126084
۲۲ آذر ۱۳۹۶

هفته دوازدهم بارداری

به گزارش کودک پرس ،بفرمایید تا چشم به هم زدید این سه ماه هم تمام شد. حالا شما یک سوم از دوران حاملگی را پشت سر گذاشته اید و فقط دو سوم از آن باقی مانده است. چه حسی دارید؟ درست است دوران سخت تغییرات خلق و خو و معده درد و تهوع را پشت […]

به گزارش کودک پرس ،بفرمایید تا چشم به هم زدید این سه ماه هم تمام شد. حالا شما یک سوم از دوران حاملگی را پشت سر گذاشته اید و فقط دو سوم از آن باقی مانده است. چه حسی دارید؟ درست است دوران سخت تغییرات خلق و خو و معده درد و تهوع را پشت سر گذاشته اید اما تمام شد. سه ماه گذشت و فقط شش ماه دیگر باقی مانده است. در این هفته به خوبی متوجه بیشتر شدن اندازه دور کمر و بزرگ شدن شکمتان می شوید. اگر لباس راحت تر بپوشید قطعا حس بهتری هم دارید. این هفته جنین تغییرات جالبی دارد. پس با نی نی بان همراه باشید.

 

 

 وضعیت جنین

در هفته دوازدهم حرکات جنین بیشتر می‌شود و بیشتر بازیگوشی می‌کند. جنین هنوز خیلی کوچک است اما از همیشه بازیگوش‌تر و خوشحال‌تر است. او می‌تواند دست‌هایش را گره کند، مچ‌هایش را بچرخاند و با پاهایش لگد بزند. مراقب رفتارتان باشید او لب‌هایش را به هم فشار می‌دهد و به شما اخم می‌کند او در این هفته می‌تواند صورت خود را به حالت‌های مختلف در بیاورد.بدن جنین 24 ساعته در حال فعالیت است تا زمان زایمان یک نوزاد سالم و زیبا در آغوش بگیرید. چشمها و گوش‌هایش تقریباً به دنبال جای مناسب هستند تا سر جای خود قرار بگیرند. کلیه‌ها مسوولیت تولید ادرار را برعهده‌ گرفته‌اند و این روزها جنین مایع آمنیوتیک را می‌نوشد. دستگاه گوارش (روده کوچک) قادر به تولید انقباضات است که از طریق آن مواد غذایی با فشار وارد روده بزرگ می‌شود. در این هفته دستگاه تناسلی نشانه‌های کمی از خودش بروز می‌دهد. شش‌ها، گوشها و ناخن‌ها در حال رشد است. از این هفته به بعد جنین کم‌کم دارای بزاق می‌شود. قلبش می‌تواند تا حدود 28 لیتر خون را در روز پمپاژ کند. دلتان می‌خواهد بدانید او اکنون چه کاری انجام می‌دهد او می‌تواند شست دستش را بمکد. تارهای صوتی او در حال شکل‌گیری است. در این هفته شما می‌توانید صدایی ازاو بشنوید. صدای ضربان قلبش را می‌توانید از طریق دستگاه اولتراسوند بشنوید و لذت ببرید. در این هفته در قاعده مغز جنین غده هیپوفیز شروع به ساخت بسیاری از هورمون‌ها می‌کند.

قد: 5.8 سانتی متر

وزن: 14 گرم

 

 

وضعیت مادر

حتما در هفته‌های گذشته متوجه بالا رفتن وزن شده اید. تا پایان دوران بارداری باید حداقل 12 کیلوگرم وزن اضافه کنید. در پایان هفته دوازدهم دیگر رحم در لگن جا نمی‌گیرد و می‌توانید آن را در پایین شکم خود احساس کنید. در این هفته احتمالاً دردی در بالای شکم درست زیر استخوان جناق احساس می‌کنید که از شایع‌ترین شکایت خانم‌های باردار است. این درد به دلیل ورود اسید معده به مری حس می‌شود. ورود محتویات معده به مری دو دلیل دارد؛ کاهش حرکات روده و فشار رحم بر معده. در این هفته احتمالاً فشار رحم از روی مثانه کم می‌شود و تکرر ادرار هم کمتر از قبل است. روی شکم زنان باردار از ناف تا زیر شکم یک خطر تیره رنگی کشیده می‌شود ممکن است این خط را در این هفته ‌ببینید. نگران نباشید این خط پس از زایمان از بین می‌رود. البته ممکن است این خط مهمان شکم همه زنان باردار نشود.

 

 

تغذیه درهفته دوازدهم بارداری

* غذاهای حاوی فیبر مانند نان‌های سبوس دار، جو و برنج قهوه‌ای بخورید.
* مصرف سبزیجات، حبوبات، آجیل، نخود فرنگی، کلم بروکلی و بادام خود را افزایش دهید.
* به مقدار زیاد آب بنوشید، 8 لیوان در روز
* آب میوه به خصوص آب آلو، گلابی، تمشک که سرشار از فیبر است، مصرف کنید.
* سعی کنید حجم غذای خود را در هر وعده کمتر اما تعداد وعده های غذایی خود را بیشتر کنید.

 

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته دوازدهم بارداری

مادر، در دوران بارداری دچار نوسانات روحی و خلقی می‌شود. به‌طوری‌ که حساس و تحریک‌پذیر شده و دچار خلق‌وخوی دوگانه‌ای می‌شود که حتی همسرش را نیز متعجب خواهد کرد.

بی‌شک آرامش روحی و معنوی شما در طی دوران بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا جنین تحت تاثیر محیط اطرافش است و بی‌شک، مادر نزدیک‌ترین محیط به اوست. برای کسب آرامش دعای توسل را 40 بار بخوانید.

 

 

باید ها و نباید ها

اگر بجای آنکه مصرف سیگار را ترک کنید تنها مصرف آن را کم کرده اید، متن زیر را مطالعه کنید. بسیاری از سیگاری ها از هنگامی که مصرف سیگار را کمتر کرده اند، دود آن را عمیق تر فرو می دهند و این امر میزان جذب سموم را افزایش می دهد. در اینجا چگونگی تاثیر سیگار بر فرزندتان را شرح می دهیم:

• منوکسیدکربن، نیکوتین و عناصر دیگر از ریه ها به جریان خون گذر کرده و به جفت می رسند.
• نیکوتین موجب افزایش ضربان قلب جنین می شود چرا که قلب مجبور است برای بدست آوردن اکسیژن بیشتر تلاش مضاعفی داشته باشد و این مسئله سرعت رشد جنین را تحت تاثیر قرار می دهد.
• مصرف سیگار خطر سقط جنین، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد را افزایش می دهد. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی تمباکو می تواند موجب بروز عوارضی از قبیل آسم و عفونت ریه نوزاد پس از تولد شده که به میزانی خطرناک است که نیاز به بستری شدن در بیمارستان خواهد داشت.
• اگر شما و همسرتان سیگار مصرف می کنید، خطر مرگ نوزاد در خواب را چند برابر می کنید. هر دو باید سیگار را ترک کنید.
• اگر با فرد سیگاری زندگی می کنید، هزاران مواد شیمیایی سمی سرطان زا یا دود سیگار که در هوای اطراف شما آزاد شده را تنفس می کنید.
• چند مطالعه تایید کردند که مصرف کم سیگار نیز می تواند به سلامت جنین آسیب رسانده و خطر سقط و زایمان زودرس را افزایش دهد.

 

 

موارد قابل توجه برای این هفته

اگرهنگام بالا رفتن از پله ها از نفس افتادید، آن را به عنوان یکی از عوارض جانبی و طبیعی بارداری بپذیرید.
کمی احساس کم نفس بودن، تا پایان سه ماهه اول، طبیعی است. چراکه قلب و ریه های شما باوجود تغییراتی که در بدن رخ می دهند، مجبورند سخت تر تلاش کنند تا بتوانند اکسیژن مورد نیاز را به بدن شما برسانند تا جنین بتواند رشد کند.
مقدار اکسیژن مورد نیاز در بارداری حدود 20 درصد بیشتر از معمول است؛ مقداری از این اکسیژن به جفت و جنین، و مابقی به سایر اندام های شما منتقل می شود. برای بدست آوردن این میزان بالای اکسیژن، به ویژه هنگام ورزش، سریع تر و عمیق تر نفس می کشید و اغلب نفس نفس زده و دچار نفس تنگی می شوید.
با رشد جنین، رحم شما کمی به سمت بالا کشیده می شود و بقیه اندام های شکمی برای ایجاد فضای بیشتر، ترتیب قرارگیری خود را تنظیم می کنند. اندام ها و رحم به دیافراگم شما فشار آورده، درنتیجه تنفس عمیق دشوار می شود. بنابراین برای دریافت اکسیژن مورد نیاز خود، مجبور می شوید سریع تر نفس بکشید. هورمون پروژسترون نیز سرعت تنفس شما را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر در مورد نفس تنگی خود نگران هستید، حتماً با پزشک مشورت کنید.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار