126060
۲۲ آذر ۱۳۹۶

هفته یازدهم بارداری

به گزارش کودک پرس ،باورتان می شود؟ ممکن است جنین در شکم سکسکه کند. پرده دیافراگم جنین در هفته یازدهم شکل می گیرد و ممکن است سکسکه هم بکند. البته شاید شما این سکسکه را حس نکنید اما خودش با پدیده جالبی روبرو می شود که تا کنون تجربه نکرده است. از این هفته می […]

به گزارش کودک پرس ،باورتان می شود؟ ممکن است جنین در شکم سکسکه کند. پرده دیافراگم جنین در هفته یازدهم شکل می گیرد و ممکن است سکسکه هم بکند. البته شاید شما این سکسکه را حس نکنید اما خودش با پدیده جالبی روبرو می شود که تا کنون تجربه نکرده است. از این هفته می توانید یک سری از حرکات جنین را حس کنید. او لگد زدن را شروع کرده، اما اگر حس نکردید خیلی نگران نشوید هنوز وقت زیادی برای حس کردن این حرکات دارید. فعلا با ما همراه باشید تا با وضعیت جنین و خودتان در هفته یازدهم بیشتر آشنا شوید.

 

 

وضعیت جنین

در این هفته قیافه جنین تغییر چندانی نمی‌کند. اندامهایی که در حال رشد هستند، بزرگتر می‌شوند. اندازه جنین در این هفته 41 تا 44 میلی‌متر است. استخوان‌های او در حال رشد است و دندان‌هایش درست زیر لثه‌ها در حال تقسیم است. رگ‌ها زیر پوست بدنش مثل نخ‌های ریزی می‌ماند که کل بدن او را پوشانده است.در این هفته برآمدگی پیشانی او صاف‌تر می‌شود. سر جنین با چرخش تدریجی به طرف چانه‌ها از قفسه سینه فاصله می‌گیرد و بر طول گردنش اضافه می‌شود. او همچنان در حال لگد زدن است. البته هنوز بعید است لگدهای جنین را حس کنید. جنین این روزها بیشتر درگیر رشد و توسعه گوش‌ها، اندام تناسلی و پرده دیافراگم است. سکسکه‌های جنین از این هفته شروع می‌شود. این هفته می‌توانید ارتباط بهتری با هم برقرار کنید شاید شما حرکات او را در رحم خود احساس نمی‌کنید اما او به راحتی حرکات شما را زیر نظر دارد و منتظر پاسخ می‌ماند. اگر ضربه‌ای آرام به شکم خود بزنید او به خودش تکانی می‌دهد.

قد: 4.3 سانتی متر

وزن: 7.9 گرم

 

 

وضعیت مادر

از هفته یازدهم به بعد فقط رحم مادر بزرگتر نمی‌شود، از این هفته به بعد وزنتان هم بیشتر می‌شود. البته اگر هنوز وزن آن چنانی اضافه نکرده اید نگران نباشید. خیلی از زنان باردار به دلیل تهوع و استفراغ میلی هم به غذا خوردن ندارند اما کم کم و با از بین رفتن این علائم کم کم باید شاهد بالا رفتن وزنتان هم باشید. خبر خوب این است که از همین هفته به بعد احتمالا حالت تهوع و استفراغ شما کمتر می‌شود و علائم جدیدتری را تجربه می‌کنید. گاهی این علائم خودش را روی موها و ناخن‌ها نشان می‌دهد. مثلا ممکن است موها بیشتر رشد کنند یا دچار ریزش شوند. ناخن‌ها هم همین وضعیت را پیدا می‌کنند. پزشکان معتقدند این تغییرات به دلیل افزایش هورمون‌های موجود در بدن است و برخی دیگر می‌گویند افزایش سطح خون عامل این تغییرات است. به هر حال ممکن است موهای خشک در این زمان خشک‌تر و موهای چرب چرب‌ترشود. این تغییرات حتی ممکن است تا افزایش بزاق دهان هم پیش برود.

 

 

تغذیه درهفته یازدهم بارداری

1. شما در این دوره باید به مصرف آهن و پروتئین خود اهمیت دهید. برای این منظور از سبزیجات برگ‌سبز و میوه استفاده کنید.
2. برای سالم ماندن اسنک‌های مقوی و سالمی که خودتان درست میکنید بخورید.
3. به مقدار کافی آب بنوشید تا دچار یبوست نشوید.

 

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته یازدهم بارداری

هرروز بر یک عدد سیب آیه‌الکرسی بخوانید و آن را ناشتا بخورید، علاوه بر این هرروز صبح ناشتا مقداری کندور به‌اندازه یک عدس میل کنید.

بر یک سیب 40 بار سوره یوسف را بخوانید و آن را بخورید. اگر می‌خواهید فرزندتان چشمانی زیبا و پرفروغ داشته باشد، رازیانه و بادیان را فراموش نکنید.

سعی کنید تا نظافت پستان‌ها را رعایت کنید. باید روزی یک‌بار پستان‌ها را خوب با آب و صابون شستشو داده و آن‌ها را ماساژ دهید.

 

 

باید ها و نباید ها

سلامت دهان و دندان در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد، بنابراین با دقت فراوانی مسواک بزنید و به ملاقات دندانپزشک بروید.
حتماً مراقبت از لثه و دندان های خود را جدی بگیرید. از آنجاییکه هورمون پروژسترون باعث نرم شدن بافت لثه می شود، بنابراین هنگام مسواک زدن احتمال خونریزی آنها وجود دارد، در نتیجه احتمال عفونت نیز افزایش می یابد. متاسفانه بین بیماری لثه و زایمان زودرس ارتباط مستقیمی وجود دارد. باکتری ای که توسط بیماری لثه ایجاد می شود، درون جریان خون مادر سم هایی را آزاد می کند که به جفت رسیده و رشد جنین را تحت تاثیر قرار می دهند. این عفونت می تواند منجر به تولید عناصر شیمیایی شود که موجب التهاب شده و باعث گشاد شدن دهانه رحم و در نتیجه شروع انقباضات رحمی شود.
برای حفظ سلامت دهان خود در دوران بارداری، با خمیردندان فلوراید روزانه دوبار مسواک بزنید و هر روز از نخ دندان استفاده کنید. حتماً به طور منظم به دندان پزشک مراجعه کنید. اگر برای درمان عفونت نیاز به آنتی بیوتیک پیدا کردید، حتماً به دندانپزشک یادآور شودید که باردار هستید تا داروهایی که برای بارداری مناسب هستند تجویز شوند.

 

 

نگرانی درباره ظاهر

برخی خانم‌ها در دوران بارداری در تب و تاب طراوت و زیبایی هستند. اما بیشتر آن‌ها مجبورند جوش ، تورم مچ پا ، ترک‌های بارداری و البته افزایش 10 تا 15 کیلوگرم را تحمل کنند. خنده‌دار نیست که کمتر از حد معمول جذاب به نظر برسید اما بیشتر خانم‌ها آن را بهای موقتی می‌دانند که باید برای مادر شدنشان بپردازند.
برای برطرف کردن تورم مچ پا و سایر موارد آزاردهنده دیگر کارهایی انجام دهید که احساس زیبایی کنید : مانیکور یا پدیکور انجام دهید لباس‌های جدید بخرید ابروهای خود را بردارید یا از خدمات حرفه‌ای بهره ببرید که فروشندگان لوازم آرایشی در فروشگاه‌ها پیشنهاد می‌کنند. رنگ‌آمیزی متفاوت آرایش ممکن است موجب شود احساس جذاب تر شدن کنید.
لباس‌های حاملگی در طی چند سال اخیر به روزتر شده‌اند و بیشتر فروشگاه‌ها جنس‌های بهتر از پلی‌استر عرضه می‌کنند که زمانی محصول عمده بود. اگر نمی‌توانید لباس‌های حاملگی زیبایی پیدا کنید لباسی با رنگ خنثی یا تیره بخرید و با لوازم دیگر آن را تغییر دهید.
اگر نگران ظاهر خود به ویژه اضافه‌وزن هستید که موجب می‌شود کمتر از حدی که لازم است بخورید یا به شدت ورزش کنید یا ممکن است دچار اختلال خوردن شوید و جنین خود را به خطر بیندازید. با پزشک خود صحبت کنید.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار