار دچار گرفتگی بینی و خونریزی از آن شوید. اضافه وزن که طبیعی است. شما باید در هفته نیم کیلو وزن اضافه کنید. گرفتگی بینی هم به دلیل افزایش مقدار خون و اکسیژن است که قلب شما بزرگ‌تر می‌شود و بازده قلبتان هم برای تامین نیازهای مادر و جنین 20 درصد بیشتر می‌شود. سه ماه دوم بارداری زمانی است که احساسات و خلق و خوی شما ثبات بیشتری پیدا کرده است. این هفته عضلات شما نسبت به هفته‌های گذشته نرم‌تر می‌شود و راحت‌تر می‌توانید ورزش کنید. رحم شما بزرگ‌تر می‌شود در نتیجه به پرده دیافراگم که درست در فاصله بین شکم و سینه‌های شما قرار دارد فشار می‌آورد و ممکن است احساس تنگی نفس ‌کنید.

 

 

تغذیه درهفته پانزدهم بارداری

* آجیل منبع خوبی از پروتئین، منیزیم، ویتامین E و B است. به علاوه دانشمندان به این نتیجه رسیدند که خوردن یک مشت آجیل به عنوان یک اسنک می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 35% کاهش دهد. این ماده همچنین سرشار از چربی اشباع نشده و مناسب است.
* آجیل‌های سالم مانند بادام، بادام زمینی، گردو، پسته، و چربی‌های سالم برای قلب را به رژیم غذایی خود راه دهید.
* مقدار غذای خود را کاهش اما وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید.
* به آرامی غذا بخورید.
* از دیر غذا خوردن در شب خودداری کنید و پس از آن به مدت طولانی دراز نکشید.

 

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته پانزدهم بارداری

هرروز بعد از نمازها 140 مرتبه صلوات بفرستید.

سیب شیرین، عسل و انار میل کنید. از اول ماه چهارم نماز شب بخوانید. بهتر است نماز شب را در صورت امکان در نیمه‌شب و اگر موفق نشدید، قضای آن را به‌جا آورید.

این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که استغفار و توجه قلبی و دائمی به خداوند متعال، در طهارت قلب و روح فرزندتان بسیار موثر است.

ختم قرآن نیز در این دوران بسیار توصیه‌شده است بخصوص برای سلامتی امام زمان.

 

 

زمایش تشخیص چندگانه

سه ماهه دوم دوره جدیدی از آزمایش پیش از زایمان را مشخص می‌کند. در طی معاینه‌های معمولی بین 15 تا 20 هفتگی پزشکتان ممکن است برای آزمایش تشخیص چندگانه آزمایش خون انجام دهد که آزمایش چهارگانه نیز گفته می‌شود. این آزمایش در معرض خطر بودن جنین برای اختلالات کروموزومی 75 درصد از نوزادان با سندرم داون و 80 درصد از نوزادان دارای نقص‌های لوله عصبی مانند فتق نخاع را نشان می‌دهد.
اگر چه فروکردن سوزنی دیگر به دستتان اصلاً خوشایند نیست این آزمایش می‌تواند به شما کمک کند که تصمیم بگیرید آزمایش آمنیوسنتز انجام دهید که آزمایشی بسیار خطرناک برای جنین است.
بعد از اینکه از شما خون گرفته شد به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا برای 4 نشانه زیستی شیمیایی مختلف مورد آزمایش قرار بگیرد : آلفا فیتو پروتئین hCG استریول (uE3) و اینهیبین A. نتایج آزمایش تشخیص چندگانه معمولاً در طی هفته آماده می‌شود و پزشک نتیجه آزمایش چه مثبت باشد و چه منفی را دریافت خواهد کرد.
اگر جواب آزمایش مثبت باشد به شما سونوگرافی پیشنهاد می‌شود و برای تشخیص قطعی ممکن است آمنیوسنتز انجام شود.

 

 

 

باید ها و نباید ها

آیا مصرف کرم های برنزه کننده بی خطر اند؟

تاثیر این نوع کرم ها روی بانوان باردار آزمایش نشده اند، بنابراین تاثیرات آنها ناشناخته است. بهتر است محافظه کار باشید و در دوران بارداری به فکر برنزه خود نباشید. به یاد داشته باشید که برنزه شدن با کرم نمی تواند از پوست شما محافظت کند، بنابراین اگر از آن استفاده می کنید، نیاز به حفاظت بیشتری زیر آفتاب خواهید داشت.
سازمان بهداشت و دارو هیچ گونه پماد برنزه کننده ای را تایید نکرده است. چراکه ممکن است حاوی کانتاگزانتین باشند که برای جنین خطرناک است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار